2 ruinen vechten het uit met elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

2 ruinen vechten het uit met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:20

wij hebben 4 merries en twee ruinen.
Ruin M was de leider van de kudde tot ruin C erbij gekomen is, C heeft na een hevig gevecht de leiding overgenomen.

Nu wordt M uitgesloten uit de groep, ze staan een kleine week samen, sinds zondag.
Komt dit goed in de groep? C blijft M constant in de gaten houden, de gevechten zijn gestopt omdat M tijdig de benen neemt.
C eist alle merries voor zich op, hij drijft ze weer mooi samen...het is knap om te zien hoe ze dat aanpakken maar vind M er nu zo triest bij lopen.
Af en toe glipt er een merrie uit de kudde en gaat bij M staan, het is meestal de laagste in rang die dit doet.
De merries hoogst in rang blijven bij C staan.

Wie heeft hier ervaring mee? Het mooist zou zijn dat M gewoon bij de rest kan zonder gekibbel maar de spanning staat hoog op't moment.
Krijgt dit nog een wending of gaat dit altijd zo blijven?

Nu is er ruimte zat maar binnenkort wordt de zomerweide afgesloten en staan ze als het ware een beetje dichter bij elkaar.
Graag nuttige tips/ervaringen.

Qua tips zal er niet veel meer opzitten dan de natuur zijn ding laten doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:29

Ik heb helaas ook zo'n dominante ruin ...
Hij waant zichzelf nog hengst en duldt geen andere "mannen" in de buurt van zijn merries :n

Heb het verschillende malen geprobeerd, maar zodra een andere ruin in hetzelfde weiland komt, is het mis en goed mis !

Denk dat je er beter aan doet om er twee groepjes van te maken, dus M met zijn vriendin en C met de rest van de merries.
Vind het nu ook wel heel sneu voor M -O-

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:09

ja, tis ni leuk om te zien...alleen de ruimte ontbreekt, heb maar 1 groot schuthok.

sharonalover

Re: 2 ruinen vechten het uit met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:14

Mijn vorige paard staat sinds 1,5 jaar op een manege. Bij mij stond hij altijd in een klein groepje in de wei, hier zaten eigenlijk geen dominante paarden tussen dus was dit nooit een probleem. Nu staat hij in een kudde met zo´n 50 manegepaarden, die heel goed weten hoe ze voor zichzelf op moeten komen :Y)Hij stond in het begin ook heel sneu in een hoekje. Hij werd in het begin soms zelfs 's nachts maar binnen gehouden omdat ze hem niet bij het voer lieten en hij dus te weinig hooi binnenkreeg. Na een paar maanden ging het prima, nu staat hij gewoon tussen de andere paarden te eten en is er niks meer aan de hand :) Merries en ruinen staan hier trouwens ook gewoon bij elkaar ;) Ik zou dus een poosje aankijken ;)

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:23

Dit hebben wij enkele jaren geleden ook gehad met 2 D pony's, het was triest om te zien hoe de (ex) leider werd verstoten.
Na een tijdje waren het de beste maatjes/partners in crime, geef het nog maar eventjes tijd!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:45

ook mijn paard heeft de ander eruin van zn plek gestoten en het ruintje stond altijd zielig alleen... maar als er gespeeld moet worden zijn het altijd de 2 ruinen samen die de rottigheid uithalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:02

Tja t is sneu maar dit is wel een gezonde groepshierarchie. Zolang hij niet constant word opgejaagd of onder de wonden zit zou ik het zo laten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:27

Dankjewel voor de reacties! Ze klinken allemaal positief. De eerste dag was het echt erg, net als in het wilde westen ;-)
De slag was die dag al gewonnen door C. M wou dit niet direkt toegeven en bleef maar proberen, wat ik geheel begrijp als je twee jaar leider bent geweest.
Gisteren en vandaag ging hij meteen lopen.
De wonden zijn oppervlakkig, bloot vlees maar niet diep. Gewoon de haren eraf.
We hopen echt dat ze vrienden worden, allebei jong en speels.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:44

Ik had zoiets met mijn merrie.
Zij kwam 3 jaar geleden en kwam in een groep van 8 (4 ruinen en 4 merries).
Daar was ook allang een ruin dominant in die groep.
Maar mijn merrie is echt een dominante merrie en zij heeft ongeveer een week gegild, gestampt en geslagen. :')
Net zolang totdat zij de baas was over de hele groep.
En sindsdien is dezelfde groep nu al 3 jaar heel stabiel en rustig.
Ook de dominante ruin heeft geaccepteerd dat de merrie dominanter is.
Het heeft gewoon even tijd nodig, totdat iedereen z'n plek weer weet.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-09-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:48

Precies hetzelfde hier gehad een aantal weken terug.
Bij ons was het alleen op den duur zo dat de merries weer hengstig werden en aangezien we 1 dekkende ruin hebben, moesten de ruinen samen een weekje apart. Na die week samen apart zijn het de twee dikste vrienden en geen gezeur meer om de merries en geen vecht partijen meer. Misschien een optie om uit te proberen. Baat het niet dan schaad het nietl

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:43

@mika11, ik heb er ook al aan gedacht om de ruinen samen te zetten zonder de merries...kga nog effe afwachten en dan mss eens uit testen.

tja merries zijn ook een ras apart hier, het lijkt wel of we niks anders hebben dan "speciallekes" :D
Ze zijn allemaal dominant maar hebben wel respect voor de nieuwe ruin (C)

Ik ben blij om zulke fijne reacties te mogen lezen, M is van een vriendin en op de vorige stalling werd hij ook uitgesloten...was vermagerd.
We hebben dus bang dat dit zich weer gaat herhalen. M is dan naar ons gekomen en helemaal open gebloeid, in gewicht bijgekomen...bijna onherkenbaar :)

We hopen dus het beste :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:19

mijn pony staat momenteel net zo.
had zijn eigen harempje, :P maar er staan nu twee andere paarden bij (merrie en ruin)en nu is het ook mis met de rangorde,
weide is ook groot genoeg en mijn eigen pony neemt meestal tijdig de benen als hij het andere paard ziet naderen.
niks mis mee, zo gaat het nu eenmaal en als er genoeg plaats is kan het prima.

inderdaad wel even opletten bij een kleinere weide dat het geen problemen gaat opleveren,anders zou ik ze toch uit elkaar gaan halen