oeps..beetje ongeduldig geweest vanmiddag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

oeps..beetje ongeduldig geweest vanmiddag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:44

hoihoi,

ik was vanmiddag met mijn vierjarige fries op buitenrit geweest,echter was hij behoorlijk aan het etteren (Gebruik het woord niet vaak omdat ik eigenlijk wel weet dat paarden niet vaak met opzet 'klieren' )

hij wilde ergens niet langs,maar ik wilde hem er toch echt langs krijgen omdat hij het anders de volgende week weer doet. Wilde ook niet afstappen,ben van mening dat hij gewoon moet leren er langs te gaan zonder gedoe. Echter had hij 't echt niet in zijn hoofd en toen ben ik na een kwartiertje toch wel mijn geduld verloren en ben naar mijn gevoel te hard geweest.

Natuurlijk moet hij vanaf het begin af aan leren er netjes langs te gaan,alleen voordelig voor in de toekomst.
Maar andere kant heb ik misschien de confrontatie ook wel wat opgezocht.. :o

Ik weet nu achteraf dat ik het beter anders had kunnen doen,maar goed gebeurt is gebeurt..

heb nu alleen wel last van een beetje schuldgevoel (een beetje heel erg..).
Mijn vraag aan jullie is ; wat doen jullie als je paard echt niet ergens langs wil? en als het je niet is gelukt je geduld te bewaren,zit je daar dan erg mee?

wat kan ik nu het beste doen? loslaten en morgen gewoon rustig aan doen?

groetjes Femke

Aser

Re: oeps..beetje ongeduldig geweest vanmiddag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:47

Loslaten, je kunt voor nu niets meer aan je reactie veranderen en een volgende keer deze wijsheid gebruiken en een andere keuze nemen. Want deze keuze is voor jou niet de juiste geweest gezien je schuldgevoel achteraf

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:49

Het overkomt me gelukkig tegenwoordig zelden meer maar als puber kwam het wel een paar keer per jaar voor. Paard was ook lekker aan het puberen dus dat botste regelmatig. Gelukkig heeft het paard er niets aan over gehouden en dan is loslaten het enige wat je kan doen, naast natuurlijk er een goede les uit halen.

Wat betreft het buiten ergens niet langs willen: ik weet dat m'n paard aan de hand meer vertrouwen heeft dan ohz, dus ik stap gewoon af. Dat scheelt een hoop gedoe en frustratie bij zowel paard als baas :D

paardje1983

losgooien en morgen net doen of er vandaag niks is gebeurd.

GUSTIxBILL

Wat bedoel je met te hard zijn.
Al moet ik een uur vechten omdat ze willen zonder aanleiding, dan durf ik soms ook wel eens "te hard" zijn. Maar als er in mijn ogen geen aanleiding is om te weigeren langs te gaan (dus geen everzwijnen, geen beekjes, geen wegvliegende vogels of beestjes, ...) voor boskabouters dan hebben ze toch pech...
En ook ik weiger af te stappen. In mijn ogen stimuleer ik dat gedrag dan. als het een bang paardje is, oke dan stap ik af, leid ik hem er langs, keer ik terug, stap ik terug op en probeer ik het onder het zadel. Maar als mijn oude merrie weigerde had ze toch pech. En ja ik durfde ook wel eens de zweep te gebruiken. Maar ik wist dat van haar uit uittesten was. En soms voelde ik me dan ook schuldig. maar gedane zaken nemen geen keer. Beste wat je kunt doen is morgen gewoon opzadelen en weer rijden. Maar het rijden zo positief mogelijk maken, dat hij weet dat hij ook beloond word als hij braaf is.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 02-09-13 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:50

dankjewel (: mooi gezegd!
weet jij misschien in hoeverre paarden hier last van kunnen hebben?
kan hij mij associëren met het conflict van vanmiddag of loopt dat zo'n vaart niet?
(het is voor mij na al die jaren nog steeds een raadsel hoe paarden denken)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:51

Ja ga met Aser mee, loslaten en er van leren, ik had het ook anders aangepakt maar daar heb je nu niets meer aan. Paarden zijn zo onwijs vergevingsgezind daar kunnen wij nog wat van leren. Mijn paard van 16 doet alles voor me (oh nee niet door het water) maar als ze iets echt eng vind, stap ik af, dan doen we het samen, dat is een vertrouwensband die je opbouwt, daar mag je beide fouten in maken .

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:51

Een kwartiertje?
Bij mij had ie al na 5 minuten moeilijk doen op zijn rammel gehad :')
Veel te gevaarlijk, al dat gekloot als een paard ergens niet langs wil.
Afstappen doe ik zelf ook niet, behalve als we de sloot ingaan.

Maar ik zou zeggen, gewoon loslaten. Je paard is heus niet boos op je :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:53

Als ik wat harder moet zijn dan dat ik normaal altijd ben, dan voel ik me ook altijd schuldig.
Nergens voor nodig, aangezien ik d'r nooit onnodig straf oid. Ze moet gewoon leren luisteren.
Maar daar zit ik eigenlijk nooit lang mee.
Hoe hard ben je geweest dan dat je er zo erg mee zit? En is hij er uiteindelijk wel langs gegaan?
Mijn 4 jarige Fries wil ook wel eens even iets niet, kan ik ook m'n geduld verliezen. Dag erna geen last van gehad.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:54

Hij zal jou daar niet mee associeren. Anders had je het daarna al gemerkt.
Morgen gewoon terug het bos in, en lekker genieten.
Hij moet ook leren dat jij de baas bent, en dat jij niks vraagt wat slecht is voor hem. Feit dat je er hem langs "gedwongen" hebt terwijl er niks is laat hem alleen maar zien dat hij je kan vertrouwen.

Dus gewoon loslaten, niks proberen goed te maken. Morgen opstappen en gewoon genieten van het rijden
Paarden vergeven sneller dan wij denken. Pas als je hem echt mishandeld, en dan nog heb je kans dat als er een vertrouwensband was dat hij het je nog vergeeft...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:02

Ik heb het ook wel eens gehad dat ik voor mijn gevoel te hardhandig was geweest en dan heb ik er erg veel spijt van, maar je moet maar zo denken, gebeurd is gebeurd en daar kan je niets meer aan veranderen. :j

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:03

Soms ben je denk ik naar zo'n jonkie ook wel wat duidelijk als je even wat 'harder' ben.
Harder tussen aanhalingstekens omdat dit voor iedereen anders is natuurlijk.
Mij wordt altijd gezegd dat ik veel te lief ben, 't is natuurlijk niet dat ik met harder bedoel haar een stel rotschoppen te geven oid.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:09

Toen ik mijn paard net had deed hij dit ook. Dan stapte ik af tot we weer wat verder waren als ik dan terug opstapte draaide hij om en galoppeerde terug naar stal zonder houden. Meneer had dus gewoon ergens geen zin in. Ik heb hem toen 1 keer 'hard' aangepakt, daarna heeft ie dat nooit meer gedaan.
Dus je hoeft ook niet over je heen te laten lopen!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:28

Ik heb ook wel eens een rotdag gehad omdat ik vond dat ik achteraf gezien te streng was.
Maar dan merkte ik later dat hij het zonder aarzelen deed en wist ik dat mijn gevoel onterecht was geweest en even hard zijn toch nodig was geweest.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:39

als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :$
mn exverzorgpony wou over één drempel niet. uiteindelijk heb ik m n harde tik gegeven ( ook spijt achteraf) maar daarna nooit meer last van gehad.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:29

Omdat het niet duidelijk is WAT je precies gedaan hebt, vind ik dat niemand er een oordeel over zou kunnen geven. Tenslotte zou het wel van alles kunnen zijn. Ben je bijvoorbeeld normaal gesproken "te lief" en heb je nu buikpijn van de schuldgevoelens omdat je hem een keer een duidelijke tik hebt gegeven, dan zijn die gevoelens - ook al zijn ze van jou - onterecht. Heb je echter bijna het licht uit zijn ogen geslagen, omdat je normaal gesproken al duidelijk bent en je bent nu "doorgeslagen", dan zeg ik: ja, dat is inderdaad niet echt handig. Om maar even twee uitersten als voorbeeld te geven. Dus om echt onderbouwde reacties te krijgen, ben ik wel benieuwd wat je precies hebt gedaan. In ieder geval is een paard doorgaans heel vergevingsgezind en weet het zelf ook dondersgoed of een correctie (op het juiste moment!) terecht was. Het wordt een ander verhaal als je voortdurend zijn vertrouwen zou schenden, maar daar geloof ik in dit geval niet in. ;)