Onrustig paard 's ochtends op stal!!!! HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_Lieke

Onrustig paard 's ochtends op stal!!!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:33

Ik heb een New Forest ruin van 5jr. ik heb hem al sinds hij net 3jr. is. Het is absoluut geen drukke of onrustige pony, hij is altijd heel geduldig en braaf met rijden en aan een paaltje bijvoorbeeld.

Als ik 's avonds mijn pony uit de weide haal om hem binnen te zetten, wilt hij altijd erg graag naar stal. Dat is zeker het probleem niet dan wil hij graag eten en gaat hij op rust staan eten de rest van de avond. Maar als ik 's ochtends aan kom is hij altijd héél onrustig, het enige wat hij dan doet is aan één stuk door rondjes lopen in zijn stal met zijn hoofd naar beneden dus hij kijkt niet na elk rondje over zijn staldeur.

Het grootste probleem is zijn stal, deze is elke dag zóóóó vies, bijna niemand die ik ken heeft weleens zo/n vieze stal gezien. Doordat mijn pony rondjes loopt maakt hij 1 grote zooi van zijn stal. Hij heeft een vlas bodembedekking.

Ik heb echt bijna alles geprobeerd, ik ben compleet radeloos. En mijn staleigenaar is nogal een zak en wil dat ik er iets aan doe.

Speedster

Re: Onrustig paard 's ochtends op stal!!!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:36

Hoe laat ben je er meestal 's morgens? Misschien wil hij vroeger naar buiten?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:39

Heeft hij 's nachts genoeg te eten?
Heeft hij andere paarden om zich heen, die naast hem op stal staan?
Sinds wanneer heeft hij dit gedrag?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:41

Dat rondjes lopen is een stalondeugd, dus een stuk frustratie van jouw pony, die zich daar dus niet prettig voelt.
http://www.paardenarts.nl/kennisbank/stalondeugden/

Daar moet je dus zeker wat aan doen, voordat je paard er schade door oploopt. Kan hij niet buiten staan?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:43

Is het niet mogelijk om hem zo te stallen dat ie 24 uur per gewoon naar buiten kan, met schuil mogelijkheid.
Probleem opgelost.

Zelf hebben we er 3 en wei doen het altijd zo.
Zelfs vorig jaar met de winter heb ik ze maar een enkele nacht op stal gehad.
Gelukkig en gezondere paarden en makkelijker en goedkoper voor ons.
De oudste van ons is al bijna 25 en de andere is 21, deze manier van paarden houden is zelfs veel beter om hun artrose tegen te gaan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:43

Zorg voor onbeperkt ruwvoer als afleiding en kijk eens of dat een verschil maakt. Staan er meer paarden bij hem als hij op stal staat?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:49

ts. moet het paard op stal?

L_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:27

Hij staat op een buitenstalling en heeft vanf elke kant een buurman (die allemaal wel rustig zij op stal) hij heeft onbeperkt ruwvoer, maar 's ochtend s is dat vermengd met zijn stalbedekking door het rondjes lopen. Hij staat in de zomer 24/7 buiten dat vind hij fijn. Maar in de winter als het lang schaarser word en het weer slecher word staat hij al voor het hij te gillen omdat hij naar binnen wil. Anders word hij ook te dun.

Hij heeft dit gedrag al sinds ik hem heb, zijn fokker is een manegeeigenaar dus hij heeft zijn hele leven buiten gestaan en toen hij 2,5 was is hij binnen gezet dag en nacht. Daar waren nooit problemen maar sinds de eerste nacht dat hij bij ons op stal staat heeft hij dit probleem.

Veel mensen zien dit niet als probleem dat alleen zijnstal eronder lijd maar het kost me minstens een half uur om uit te mesten en ik raak gestrest door opmerkingen van iedereen om me heen over hoe braaf hun paard is, en niemand weet een oplossing en dat werkt zeer stresvol!!
Ik zit er helemaal doorheen want zonder stal kan niet en met ook niet...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:31

Misschien het hooi in een heel groot fijnmazig net doen zodat hij er veel langer mee bezig is? Dan loopt hij het ook niet door de stal. Vervelend probleem, vorig paard van mij had dit ook toen ze hier kwam. Die stond bij de vorige eigenaar ook dag en nacht op stal en hier alleen in de nacht. Gelukkig heeft het maar heel kort geduurd en was ze er snel vanaf.

L_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:40

Ik heb net gelezen dat hij dus verslaafd is aan het boxlopen, heeft iemand hier toevallig ervaring mee en weet een trucje om de verslaving/gewoonte van mijn pony te doorbreken?? Ik zou hier echt heeel erg mee geholpen worden, want mijn staleigenaar heeft weleens gedreigd dag ik van stal zou moeten als er niets aan gedaan word omdat zijn stal dan slordig overkomt...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:40

Dat zou mijn tip ook zijn, hang netten hooi op. Heeft ie langer wat te doen, loopt het niet door z'n vlas.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:46

pffttt.. dus als 1 stal vies is, komt zijn stalling slordig over?
idd een zak :x

anyway, ik zou het inderdaad eerst eens proberen met een hooinet, kijken of hij daarin de afleiding vindt om het gedrag wat af te leren. En anders kijken of je hem vroeger butien kunt zetten. Krijgen ze 'sochtends ook brok op stal? Anders dat wat vroeger, zou misschien ook kunnen helpen.
Maar ja, vraag is of de staleigenaar daar aan mee wil werken natuurlijk...

L_Lieke

Re: Onrustig paard 's ochtends op stal!!!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:57

Misschien ligt een deel van de problemen bij het feit dat ze op zijn oude manege tegelijk gevoer en buiten gezet werden, en ik hier alles zelf moet doen voeren, uitmesten en buiten zetten. Ik ben vaak wel als eerste op stal en dan is hij als enige al "op" zeg maar, de andere paarden staan te slapen en hij loopt op een druk tempo rondjes...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:05

Misschien speelgoed voor in zijn stal.
Die van mij is echt een Jan verveel en ik heb voor hem een voerbal in zijn box. Hij heeft verder geen stalondeugd (gehad) dus of het helpt om te stoppen weet ik niet. Ik heb hem van mijn stage begeleiders gehad nadat hij begonnen was met zijn dekens slopen.
Ik heb deze: http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... 6626/44458
Ik deed tijdens zijn blessure zijn voer erin, nu vul ik hem snoepjes en eens in de zoveel dagen als hij leeg is, doe ik er nieuwe in. Eerst deed hij 1 dag met 10 snoepjes en nu is al 3 à 4 dagen met die 15 snoepjes.

L_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:00

Heel erg bedankt voor alle tips, ik heb er echt wat aan gehad. Ik heb een hooinet en een speel gekocht en opgehangen hij vond het allema wel interessant. Hij heeft in iedergeval
Vanacht heel weinig rondjes gelopen!!!:D
Ik kon normaal uitmesten..

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:10

Yeah, fijn dat je direct resultaat ziet! Succes verder!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:27

L_Lieke schreef:
Hij staat op een buitenstalling en heeft vanf elke kant een buurman (die allemaal wel rustig zij op stal) hij heeft onbeperkt ruwvoer, maar 's ochtend s is dat vermengd met zijn stalbedekking door het rondjes lopen.

Hij heeft aan beide kanten dus al een buurman ;)

L_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:21

Jaa, gelukkig heeft ie buurmannen, maar hij boekt (heel verbazend) al vooruitgang!!:) hier ben ik super blij mee dat hij dit eindelijk bereikt heeft!!!!!:D