Paarden, het zijn rare wezens...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paarden, het zijn rare wezens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:27

Hoe goed ik ook mijn best doe, echt begrijpen zal ik ze nooit .. vooral die van mij niet :+
Doorgaans water & vuur, heb ze terug apart moeten zetten omdat het écht niet meer ging samen (1 pony is volledig blind geworden en de andere aanvaardde hem daardoor totaal niet meer, dreef hem de stal in en begon dan vol op hem in te trappen... ). Gisteren zag ik weer hele andere dingen...

Gisteren zijn we van stal verhuist, sneller dan ik gepland had maar op zich niet zo slecht, had ik geen tijd om me erg hard op te jagen :+ (had vooral schrik voor de blinde pony, anderhalf jaar niet meer in een trailer geweest en nu zag hij ondertussen helemaal niks meer en de laatste keer dat hij op zo'n soort plank had gelopen was om de hoefstal in te gaan en dat was écht geen goede ervaring -O- ). Alles liep veel beter dan verwacht, echt gek. Trailer was geen probleem, onderweg was hij heel rustig, aangekomen vond hij alles wel interessant en liep zo de stal in alsof hij daar al jaren stond :+

En toen .. toen was er de andere. We konden ze niet tegelijk vervoeren omdat er maar 1 trailer ter beschikking was dus hij moest even wachten. Zodra ik weer terug kwam (zonder andere pony) zag ik de paniek.. Hij was he-le-maal uit zijn doen. Ok, paniek bij hem is op zich beperkt (stilstaand naar de uitgang staren en vooral veel roepen .. in paniek rondrennen is niks voor hem, word je te moe van :P ) maar je merkte wel duidelijk dat hij niet in zijn hum was. Dus halstertje aan en alvast uit de weide, even later was de trailer ook daar dus hup de trailer in en onderweg.

Onderweg heeft hij echt veel gehinnikt, en hij kreeg geen antwoord :(:) Totdat we op stal aankwamen. Hij hinnikt, krijgt antwoord, herkent dat antwoord en wist niet hoe snel hij de trailer uit moest. Mijn varken, mijn asociale varken, hij was blij om zijn 'vriendje' weer te zien! Heel veel gehinnik over en weer en hij trok meteen naar de stal toe waar mijn andere pony stond. Pas toen hij zeker was dat het zijn vriendje was kreeg hij de omgeving in de gaten, waar nog meer paarden naar hem stonden te kijken. Hij had dat eerst echt totaal niet door, enige wat telde was die stal en dat vriendje. Echt zo gek om te zien .. Het zijn rare wezens :')

Zo naar de stal en dan mogen ze hun paddockje gaan verkennen, eerst even de blinde rondleiden zodat die weet waar de grens is, eens het schuilstalletje in enzo en dan kan de andere erbij. Ik hoop echt dat het gedrag van gisteren zich gaat doorzetten, dan kunnen ze misschien wel gewoon bij elkaar in de paddock, zou zo leuk zijn :+:

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:41

Apart dat ze eerst bij elkaar lopen en alles goed schijnt te gaan en later, als er 1 blind is, niet meer.
Maar hopen dat in een nieuwe omgeving alles weer anders is en de 1 de ander weer respecteert.

Hier is er sinds kort 1 blind aan 1 oog maar de grote laat de kleine meer met rust dan anders en jaagt hem ook niet meer weg bij het voer.

Anoniem

Re: Paarden, het zijn rare wezens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:49

Hier doen ze wel vaker apart :j Vandaar dat ik ze ook zo moeilijk begrijp :+
Toen hij nog met 1 oog zag viel het uiteindelijk wel mee, in het begin waarschijnlijk te snel bij elkaar gezet maar het leek goed te gaan, tot een week later ofzo .. Daarna weer uit elkaar en na een paar maanden weer geprobeerd en dat ging wel prima (alleen voertijd was een beetje moeilijk) totdat de pony dus ineens bijna niks meer zag ...

Je hoort vaker dat andere paarden dan die pony net opnemen in de kudde en beschermen & helpen.. maar zo zit die van mij spijtig genoeg niet in elkaar := Het is een pony met een heel sterk karakter en het is echt gewoon jezelf redden of oprotten om het zo te zeggen.. Maar na gisteren is er ergens toch een lichtpuntje.. misschien kan het toch nog lukken .. Hoop het echt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:53

Ik denk dat het gewoon oerdrang is, in het wild zal een blind paard een gevaar zijn voor de kudde en zal deze dus verstoten worden. Nu maar hopen dat het koppelen in de toekomst wel goed gaat :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:09

Zo had ik er ook 2, ze konden niet met elkaar en niet zonder elkaar. Dat is het nadeel als je 2 paarden hebt. Het zijn kuddedieren, dus ze willen bij elkaar blijven, ook al kunnen ze niet al te best met elkaar opschieten.
Het kan best zijn, nu ze bij andere paarden staan, dat ze nieuwe vriendjes zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:29

@ Joolien : klopt inderdaad :j En dat had die van mij dus ook meteen als reactie "uit mijn kudde... " :j En verder is hij gewoon asociaal, dus dat speelt ook wel mee :+

Ben tot nu daar geweest, nog wat spullen gaan verhuizen enzo, heb ze vanmorgen in de paddock gezet en het gaat op zich prima. Voor ik het wist stonden ze in de schuilstal uit 1 bak te eten :+ Na verloop van tijd doken er wel dingetjes op dus ik moet even kijken hoe het gaat evolueren. Probleem is ook een beetje dat de asociale ook zoiets heeft van "al het eten is van mij" .. maar ze krijgen nu onbeperkt op 3 plaatsen dus ik hoop dat als die door heeft dat er toch altijd eten is dat hij dan wat rustiger wordt op dat gebied .. Is allemaal veel hopen, heb het namelijk allemaal al wel eens eerder geprobeerd, dus ja :+

In ieder geval zijn ze beiden op een bepaald moment al wel gestopt met eten van voordroog om even tijd te maken voor een dutje, en dat voordat het voordroog op was .. dus dat is wel al positief :Y) :))

Foto's zijn niet zo goed maar het is toch leuk!
Afbeelding

Afbeelding

Hoop het wat vaker te gaan zien (al is de hooibak wel al verplaatst naar achterin in de stal in het midden, want [***] parkeerde zich wel heel fijn zo, maar dan durfde [***] er niet meer langs :+ ).

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:50

T ziet er nu wel heel kalm en gezellig uit, hopen dat dat zo blijft! Lijkt mee ook wel fijn voor de blinde pony om een maatje te hebben. Heb er ook 2 met een haat/liefde verhouding, over de boxdeur wel met elkaar knuffelen maar buiten is t binnen een half uur oorlog :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:16

Ook gezellig :+
Dat had ik hier dus ook verwacht, maar tot nu toe valt het al bij al nog mee. Dag 1 dus succesvol :Y)

[***] gaat [***] wel wat uit de weg, maar heeft nog momenten genoeg om op zijn gemak te eten en te rusten enzo, hij moet gewoon niet staan waar [***] wil staan :+ [***] durfde ook nog de schuilstal in, beetje aarzelend maar als hij merkte dat [***] niet in de buurt was ging hij wel gewoon. Is hopelijk nog wat wennen en aftasten, maar tot nu toe verloopt het toch goed :)

[***] heeft bij het binnenzetten wel meteen het terrein verkent :o Ik dacht [***] eerst te doen omdat ik nog zalf in zijn oog moest smeren, kon ik dat even doen voor de stal en hem dan binnenzetten. Maar [***] was sneller dan ik met de draden, normaal wacht hij braaf maar vandaag even niet.. en daar ging ie dan, het terrein op .. En ik had [***] vast dus kon niet zomaar er achteraan. Dus [***] maar zo snel mogelijk in de stal (maar toch met rust, want hij moest toch even kijken) en toen dat in orde was kwam [***] alweer terug .. Dus ik zijn staldeur open, gevraagd of hij daar even in wilde gaan et voila, 2 pony's in de stal met 1x binnenhalen :Y) :))

Morgenvroeg gaan zij hen buiten zetten, ben benieuwd hoe dag 2 gaat verlopen :)