te gefocust op eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingridxxs

te gefocust op eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 17:57

Hallo, ik heb nog niks gevonden over dit onderwerp dus wil ik het zelf vragen.

Ik heb een fjorden ruin van 4 jaar oud. Hij is al wel bijna een jaar onder het zadel. Ik heb hem nu 3 maand.
Het rijden en het longeren gaat allemaal erg goed maar natuurlijk wel met echte jonge fjorden gedrag maar dat is het probleem niet.

ik heb ook een shetlandertje waar ik vrijheidsdressuur en grondwerk mee doe. Dat gaat erg goed, deze pony houd ook erg van eten maar ze weet haar grens.

Nou wou ik graag met mijn fjord Fons beginnen, het grondwerk gaat opzig wel goed, luistert goed naar terug. met longeren zonder touw zegmaar luistert hij super naar stap draf en galop nadat hij zijn ei kwijt is zegmaar. Maar ook bij het grondwerk, Ho luistert hij niet naar, het enigste wat hij wil is naar mij toe komen, in mijn broekzak graaien en mijn hand happen. Zolang ik hem longeer of rij is er niks aan de hand, maar zodra ik ernaast sta wil hij alleen maar eten. ik heb alles al geprobeerd, tikje op zijn neus (pas ik mee op ik wil niet dat hij kopschuw word), weg blijven duwen, EH zeggen, foei zeggen, doodleuk negeren. Niks helpt.
Ik wou ook vandaag beginnen met targetteren, hij vind alle voorwerpen niet interesant, hij komt alleen maar naar mij toe voor eten, het rare is zodra ik zeg terug stapt ie wel achteruit. en ho luistert ie dan niet na, zodra ik 1 keer beweeg, komt ie weer naar mij toe..

Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet oplossen, ik wil uiteindelijk bitloos gaan rijden, maar voor ik daar aan begin wil ik dat het grondwerk er goed inzit. dressuur matig is er niks aan de hand, maar naast het paard wel

Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:59

Clickertraining? Dan werk je als beloning met een clicker ipv een snoepje of broekjes.
iniedergeval geef niet toe zolang hij schooit!

LoveBodin

Re: te gefocust op eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:01

Geen eten uit de hand geven. Helemaal niet meer.
Nu denkt hij blijkbaar dat jij een snoepautomaat bent :)
clickeren is idd een goede andere oplossing.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:03

Oh, dat ben ik er helemaal vergeten bij te zeggen. ik maak al gebruik van de clicker, ik heb ooit een boek besteld waar de clicker ook bij zat. bij de shetlander werkt het indd. maar fons heeft niet door dat hij pas wat krijgt als ik heb geclickt.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:08

Blijven oefenen en nooit zonder die klik geven. Ene paard leert sneller dan het andere paard. Je kan pas doorgaan met oefen zodra hij het onder de knie heeft met de clicker!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:15

Hoe lang heb je je eerder genoemde methoden geprobeerd?
Na een week kan het best zo zijn dat hij het nog niet begrijpt/nog niet wil begrijpen. Ik bedoel dit zeker niet aanvallend, maar een groot aantal mensen wil nog wel eens te snel stoppen met een methode.

Bedelen/happen om voer is zeer irritant en daar wil je zo snel mogelijk vanaf. Toch gaat er waarschijnlijk meer tijd in zitten dan je hoopt.

Waar ik nu zelf mee zou beginnen, is het consequent afleren van dit gedrag, voordat je andere vrijheidsdressuur wilt gaan doen.
Neem in beide handen een brokje/snoepje. Bied hem bijvoorbeeld het snoepje op je rechterhand aan. Reikt hij ernaar, zeg je 'no' (ik neem dit woord als voorbeeld, omdat onze hond het daarmee geleerd heeft)
Pas op dat hij het snoepje niet echt pakt (ga dus ook op een goede afstand staan, zodat hij niet direct bij het snoepje kan). Je kan je hand sluiten om het te voorkomen, maar pas dan op dat hij niet per ongeluk in je hand bijt omdat hij niet ziet dat jij je hand dicht doet.
Wanneer hij er vanaf blijft, dus gewoon blijft staan, geef je het snoepje uit je linkerhand. Eventueel kun je hier ook een commando aan vast maken, iets zoals 'pak maar'.
Dit kun je gaan uitbouwen naar je broekzakken/tassen etc. Als het goed gaat, leert hij dat hij pas voer mag pakken als jij dat zegt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of bovenstaande methode ook voor paarden werkt, maar bij de hondencursus hebben we zo geleerd om te gaan met het ongewenst pakken van voer.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:43

Ik ben er nu anderhalf maand mee bezig, en ik moet indd toegeven, dat ik er wel echt ongeduldig van word.. maarja ik weet dat je geduld moet hebben indd. Ik zal die manier is proberen met beide handen een brokje. En met grondwerk enzo gebruikte ik altijd een clicker, maar na het rijden krijgt ie ook wel is wat en ik ga vanaf nu ook gewoon dan de clicker gebruiken, dat ie niks krijgt zonder een click. Hoop dat ie het dan door krijgt :) bedankt voor de tips :) ga ermee bezig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:22

De kans is aanwezig dat hij zo gefocussed is op het voer dat hij zijn lerend vermogen in de hoek zet en dus alleen nog maar bezig is om het eten te bemachtigen. Het eerste wat je nodig hebt van je paard om hem iets aan te kunnen leren is aandacht, die heb je nu niet.

Wat ik zou doen is werken met een zweepje, bij voorkeur een niet te lange menzweep. Eerst ga je hiermee je eigen ruimte innemen. Je intentie is dus niet slaan, maar de ruimte om je heen opeisen, staat hij daar onuitgenodigd in dan kan het zomaar zijn dat hij een tik opvangt. Als jij je eigen ruimte weer wat terug hebt gekregen kun je weer voorzichtig gaan werken met voer. Wordt hij te opdringerig neem je zelf weer meer ruimte in. Zo blijf jij in controle en zorg je ervoor dat zijn aandacht bij jou blijft en minder bij het voer. Vanaf dit punt kun je weer uitbouwen naar het clickeren.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:05

Je geeft aan dat je soms 'spontaan' een snoepje geeft. Dat dus nooit doen, ook niet één keer, maar dat begreep je al. Het uitdoven van gedrag duurt langer zodra er weer een minimale beloning wordt gegeven. Sowieso vraag ik me af of je dit paardje een plezier doet met voedselbeloning. Wellicht kan hij het leren zichzelf te bedwingen, het kan ook dat het een hele moeilijke uitdaging voor hem blijft. Sommige paarden zijn zo dol op snoepjes, dat ze er te veel mee bezig blijven. Je kunt een paard ook prima beleren (en ook grondwerken) zonder voedselbeloning.

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:16

Typisch fjordenprobleem denk ik? Het lijkt alsof je het over mijn fjord hebt.......... Wij zijn ook met de clicker bezig, ik draag dan een heuptasje, waar ze graag induikt. Om het bedelen af te leren, doe ik in 1 hand, gesloten, een brokje, als ze het probeert te pakken zeg ik "nee" , zodra ze terugtrekt, krijgt ze de klik. Trekt ze niet terug of het duurt te lang, krijgt ze een tikje van die hand tegen haar neus. Zodra ze dan terugtrekt, krijgt ze de klik. Het is erg moeilijk voor haar, vragen om een beloning en het dan juist leren niet te doen en toch een beloning krijgen. (snap je het nog?) Volhouden en geduld zijn de sleutelwoorden ;) ik word er ook wel es gek van als ze haar "poot stijf " houdt, (letterlijk niet optillen :P )en paarden hebben ook wel es baaldagen of geen zin natuurlijk (wij hadden vandaag een beetje ruzie :') ) Succes!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:08

Welshfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:17

Ik wou hetzelfde zeggen als swikker, het helpt vaak om je paard te leren om voedsel te weigeren. Op die manier leert hij dat hij het snoepje krijgt van zodra hij doet alsof hij het niet wil.

Je kunt ook je beloning veranderen in "goed zo!", en enkel een snoepje geven als je vindt dat hij het écht super doet.
Zomaar een snoepje geven zou ik ook niet doen, hij moet er wel degelijk iets voor doen (nadat je dit gevraagd hebt).
Mijn pony doet soms kunstjes die ik niet vroeg, daarvoor wordt hij ook niet beloond, ookal ziet die oefening er super uit. Jammer, ik heb het niet gevraagd, dus in principe mag hij het dan ook niet doen.
Dus als hij gewoon lief staat te wezen en jij vindt dat hij een snoepje verdient, moet je hem geen snoepje geven.

Anders gaat hij jou linken aan snoepjes en gaat hij je dus zien als zijn voedermachine, en dat is niet de bedoeling.