Onze pony ontsnapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adje30

Onze pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:00

Hallo

We hebben een pony die steeds probeert te ontsnappen hij is zelfs 1x door het prikkeldraad gegaan, weet iemand misschien hoe,wat en waarom en wat ik er aan kan doen?

Adje

unihorses

Re: Onze pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:01

hoe is je omheining? en dat prikkeldraad weghalen!
heb je stroom? lint, koord? hout?

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:02

Bedankt voor je reactie, de omheining is van schapengaas met daar bovenop prikkeldraad.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:03

Stroomdraad waar hij niet onderdoor of overheen kan. Hij zal misschien 1 of 2 keer een tik krijgen van het stroom maar daarna heeft hij het wel door. En prikkeldraad om je weide is echt not done!!!!!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:03

staat er genoeg gras ?
staat hij alleen of met meerdere paarden ?

prikkeldraad vervangen voor een goed omheining met een beste klap stroom iig.
als hij er steeds door heen komt , is prikkeldraad niet veilig

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:04

Adje30 schreef:
Bedankt voor je reactie, de omheining is van schapengaas met daar bovenop prikkeldraad.

waar gaat hij dan doorheen? springt hij over het gaas heen, door het prikkeldraad? :) zou het prikkeldraad vervangen door stroomdraad, en hier een klap stroom op zetten. ( en kijken , staat hij alleen, verveeld hij zich etc. genoeg eten. )

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:04

-O- -O- -O- -O-
Koop lint en maak daar een omheining mee.. Zet er stroom op en kijk dan verder. Deze omheining vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:04

Wat kan je het beste er omheen doen dan, lint?

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:05

Dus eigenlijk ben ik helemaal verkeerd bezig

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:05

Adje30 schreef:
Wat kan je het beste er omheen doen dan, lint?

ja!
en het liefst ook geen schapen gaas, daar kunnen ze met de hoeven in komen.
hoe zit het verder?
staat hij samen?
heeft hij altijd eten?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:06

Daar vraagt ts toch niet om, of je wil vertellen wat je van de heining vind, dat is ieder voor zich?
Overigens kan op prikkeldraad net zo goed stroom en daar hoef je geen lint of koort voor te hebben :)

Ts wij hebben ook uitbrekers onder de kleintjes, enige wat bij ons helpt is ook flink stroom erop en werkt vrijwel altijd!

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:07

Hij staat alleen in de wei, hij heeft altijd gras tot zijn beschikking.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:08

Dan zou ik wel een vriendje voor hem zoeken :)
Het zijn kuddedieren!

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:08

Het lint is er alleen voor zodat het paard zich niet bezeerd toch, of heeft het ook een afschrik effect?

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:09

Maar je ziet toch wel eens vaker paarden alleen in de wei!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:10

Adje30 schreef:
Hij staat alleen in de wei, hij heeft altijd gras tot zijn beschikking.

dan is dat denk ik ook het antwoord op waarom denk ik ;)
een maatje erbij zal vast al heel erg schelen. en natuurlijk lint, wat wat veiliger is en daar stroom op.
tuurlijk... op prikkeldraad kan stroom... maar een prikkeldraad met stroom geeft meer risicos.. hij voelt de stroom... terugtrekken... lelijke wonden van het prikkeldraad... dat wil je niet :n

nee, het lint schrikt af hoor! en vooral als er schok op zit.
en ja, er staan paarden alleen, maar hier wordt het zelfs beboet ;)

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:11

Dussss met andere woorden er moet nog een paard er bij en andere omheining! :( :(

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:13

Adje30 schreef:
Dussss met andere woorden er moet nog een paard er bij en andere omheining! :( :(

:j maar er zijn altijd mensen die weide zoeken ;) dus als je een advertentie plaatst ... dan heb je er een maatje bij ;) kan je samen met die andere de omheining aanpakken. kun je de kosten delen. als je dat natuurlijk wil. een extra 1 erbij kan ook natuurlijk maar dan heb je ook alle hoefsmid en aanhang er weer bij .

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:15

Bedankt voor jullie reacties zal eens kijken wat te doe. @unihorses: jij bent ook wel kunstig met je paard zie ik op de foto's, leuk! +:)+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:20

Adje30 schreef:

ja koop er een shet bij en zeker schrikdraat om de wei heen
mijn haflinger braak ook de wei af toen hij alleen kwam te staan door de plotse doot van zijn vriendinetje
we hebben binnen een week een maatje voor hem er bij genomen
en ik zie na twee weekjes zo veel verschil al breekt niet meer uit en is veel rutiger nu

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:23

Je bent niet echt verkeerd bezig hoor, maar zoals ik begrijp uit jouw verhaal ben je pas met een eigen paardje bezig en heb je een weide gevonden die je nu mag gebruiken.
Deze weide was reeds afgebakend met die schapengaas en prikkeldraad.
Boeren gebruiken bijna uitsluitend prikkeldraad voor hun weide met koeien, voor paarden is dit eigenlijk heel gevaarlijk, kan heel erge verwondingen veroorzaken, dus nee voor paarden is dit echt niet geschikt.
Ik zou voorstellen zet aan de binnenzijde ongeveer een halve meter naar binnen toe een reeks paaltjes waar je 1 - 2 of 3 draden lint met een stroomapparaat er aan verbind.
Dit is de beste omheining voor paarden, wel zien dat je dit correct aansluit natuurlijk.
paarden zijn van nature groepsdieren, leven in een kudde, dus idd een paard alleen zetten is zeker geen goede keuze.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 15-09-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:24

Adje30 schreef:
Bedankt voor jullie reacties zal eens kijken wat te doe. @unihorses: jij bent ook wel kunstig met je paard zie ik op de foto's, leuk! +:)+

top! en dankje :D
fijn dat je dat je het probeert te verbeteren :) zijn er genoeg die hun eigen plan doorblijven drammen ;)
en nog even over het afschrikken... dat ijzerdraad(met prikkels) zien ze niet echt goed. vooral in het donker niet en schrikt nou niet echt super af. juist het tikken van de draad schrikt ze af. hier zeg ik altijd voor de grap dat ze kunnen ruiken dat er stroom op staat :')
hier ook 1 die altijd ontsnapt onder het mom van het gras is groener aan de overkant.
met de omheining zo http://www.youtube.com/watch?v=8aOz1mJvQWc is het nog te doen, 1x in de 2 weken zal hij eens ontsnappen waar dit eerst 3 maal daags was :)
dus paar lagen lint, en daar tussen door kruizen van geel koort. en een flinke dosis stroom :)

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:27

De pony staat bij mijn schoonvader zal wel met hem moeten overleggen over de plan van aanpak ;)

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:30

OK bedankt Unihorses, ziet er goed uit die afrastering. Zal hier wel laten weten wat wij gaan doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:34

zonder een degelijke omheining met stroomlint/koord met een goed stroomapparaat, zal de pony blijven uitbreken. en helemaal als hij helemaal alleen staat..... dat is er gewoon om vragen, eigenlijk.

ik zie in je profiel dat je een dochter hebt die paardrijd; het zal dan waarschijnlijk een pony 'voor haar' zijn? Nu wil ik niet verwijtend overkomen, maar ik vraag me toch oprecht en serieus af, waarom mensen een dier kopen en dat het vervolgens nieuw voor ze is dat het gekochte dier een kuddedier is, die écht een soortgenootje (dus geen kippen/geiten/koeien/schapen etc.!) moet hebben......
je leest je dan toch in in dat soort dingen lijkt me?

Dat de paardenmarkt tegenwoordig zo is ingestort dat veel pony's/paarden voor een schijntje weg gaan is heel jammer, maar helaas zie en hoor je steeds vaker mensen die 'een pony' voor hun kind/dochter kopen en die vervolgens op een stukje land gooien, zonder zich eigenlijk te realiseren wat zo'n dier allemaal nodig heeft, en wat zo'n dier kost. Er zijn zelfs mensen die een shetje voor hun kind kopen en die in hun achtertuintje zetten. 'toch zo gezellig, een pony in de tuin'.

Dergelijke dingen zoek je van te voren toch uit als je een levend wezen aanschaft?

Er staan idd wel eens paarden alleen, maar je weet niet altijd waarom. Sommige paarden zijn zo verknipt dat ze met geen enkel ander paard kunnen staan (en vaak komt dát juist weer dóórdat ze jarenlang solitair hebben geleefd), sommigen zijn ziek, hebben blessure, of maatje is tijdelijk ergens anders / aan het rijden, etc. etc.

En ja, helaas zijn er nog altijd mensen die paarden en pony's zonder soortgenootje houden. Maar het feit dat dat gebeurd, en dan quote ik even:
Adje30 schreef:
Maar je ziet toch wel eens vaker paarden alleen in de wei!

- Je ziet ook wel vaker zéér verwaarloosde paarden met doorgegroeide hoeven
- Je ziet ook wel eens filmpjes van mensen die veels te groot en te zwaar zijn, en die op een veels te kleine pony rijden
- Je ziet ook wel eens op tv dat mensen elkaar vermoorden
- Je ziet ook wel eens op tv dat er nog steeds hongersnood bestaat in de wereld

De constatering dat je 'iets wel vaker ziet', en dus ook 'wel vaker paarden alleen in de wei ziet staan', wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat dat ook góed is...... dat is uiteraard een redenering die kant noch wal raakt........ :=

Maar gezien de reacties hier en het feit dat je hier post, laat volgens mij wel zien dat je er wel mee bezig bent.
Wil je goed zijn voor de pony, goed voor het dier zorgen, voldoe dan aan zijn basisbehoeftes, en daar hoort écht een soortgenootje bij. Zelf een pony er bij kopen hoeft niet meteen; er zijn zat mensen die een weiland/plekje voor hun pony/paard zoeken, en daar nog voor willen betalen ook nog...... kun je samen de kosten delen, én de zorgen delen. en staan de paarden toch samen. iedereen blij, en de paarden ook gelukkig.