Paard weigert verder te lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_vera9

Paard weigert verder te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 11:31

Hee allemaal,

ik werk bij mijn oom met een 5 jarig tuigpaard. Hij heeft een paar keer voor de kar gestaan maar daarbij moet hij naast een ander paard, anders gaat hij ervandoor. Het is wel een lief beest, maar heel erg schrikkerig en hij moet niks van vreemden hebben. Ook lijkt het alsof hij mensen niet heel erg vertrouwt, al zou ik niet weten hoe dit komt, hij heeft geen nare ervaringen met mensen ofzo.

Om hem te trainen wordt hij gelongeerd. Hij heeft altijd wel dat hij als hij net begint met draven dat hij een hele bolle rug maakt en helemaal gespannen loopt. Dit gaat na een paar rondjes weg en dan is er bijna niks meer met hem te doen. Ik gebruik tijdens het longeren een singel met hulpteugel (weet zo niet hoe hij heet). Toen ik hem vorige week ging longeren, deed hij echter heel raar. Ik had hem in de bak (longeer ring met hekken zodat hij niet weg kan), had z'n hulpteugel bevestigd, en wou hem laten lopen, toen hij opeens ging stijgeren, vreselijk aan de lijn ging trekken en op zijn zij midden in de bak ging liggen. Hij heeft dit nog nooit gedaan. Ik probeerde hem op te laten staan door hem aan te spreken, maar hij bleef onbeweeglijk liggen. Zelfs na een paar tikken met de zweep kwam hij nog niet overeind. Uiteindelijk heb ik iemand anders erbij moeten halen die me hielp, want hij kwam echt met geen mogelijkheid overeind.

Toen ik klaar was met het longeren liet ik hem halthouden om z'n hulpteugel los te doen. Ik kwam naar hem toe en hij keek me heel wantrouwig aan, dat doet hij normaal ook wel maar niet zo erg. Ook had hij z'n oren naar achteren staan en wou hij eerst niet meelopen toen ik hem uit de ring haalde.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Het kan zijn dat hij gewoon echt geen zin had, maar hij heeft het nog nooit zo erg gedaan, het duurde wel 10 minuten voor hij weer stond.

Anoniem

Re: Paard weigert verder te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:34

Kan van alles zijn. Toch wat angst voor de singel, keer flink mond gestoten aan de bijzet, te eenkennig, misschien jouw lichaamshouding etc...
Een goede instructeur kan je ook bij dergelijke problemen helpen. Heb je de mogeljkheid eens iemand mee te laten kijken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:36

Poe, dat is echt wel heftig protest zeg! Ik zou vooral eerst het dier goed laten nakijken, dierenarts en fysio erbij om te controleren of de rug/hals/benen ok zijn. Als dat gedaan is en het dier zou ok zijn dan zou ik gaan grondwerken onder goede begeleiding om de rangorde op de grond duidelijk vast te stellen. En pas daarna weer gaan longeren en rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:37

Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen, waarschijnlijk heeft het dier ergens zoveel pijn dat hij in de freeze modus is gegaan, dat is wel serieus hoor. Je moet bedenken dat wanneer een paar zo angstig is of pijn heeft dat 3 mogelijkheden heeft, freeze, dus niet meer bewegen, soms idd gaan liggen en niet meer opstaan, flight, dus vluchten en op niets en niemand meer letten of fight, dus gevaarlijk word, gaat slaan, bijten etc.
Het kan dus zijn dat het aan de bijzet zetten hem gewoon gruwelijk veel pijn doet en je daarom ook wantrouwt, want de mens doet hem pijn.

_vera9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 11:42

troi schreef:
Poe, dat is echt wel heftig protest zeg! Ik zou vooral eerst het dier goed laten nakijken, dierenarts en fysio erbij om te controleren of de rug/hals/benen ok zijn. Als dat gedaan is en het dier zou ok zijn dan zou ik gaan grondwerken onder goede begeleiding om de rangorde op de grond duidelijk vast te stellen. En pas daarna weer gaan longeren en rijden.

Er was toevallig een dierenarts in de buurt die hem helemaal heeft nagekeken, naast een klein beetje bloed in de mond doordat hij zo trok aan de longeerlijn was hij helemaal in orde. Het is heel raar, want de keer erop dat ik met hem bezig ging was er niks aan de hand met hem en gedroeg hij zich voorbeeldig

_vera9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 11:44

Joolien schreef:
Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen, waarschijnlijk heeft het dier ergens zoveel pijn dat hij in de freeze modus is gegaan, dat is wel serieus hoor. Je moet bedenken dat wanneer een paar zo angstig is of pijn heeft dat 3 mogelijkheden heeft, freeze, dus niet meer bewegen, soms idd gaan liggen en niet meer opstaan, flight, dus vluchten en op niets en niemand meer letten of fight, dus gevaarlijk word, gaat slaan, bijten etc.
Het kan dus zijn dat het aan de bijzet zetten hem gewoon gruwelijk veel pijn doet en je daarom ook wantrouwt, want de mens doet hem pijn.

Dat zou kunnen, maar hij heeft er verder nooit last van, en de teugel stond juist wat minder strak dan normaal, omdat hij tijdens het optuigen ook al zo raar deed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:44

Wat voor hulpteugel gebruik je, hoe bevestig je deze en hoe bouw je het longeren op?
(zeg maar: wat doe je concreet van a - z).

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 03:31

Hier ook een keer gehad op stal. Ik was net in de kantine en hoorde een gigantische klap. Keek en zag paard doodstil op de grond, was een groen paard dat ging stijgeren met bijzet en volledig achterover was geklapt en wilde niet meer op staan. We hebben op de grond de bijzet/singel moeten loshalen. Duurde een tijd voordat het paard opstond omdat het paard zeg maar totaal in shock was zeg maar en ze trilde helemaal. Bloed uit de neus etc. Heel naar om te zien.

Misschien de bijzet niet strak zetten totdat het paard er aan went of misschien eerst eventjes helemaal zonder, in elk geval in het begin vh longeren even zonder bijzet zodat het lichaam even lekker kan doorstrekken. Dit was een jong paard dat nog geen bijzet gewend was en wsl. te snel of te strak was bijgezet.

Hoop dat je hier wat aan hebt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 06:55

Voorlopig geen hulp teugels gebruiken.
Waarschijnlijk zet je die voor dit paard te strak en raakt hij daardoor in paniek. Paard gaat ook voor de wagen rennen als hij er alleen voor staat, m.a.w het is een soort angst om "opgesloten" te zitten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:10

Ja, waarschijnlijk had je het te strak staan, verzette hij zich ertegen (waardoor het voor zijn gevoel nog strakker kwam) en dan krijg je een soort 'ontploffing' met enorme schrik bij het paard, waardoor hij door de shock a.h.w. 'bevriest'. Het klinkt alsof het paard niet helemaal goed ingereden is ook, voor de wagen (dat hij daar ook paniekt)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:26

Vermoedelijk doet het hem gewoon retezeer. Een tuigpaard moet voor de wagen heel anders lopen dan onder het zadel dus je bent spieren aan het aanspreken die altijd anders gebruikt zijn en misschien zelfs wel ontzettend strak staan.

Aan de longe begin ik zelf sowieso altijd zonder hulpteugel, tenzij het een ervaren paard betreft wat in het begin te sterk is voor me om zonder iets te longeren, pas als het dier ontspant maak ik de hulpteugel losjes vast en dat dan naarmate je langer longeert ietsje strakker tot je de houding hebt die je wilt.

Misschien is het ook een optie om ipv een hulpteugel te opteren voor een dubbele longe zodat gelijk de druk eraf kan, of als je dat niet kunt, een hulpteugel te nemen die rond loopt (gogue bijvoorbeeld) maar die na het warmlopen maar heel losjes te bevestigen tot het paard zelf aangeeft dat hij meer kan hebben. Het is de bedoeling dat je hem uitnodigt om een bepaalde houding te nemen, niet dat je hem vastknoopt tot hij niet anders kan ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:34

Ik zou het paard toch maar goed na laten kijken.
En verder ga eerst eens zijn vertrouwen winnen voordat jullie verder aan het werk gaan.
Als dit paard lichamelijk echt niks mankeerd, heeft hij gewoon meer tijd nodig.....

En hebben jullie dit paard al als veulen...? Wat weet je van zijn verleden?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:45

Ik zou eerst ook alles even nakijken gezondheid, pijn, harnachement, ....
maar idd de reacties tegen de hulpteugels wijzen er ook op dat het paard niet of niet altijd wil nageven, en het is juist dit vrijwillig willen nageven dat je echt wel nodig hebt bij dit soort truucjes.
Dit was dus zoals het nu is uitgedraait zeker geen training, dit was een reden tot verzet, dit maakt vorige trainingen voor een deel weer verloren, dit zorgt zeker niet voor het wederzijds respect en vertrouwen.
Ik denk dat je in de training een hele reeks stappen bent overgeslagen, dus even weer net iets meer naar de basis zou ik zeggen.
Als die basis er uberhoupt al is, want heel dikwijls is dat ook maar half aanwezig, bij zulke problemen.
Goede instructie zoeken , en dus zelf niet zo verder gaan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:54

Even een vraagje, als je met het paard in de longeercirkel komt, klik je dan direct de hulpteugel vast?
Zo te lezen heeft het paard redelijke singeldwang. Daardoor kunnen ze ontploffen, zeker als ze begrensd worden door een hulpteugel. Dus eerst het paard warm laten lopen zonder hulpteugel, als het paard ontspant en zijn rug laat zakken (niet meer bollen), dan pas de hulpteugel vastklikken.

_vera9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 14:57

Urielle schreef:
Vermoedelijk doet het hem gewoon retezeer. Een tuigpaard moet voor de wagen heel anders lopen dan onder het zadel dus je bent spieren aan het aanspreken die altijd anders gebruikt zijn en misschien zelfs wel ontzettend strak staan.

Aan de longe begin ik zelf sowieso altijd zonder hulpteugel, tenzij het een ervaren paard betreft wat in het begin te sterk is voor me om zonder iets te longeren, pas als het dier ontspant maak ik de hulpteugel losjes vast en dat dan naarmate je langer longeert ietsje strakker tot je de houding hebt die je wilt.

Misschien is het ook een optie om ipv een hulpteugel te opteren voor een dubbele longe zodat gelijk de druk eraf kan, of als je dat niet kunt, een hulpteugel te nemen die rond loopt (gogue bijvoorbeeld) maar die na het warmlopen maar heel losjes te bevestigen tot het paard zelf aangeeft dat hij meer kan hebben. Het is de bedoeling dat je hem uitnodigt om een bepaalde houding te nemen, niet dat je hem vastknoopt tot hij niet anders kan ;)

Hij heeft sws nog maar een paar keer voor de kar gestaan, daar is hij nog niet klaar voor.
Wat de hulpteugel betreft, het is geen officiele teugel, maar hij is heel goed te vergelijken met de gogue. Ik ben er zelf ook niet 100% voor maar het is niet mijn paard en m'n oom wil dat hij zo getraind wordt.. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een filmpje of foto's kan maken tijdens het longeren

_vera9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 14:59

linnie050 schreef:
Ik zou het paard toch maar goed na laten kijken.
En verder ga eerst eens zijn vertrouwen winnen voordat jullie verder aan het werk gaan.
Als dit paard lichamelijk echt niks mankeerd, heeft hij gewoon meer tijd nodig.....

En hebben jullie dit paard al als veulen...? Wat weet je van zijn verleden?

Ik weet zelf niet heel veel van hem, maar hij staat al wel een hele poos bij m'n oom, ik zal eens met em overleggen of ik wat anders mag doen bij zijn trainingen (eerst ontspannen laten warm lopen enz)