Help alsjeblieft ben radeloos zoek tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blanche1986

Help alsjeblieft ben radeloos zoek tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:56

Ben op zoek naar iemand die me kan helpen bij me probleem. Ik heb een super lief verzorgpaard genaamd Reality kreeg haar altijd zonder problemen uit de wei vandaan. Sinds afgelopen week lukt dat niet meer kan heel dichtbij komen maar, als ik haar wil aaien of halsteren gaan der oren naar achteren en rent ze weg. Heb haar nooit pijn gedaan. Ze komt uit de drafsport en niet veel bereden doet ze nu wel regelmatig, ze heeft ook 8 acht veulens gehad bij de vorige eigenaar. Ben gister weer bij der geweest met fijn gesneden wortel en er mee gerammeld om der telokken werkt niet met me rug naar der toe staan werkt niet intresseert haarniet lijkt wel. Rondjes achter der aan lopen lukt wel kan ik oook dichterbij komen. Kriskras van voren benaderen hielp ook niet. Heb voor mij gevoel alles geprobeerd maar, niks lijkt te werken. Let op echt een band met een mens heeft ze nooit gehad is gebruikt voor drafwedstrijden en heeft dus nooit onderdanigheid hoeven tonen naar de mens toe. En haar veulens. Weet het echt niet meer ben met pijn in me buik weg gegaan gister was er beroerd van hou zoveel van haar wil lekker wandelen en kijken of ze pijn heeft maar, als ik haar niet uit de wei kan helen lukt dat niet. Hoop dat iemand een oplossing weet Monty techniek ook al gedaan in de bak.

aeolusnr1

Re: Help alsjeblieft ben radeloos zoek tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:04

Tjaaa toch kan ook dit paard leren om rustig te blijven staan.
vraagt wel even een training natuurlijk.
Aandacht voor de ruiter/begeleider is relatieve rust, indien die aandacht er niet is zal er meer activiteit gevraagd worden, alle paarden zullen vrij snel kiezen voor de rust, dus voor de aandacht.
Wees dus inventief

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:08

Wat gebeurt er als je alleen de wei in gaat met een appel en wortel/ paar handjes voer, en in haar buurt (niet te dichtbij) op de grond gaat zitten? Zelf de appel op eten, meestal komen ze dan wel even kijken uit nieuwsgierigheid. Als ze komt kijken geef je haar de wortel/brokjes en daarna ga je weer de wei uit. Even terug naar de basis, alleen de wei in gaan voor positieve aandacht en daarna de wei weer uit. Als je haar een keer rustig pakt neem haar dan mee naar het hek, geef iets lekkers en laat haar dan weer terug de wei in. Daarna kan je weer een keer gaan rijden
Zorg dus dat er altijd iets positiefs is aan het uit de wei gaan zoals iets lekkers en neem haar ook eens mee uit de wei om alleen te voeren en poetsen, niet altijd alleen voor het werken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:11

Monty geprobeerd, werkt niet dus niet goed uitgevoerd. Deze techniek is niet iets om zomaar even te doen. Wat heb je voorheen met haar gedaan, dus vanaf dat het je verzorgpaard werd tot niet meer uit de wei willen komen.

Dit is je tweede topic in twee dagen over hetzelfde probleem, in je vorige krijg je een filmpje en dat kun je wel direct toepassen dus toen kwam ze wel want je heb het geoefend. En ze wilde niet komen????
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-09-13 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:11

en een schep biks in een emmer doen en de kittekat reclame nadoen? Mijn ervaring is toch wel dat krachtvoer zo ongeveer gelijk staat aan chocolade voor een vrouw...
en zodra je haar te pakken hebt eens aan de slag met clickertraining en beloningen? Het is maar een idee hoor, kan me je frustratie goed voorstellen.

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:20

Als ik de wei in ga met alleen wortel pakt ze het en gaat ze weer weg of geeft er helemaal geen aandacht aan. Ik kreeg haar altijd zonder problemen uit de wei als ze er uit was ging ik er lekker poetsen en daarna lekker rijden en dat gaat allemaal super luistert tijdens rijden ook goed daarna bloon ik haar met voer en appel. Biks en wortel in emmer heb ik gedaan gister geeft ze geen aandacht aan en ze staat met meerdere paarden in de wei. Dat filmpje heb ik inderdaad gekeken en uitgevoerd heeft geen zn. Kan het zijn dat het haar karakter is en ook nog eens een volbloed. Monty duurde echt heel lang zijn bijna uur bezig geweest ze geeft niet zomaar op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:26

Dan heb je meer kapot gemaakt in de dunne band met dit paard dan je zelf weet, Monty langer dan een uur -:(- . Dat bedoel ik dus, als je de paardentaal spreekt is dit binnen een paar rondjes klaar , ik wens je veel succes maar ontwikkel eerst eens wat paardenverstand door veel te lezen en stop met voeren.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:42

Als je ruim een uur bezig bent met een of andere techniek moet je toch bedenken dat je het misschien niet helemaal goed gedaan hebt? Je hebt waarschijnlijk onbedoeld jullie relatie meer kapot dan beter gemaakt... misschien kan je de volgende keer beter onder begeleiding werken met dit soort dingen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:43

Monty is een beste vent met zijn manier van werken, maar de rottigheid is dat mensen zijn manier willen nadoen, maar niet doorhebben waar ze mee bezig zijn... In feite vind ik Monty niet geschikt voor leken, maar voor experts in paardengedrag en de grap is dat experts Monty's manier eigenlijk helemaal niet meer nodig hebben in de meeste gevallen, omdat ze op hun eigen manier al problemen hebben kunnen voorkomen, of hebben opgelost.

Kortom: Monty niet meer na proberen te doen.

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:44

Ik heb heel veel gelezen en de Monty heb ik niet uitgevooerd dat heeft mijn rij instucteur gedaan bij der. Ze slaat haar oren ook naar achter he in de wei als ik haar wil pakken dat duid meestal op pijn. Maar dat kan ik niet onderzoeken als ik haar niet kan pakken. En mijn instuctrice heeft wel veel verstand van paarden. Weet het echt niet meer en ze had het van een op andere dag hoor na een storm vorige week.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:47

Ga je al geirriteerd de weide op als je haar wilt pakken met de gedachtes van "pff hier gaan we weer hoor" ? Dat kan ze ook aanvoelen de manier waarop je haar benaderd. Ik denk dat het of een kwestie is van geen respect of geen zin en jij toont angst als zij "slaat" dus zij denkt van "ach als ik even eng doe gaat ze wel weg".

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:49

Nee iik ga absoluut de wei niet in met de gedachte hiier gaan we weer omdat, zij niet wil ik ga juist de wei in om te kletsen met haar en te knuffelen en daarna te poetsen en vooral nu wil ik graag even een stuk met haar gaan wandelen in het bos maar, het lukt niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:50

Ok, er is dus vorige week misschien iets gebeurd waar het paard van geschrokken is, en nu lijkt ze pijn te hebben. Dat ze haar oren naar achteren doet als je haar wil pakken kan ook betekenen dat ze gewoon geen zin heeft dat je te dichtbij komt.

En wat daar de reden van is kan van alles zijn. Ook dat ze in de wei staan gewoon liever doet dan door iemand uit de wei gehaald worden, of dat ze weet dat ze werk moet doen wat ze niet leuk vindt, misschien omdat ze pijn heeft maar het kan ook zijn dat ze gewoon doorheeft dat mensen het eng vinden als ze dreigt en dat ze daardoor met rust gelaten wordt...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:53

Kan het ook niet zijn TS, dat iemand anders haar heeft gepakt of in de weide is geweest? Vaak hoor je na zoiets ook dat het paard omslaat in ene keer.. Heeft iemand anders ook al geprobeerd haar uit de weide te halen als jij zelf ?

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:55

Hahaha ja dat zou het inderdaad ook nog kunnen zijn zou idd ook niet weten wat er in de storm is gebeurt. Ze is nog al eigenwijs en heeft een sterk karakter en echt een band met een mens heeft ze niet gehad. En juist in het begin ging het zo goed. Kan het misschien ook zijn dat ze gewoon een spelletje met me speelt want, ze heeft wel aandacht voor me want, ze komt wel naar het als ik aan kom lopen en gaat weg als ik der wil pakken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:55

En als je aan de rand gaat staan bij de wei? dus buiten de omheining ? Komt ze dan ook naar je toe? en als je op die manier een halster of iets om probeert te doen?

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:55

Nee niemand pakt haar in principe uit de weide de huidige eigenaar rijdt haaar eigenlijk niet en zijn vrouw al helemaal niet.

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:57

Ja zou idd bij het hek kunnen blijven staan en het zo proberen te doen kijken of dat werkt want, ze gaat weg als ik haar benader in de wei dus als ik door het hek ben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:59

Blanche1986 schreef:
Ik heb heel veel gelezen en de Monty heb ik niet uitgevooerd dat heeft mijn rij instucteur gedaan bij der. Ze slaat haar oren ook naar achter he in de wei als ik haar wil pakken dat duid meestal op pijn. Maar dat kan ik niet onderzoeken als ik haar niet kan pakken. En mijn instuctrice heeft wel veel verstand van paarden. Weet het echt niet meer en ze had het van een op andere dag hoor na een storm vorige week.

De oren naar achteren omdat ze pijn heeft? De mijne is erg onzeker en legt zeeeeer regelmatig zijn oren flink naar achteren. Ik heb bij hem (nog?) geen pijn kunnen ontdekken. Hij komt naar me toegelopen en ene keer houdt hij de oortjes naar voren, andere keer flink naar achteren. Ik moet nog een keer beter naar mijn eigen lichaamstaal kijken of ik daar een verschil kan ontdekken dat hem triggert om dat te doen.

Als we dicht bij elkaar doen, is het alsof hij "ineens" in de gaten heeft dat ik het ben en gaan die oren weer strak naar voren. Zeker als ik overdreven blij reageer met "Heeeeeeeej ben je weer boos paard aan het spelen?". Net of hij denkt, "Hey, wat nou? Kom maar met die appel, dat snoepje of die wortel".

Snap ik het goed dat je het paard alleen uit die wei haalt om met haar te werken? Nooit gewoon even lekker kroelen, even aan de hand laten grazen, even een snoepje halen (kortom niet werken?).

En een uur Monty, dan mist jouw instrctrice volgens mij ergens iets. Kopmt op mij over alsof jij en het paard nog niet echt een stabiel band / relatie hebben. Hoe lang verzorg je haar al?

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:03

Ik verzorg haar denk nu een maand en haal haar niet alleen uit de wei om te werken maar, ook wel om lekker te kroelen hoor en om ven lekker te kletsen. Rijden gaat echt prima luister ook super naar mij behalve dan als ik haar wil pakken.

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:03

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:06

Laatste bericht is een foto van mij en haar in de bak

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:12

wat wil je nu met die foto aantonen ?????

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:21

van de foto kan ik niks zeggen (behalve je beugels die te lang ogen) maar ik denk als je probeert haar aandacht te krijgen als je buiten de omheining staat en als je haar kan pakken eens vaker lekker te poetsen of lekker troetelen of misschien vrijheidsdressuur te doen om een betere band op te bouwen. Ik vind het toch erg lijken op geen respect en geen zin om altijd maar te werken

Blanche1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:25

Ja me beugels lopen idd iets te lang dat weet ben ik al mee bezig zijn nu iets korter dit was een foto dat ik net met haar begon te rijden. Ik ga zeker even jou tip uit voeren hopen dat dat werkt idd. En van vrijheidsdressur heb ik geen verstand weet niet hoe je dat moet oefenen. Heb nog nooit dressuur gereden.