Paard is bang in het donker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard is bang in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:24

Sinds 3 maanden (vandaag precies :D) ben ik de eigenaresse van [***], een vierjarige KWPN. Ondanks dat hij nu lekker aan het puberen is, ben ik heel blij met hem!

Sinds een week of 2/3 wordt hij steeds onrustig als hij nog in het weitje of in de paddock staat. Hij ging steeds draven/galopperen, stond bij het hek etc. Het begon steeds eerder, telkens als het donker werd. Hij staat altijd samen met een ander paard en overdag gaat dat prima, hij eet gewoon rustig door. Vandaag om 21.00 haalde ik het andere paard eerst binnen (wat ik altijd doe, een enkele keer andersom maar ook dan doet hij zo) en liep terug om [***] binnen te halen. Hij was keihard aan het rennen, ging steeds bijna onderuit en zijn ogen waren wit weggetrokken. Toen ik hem na een minuut of tien te pakken kreeg (normaal blijfthij altijd rustig staan, dit was de eerste keer dat hij niet gelijk kwam, de vorige keren als hij ging rennen kwam hij we gewoon). Toen ik het halstertouw had vastgeklikt stond hij helemaal te trillen en ging bijna zitten. Hij draafde de stal binnen, ik heb hem toen nog even gepoetst en probeerde hem rustig te krijgen, dit lukte na een minuut of 15. Uiteindelijk stond hij wel gewoon rustig op stal, at gewoon zijn slobber etc.

Ik dacht eerst aan nachtblindheid, maar hij stopt gewoon op tijd voor het hek, ontwijkt takken etc.. Ik kijk het deze week even aan, maar vond het echt eng om te zien hoe hij zo flipte.. Hij heeft twee jaar in de opfok gestaan, gewoon 24/7 buiten en werd bij zijn oude eigenaar om 18.00 binnengehaald, ze reed wel gewoon savonds en heeft nooit wat gemerkt. Ik ga gewoon even kijken hoe het gaat deze week, maar ben wel echt geschrokken. Het lijkt wel alsof hij gewoon echt bang is in het donker. Ik ben benieuwd of bokkers misschien een idee hebben wat het kan zijn?

wumdydumpy

Re: Paard is bang in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:31

Worden andere paarden eerder binnengehaald of gevoerd. Misschien dat dat er iets te maken heeft. Mijne gaat ook als een idioot te keer als hij ziet dat de andere naar binnengaan en hij als laatste of het nou dag of nacht is.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:32

Paarden zijn wel echte gewoontedieren...als je ze op een bepaalde tijd binnen haalt, zeker als er geen eten meer is in paddock/wei en op stal wel, dan gaan ze steeds wat eerder wachten. Als hij het donker dan niet leuk vindt en ook nog (in zijn ogen) helemaal alleen achter blijft, dan kunnen ze gaan rennen. Ik weet niet hoe het andere paard reageert, maar ik zou die van jou gewoon eerst gaan binnenhalen zodat de stress voor een deel weg is. Paarden hebben soms wel een jaar nodig om te settlen op een nieuwe stek (ik ga ervanuit dat hij verhuisd is toen je hem kocht?), dus best kans dat dit gedrag minder sterk wordt over tijd. Probeer een routine te zoeken waarbij hij nu niet in de stress (of minder) schiet...daar worden jullie allebei blijer van denk ik. Succes hoor, niet prettig zo!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:34

Probeer hem de eerste tijd dan gewoon om zes uur binnen te halen, het kan zo maar zijn dat hij al zo aan het andere paard gehecht is dat hij dus in paniek raakt als hij alleen achterblijft. Het was misschien verstandiger geweest om hem langzaam te laten wennen en eerst het schema van de andere eigenaar aan te houden maar misschien kun je dat alsnog weer invoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:36

Nee, meestal haal ik het andere paard eerst binnen maar er staan altijd nog twee shetlanders naast zijn weiland. Ook als het andere paard er nog staat gaat hij rennen als het donker is, aan de hand dan ook nog erg onrustig. Paarden krijgen op dat tijdstip geen voer..

Andere paard reageert er niet op, eet gewoon door.. De ene keer haal ik hem er eerder uit dan de andere keer, nooit echt een vaste tijd.. Vaak na het rijden/losgooien/longeren zet ik hem in de wei, zodra het donker wordt wordt hij gewoon erg onrustig..

Bigone, dat is niet mogelijk aangezien hij dan niet buitenstaat. Het schema kan ik niet aanhouden, hier gaan ze standaard op andere tijden naar buiten. Hij doet het ook als hij er eerder wordt uitgehaald dan het andere paard. Verder heb ik hem ook rustig laten wennen maar het maakt niet uit of hij er nu 15 minuten of een uur in staat, als het donker is wordt hij heel onrustig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:37

Ik denk idd het bovengenoemde gewoonte dier, en ik heb zelf ervaring met een paard dat zij gewoon als eerst naar binnen moest. Verlatingsangst := ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:38

Daar dacht ik ook aan, maar hij doet het gewoon al zodra het donker is.. Of er dan nog een ander paard hij staat maakt niet uit..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:47

Jorienn schreef:
Daar dacht ik ook aan, maar hij doet het gewoon al zodra het donker is.. Of er dan nog een ander paard hij staat maakt niet uit..

Dat is wel vreemd, paarden kunnen uitstekend zien in het donker dus daar zou het niet aan moeten liggen. Als je verder geen oorzaak kunt vinden dan kun je zelf even kijken hoe het met zijn zicht is , zijn vast wel basistests voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:51

Ja, kijk het deze week even aan hoe het gaat, anders bel ik de dierenarts voor een oogtest oid.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:06

Als hij nachtblind is, merk je dat al wanneer het maar een beetje schemert. Dan struikelt ie over dingen die je verplaatst hebt, bijvoorbeeld. Hoeft het nog lang niet donker voor te worden.
Daarnaast is mijn -nachtblinde- merrie in het donker niet onrustiger dan anders.
Zoals ik het lees, denk ik dat die van jou onrustig wordt omdat je (een) andere(n) weg haalt.
Daarbij zal hij sowieso waarschijnlijk nog moeten wennen aan z'n nieuwe omgeving.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:31

Ik denk ook dat het wennen is voor hem. Of hij kan aan de onregelmatigheid niet goed wennen. Sommige paarden zullen nooit wennen aan het op willekeurige tijdstippen buiten en binnen gezet worden, waaronder mijn paard. Die gedijd super op een stal waar alle paarden tegelijk naar buiten en tegelijk naar binnen gaan...of halve dagen oid, als het maar altijd hetzelfde ritme is. Hij kon echt niet alleen achterblijven op andere stallen en nu kan je hem gewoon als laatste buiten zetten, gewoon omdat hij weet dat hij toch gaat.

Kijk het aan voor een paar maanden en overweeg anders om te kijken voor een andere oplossing...klinkt rigoureus, maar niet elk paard is gemaakt voor elke stalsituatie. Ik denk niet dat het ermee te maken heeft dat hij niet goed ziet. Wat niet wegneemt dat je het niet hoeft te laten testen, want jij kent je paard beter dan wij allemaal bij elkaar :)

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:20

Misschien iets met licht uitproberen ?
Hang een lamp op in de wie ofzo klinkt raar maar je weet maar nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:08

Licht is er wel op de weide, niet veel maar het is niet pikkedonker zegmaar. Nachtblind dacht ik al niet aan omdat hij wel keurig alles ontwijkt. Hij stond net al binnen voor het donker, ben benieuwd hoe het morgen gaat. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:20

Dit probleem ben ik ook vaak tegen gekomen toen ik nog actief op stal werkte. De paarden zijn niet bang voor het donker, maar hebben verlatingsangst c.q. hangen erg aan hun groep (en het hangt ook van de rangorde af). In mijn geval was het zelfs gewoon overdag dat bepaalde paarden zeer onrustig werden als ze als laatste opgehaald werden. Er wordt al gauw geroepen dat het paard dan wat mankeert, maar dat is niet zo. Oplossing: deze paarden als eerste of middelste naar binnen, dan is er niets aan de hand. Hoe langer je het paard als laatste naar binnen haalt, hoe onrustiger het zal worden. Een enkeling zal zelfs willen uitbreken, met alle gevolgen van dien. Meestal ook omdat je er op den duur zelf onbewust tegenop gaat zien en dat uitstraalt naar je paard. Laat anderen ook vooral weten op welke volgorde het het beste werkt, zodra je een juiste volgorde hebt gevonden. Ik spreek uit ervaring dat als een ander de volgorde niet weet, het alsnog uit de hand kan lopen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:31

Ik haal en zet hem er altijd zelf in, ook met andere paarden wordt hij onrustig. Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat! Overxag heeft hij nergens last van, staat rustig in het weitje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 01:41

bigone schreef:
Dat is wel vreemd, paarden kunnen uitstekend zien in het donker dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Maar tijdens de schemer zien ze juist wat minder goed. De schemer is ook het moment waarop roofdieren op jacht gaan (mijn kitten zet het rond zonsopgang ook op een stuiteren, zo fijn _-:( Gelukkig ramt ze me momenteel gelukkig pas rond half zeven wakker) en een prooidier, zoals een paard, dus extra alert is.

Paar jaar geleden was er iemand die een paar weitjes bij mij vandaan stond en daar elke dag in de schemer met twee honden rondliep. Daar reageerden de paarden ook meer op dan op honden op andere tijdstippen.

Ik zorg er ook voor dat ik niet met de schemer met dat paard op pad ben. Ik ben op tijd terug, of ik ga als het donker is. Met schemer rijden = hysterisch paard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:05

Paarden zien in het donker juist heel goed, beter dan een mens. Ze zijn wel meer alert, om de reden die Koper noemt: roofdieren gaan dan op pad. Verder is "hysterisch" gedrag in de meeste gevallen aan de ( vaak onbewuste) houding van de ruiter te wijten. ;) Wij reden in het verleden wel vaker in de schemer (en zelfs in het donker) en geen enkel paard dat hysterisch werd, sterker nog: een enkeling keek wellicht iets meer als ze een geluid hoorden, maar verder niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:41

Daarbij; mijn nachtblinde merrie (ziet geen steek, vanaf het moment dat het begint te schemeren! :) ) wordt juist kalmer, in het donker. Van zichzelf is ze een nerveus type maar in het donker is ze een stuk relaxter! Nerveus rond rennen, wanneer je niks ziet, is ook niet zo handig he? ;)