Een nieuwe pony erbij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Een nieuwe pony erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:43

Hoi iedereen :wave:

Ik heb er sinds vrijdag 6/9 een nieuwe pony bij als gezelschap voor mijn jonge merrie. Mijn merrie Zelda is nu 2.5, Ketti de pony is zo'n 30 à 35 maar ziet er nog fris en jong genoeg uit :D
Maar in verband met de rangorde zit het precies toch nog niet zo lekker tussen Zelda en Ketti :P Samen gras eten is geen probleem, maar ze blijven op een redelijke afstand van elkaar. (wat op zich natuurlijk niet erg is) Verder is Zelda mij ook ontzettend aan het claimen. Als ik op de wei ga is ze geen seconde van mij af te slaan, net een vlieg. Ketti komt dan even kijken en meteen gaan de oortjes bij beide achteruit en beginnen zowel Ketti als Zelda hevig met de staart te zwiepen. Maar hier begint het schoentje te wringen... Ketti heeft niet de "persoonlijke ruimte manieren" zoals Zelda die heeft. Ze draait dus evengoed haar kont naar mij toe. Dus wanneer Zelda en Ketti dan even de rangorde duidelijk willen stellen, maak ik me lekker uit de voeten :+ Ik probeer zelf rustig te blijven, zodat Zelda inziet dat ze mij niet hoeft te beschermen/te claimen tegenover Ketti en dit schijnt wel een beetje te helpen.
Verder heeft Zelda ook wat voernijd, waardoor de maaltijden nu erg onrustig en gespannen verlopen... :( Ze is enorm gestressed als ik met eten aankom, want dan moet ze haar stalletje en eten gaan "beschermen" tegenover Ketti. Ze eet haar eten in stukken op, staat erg onrustig en vanaf dat Ketti nog maar in de buurt komt snelt ze de stal uit om deze te verdedigen... Ze jaagt Ketti dan ook echt weg naar een bepaalde plek in de wei en draait dan haar kont naar Ketti (hoofd omhoog, oren plat). Ze slaat niet daadwerkelijk en Ketti vind het toch allemaal niet erg, maar Zelda 'vergeet' wel te eten dan... En van zodra ik Zelda weer naar de stal roep, komt Ketti meteen mee en begint het weer van voren af aan...
Het duurde gisteren werkelijk een half uur voor het eten op was -O-

Dus nu vroeg ik mij af, hoe moet ik dit aanpakken ??
Laat ik het nog een beetje zijn beloop en wacht ik af ? Of moet ik nu echt al ingrijpen ?

De 2 zitten sinds zondagochtend tesamen op de wei (vrijdagavond en zaterdag hebben ze gescheiden op de wei gezeten).
Verder heeft Ketti in haar 30 levensjaren misschien maximum 10 jaar gezelschap gehad van andere paarden, vaak haar eigen veulens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:58

zorg er in elk geval voor dat je op meerdere plekken voer aan gaat bieden zodat ze rustig kunnen eten :j
verder even afwachten hoe het gaat, heeft misschien even wat meer tijd nodig?

xLIESSSx

Re: Een nieuwe pony erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:02

Krachtvoer bied ik niet op meerdere plekken aan, dat is gewoon 1x per dag in haar stal :) Hooi bied ik wel op verschillende plekken aan uiteraard :j
En ja, ikzelf dacht natuurlijk ook eerst aan afwachten en kijken hoe het gaat. Maar het zou kunnen zijn dat ik het daardoor juist in stand hou of erger maak omdat ik het niet inperk :)
Vandaar dat ik hier even om advies vraag ;)

Dus bedankt voor je tip !