Paard wat alleen moet staan--> enorme stress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Paard wat alleen moet staan--> enorme stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:18

Ik heb 2 paarden die altijd samen staan, de een is 5 en de ander 3. Met de pony van 5 rijd ik bijna altijd buiten, het paard van 3 hinnikt een keer als ze weg gaat, maar gaat vervolgens fijn verder met eten, ideaal. Nu is het paard van 3 ook op een leeftijd gekomen dat ik haar wat vaker meeneem om te gaan wandelen (verkeersmak maken) of kleine stukjes rijden. Het paard van 5 gaat dan echter enorm door het lint. Ik weet niet goed wat ik moet, dus vraag om tips.

Wanneer ik het paard uit de weide haal begint ze al met rennen en hinniken, ook al ziet ze het paard nog steeds is ze over de zeik, ze blijft rennen tot ik terug kom met het paard en is dan drijfnat en gewoon schor van het hinniken, wat bijna gillen is. Ik ben als de dood dat ze door de draad rent oid en ga dan ook niet echt met een gerust gevoel met de 3 jarige op pad. Ik heb al geprobeerd haar voer te geven of een nieuw stuk gras zodat ze afleiding heeft, dat werkt niet. Ook heb ik geen mogelijkheid om haar op stal te zetten oid.

Is dit een proces waar mijn paard doorheen moet of kan ik hier iets aan doen?

miss_eefje

Re: Paard wat alleen moet staan--> enorme stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:40

Sja, dat is een lastige kwestie want paarden zijn van nature niet graag alleen. Het zit in haar instinkt om niet alleen achter te willen blijven, dus het is moeilijk om er wat aan te doen. De beste oplossing is gewoon nog een maatje erbij te zetten, maar ik begrijp ook wel dat dat niet altijd haalbaar is. Hoe heeft je paard hiervoor gestaan? Heeft ze al eens eerder alleen gestaan of nog nooit? En staan er nog andere paarden bij je op stal of alleen deze twee?

Als een paard erbij echt geen optie is, heb je niet veel keuze dan proberen er doorheen te gaan. Ik zou dan wel beginnen met ze niet te lang gescheiden houden en je paard er voorzichtig aan laten wennen. Dus eerst een paar keer per dag 5 minuten apart, dan een paar keer 10 minuten en dat breid je zo uit. Maar dan nog kan ik niet garanderen dat het helpt, want het is nu eenmaal zo dat paarden zo geprogrammeerd zijn dat “alleen zijn gevaarlijk is”. Dat is net zoiets als een vogel kwalijk nemen dat ‘ie vliegt, om maar even een voorbeeld te noemen ;)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:43

ik denk dat je het moet opbouwen steeds een minuut langer zodat de oudste leert dat je heus wel terug komt !

chocobroodje

Re: Paard wat alleen moet staan--> enorme stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:48

Ik zal je eerlijk zeggen dat het een probleem is wat wij na 10 jaar nog niet hebben kunnen oplossen, behalve hem in een stal zetten met voldoende hooi. De wei probeert ie uit te komen dus dat is geen succes. De stal is veilig en daar doet hij niks buiten heel hard hinneken en onrustig rondjes draait. Als je eenmaal weg bent met de ander wordt hij wel wat rustiger, maar echt relaxt kun je hem niet noemen :+ Nou rijden we veruit het meeste met 2en dus ik zou zggen: Zoek een leuke paardrij vriendin die gezellig met je meegaat op je andere pony :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:55

Het is iets wat je kan trainen/opbbouwen, het ene paard is daar wel makkelijker in dan de ander.
Maar jouw paard kan zelf wél alleen weg, dus ik denk dat het wel beter wordt na oefening. :j
Misschien kun je een klein stukje afzetten zodat ze niet kan kan rennen, dat scheelt vaak al.
Of gewoon iemand anders meevragen die haar afleid.
Ook kun je haar er eerst uithalen (iemand anders dus) en haar daarna weer terugzetten als de andere weg is, dan zijn ze vaak veel rustiger.
Een paard erbij op de wei hoeft helemaal niet te helpen, bij de mijne gingen ze juist dan met z'n tweeën door de draad, dus had ik nog meer werk. :+

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:56

ik heb nog een shetlander, alleen die shetlander wordt geterroriseerd door de 2 boezemvriendinnen en staat dus meestal een eind bij ze vandaan (ze kan bij ze komen maar heeft er geen behoeft aan, en begrijpelijk als je altijd getrapt wordt) naar die shetlander kijkt ze niet om helaas.. ik wil ook wel samen gaan rijden over een tijd, maar het is toch fijn dat je niet afhankelijk hoeft te zijn en ook eens alleen op pad kan. Maar wel bedankt voor de tips!