weigert achterbeen op te tillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boy99

weigert achterbeen op te tillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 16:32

hallo
onze d pony heeft de laatste tijd een rare tik, dat hij zijn rechterachtervoetje niet wil optillen, nouja hij zet zijn gewicht ook niet op het andere voetje. hij weigert gewoon echt, en soms tilt hij hem een klein stukje op maar dan stampt hij m meteen weer neer. ik probeer het elke keer gewoon, en probeer ook om er geen grote zaak van te maken maar gewoon ontspannen zijn voetje te vragen maar het levert gewoon totaal niks op. bij de hoefsmid is het ook al zo'n held.
tijdens het rijden heeft hij trouwens ook geen last van zijn achtervoetjes.
iemand tips om dit af te leren?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:39

Mijn merrie had ook dat probleem, en op advies van ons hoefsmid hebben wij een osteopaat laten komen. De osteopaat had ontdekt dat de bekken van mijn merrie waren scheef. Waarschijnlijk was ze tijdens het spelen achterovergeklapt op het land.
Het is inmiddels helemaal weer goedgekomen en ze kan nu zonder probleem haar achterbenen omhoog houden voor de hoefsmid.

Je kunt een osteopaat laten komen om hem te onderzoeken.. misschien is er wat gebeurd in het land or heeft hij vastgelegen in zijn stal..

krista1993

Re: weigert achterbeen op te tillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:15

Hou oud is de pony? Ik heb 3 pony waarvan mijn deugnietje/puber het leuk vind om het spelletje ik geef mijn voetje lekker niet te spelen ik hen dit afgeleerd om op n speelse manier te winnen dus als jij je voetje geeft krijg je een aai of n snoepje of en beloning met stem

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:58

Als hij het eerst wel goed deed en nu niet meer dan zou je eens kunnen kijken naar het been waar hij op moet staan als dit beentje omhoog is. Misschien heeft hij daar ergens pijn in en wil hij dus zijn goede been niet omhoog doen...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:59

Ben je zelf niet te voorzichtig? Bang voor een trap?? Als dat wel zo is kun je misschien het volgende een keer proberen....

Pak een halstertouw en doe deze achter de koot (dus het kommetje van been naar hoef) houd het halstertouw dan vast en trek zn achterbeen omhoog, zo ben je iets sterker, kun je misschien beter vasthouden en sta je wat veiliger, mocht je bang zijn voor een trap... Misschien het proberen waard!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:01

Gracy schreef:
Mijn merrie had ook dat probleem, en op advies van ons hoefsmid hebben wij een osteopaat laten komen. De osteopaat had ontdekt dat de bekken van mijn merrie waren scheef. Waarschijnlijk was ze tijdens het spelen achterovergeklapt op het land.
Het is inmiddels helemaal weer goedgekomen en ze kan nu zonder probleem haar achterbenen omhoog houden voor de hoefsmid.

Je kunt een osteopaat laten komen om hem te onderzoeken.. misschien is er wat gebeurd in het land or heeft hij vastgelegen in zijn stal..

Inderdaad, zelfde ervaring hier.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:42

Zet je pony eerst met zn lijf tegen de muur, probeer dan zn voetje op te tillen (dan kan die tegen de muur leunen) als die het dan wel doet, heeft het of te maken met zn evenwicht, of wat al eerder was gezegd met zn bekken/heupen.

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:02

ik denk dat je het langzaam weer een beetje moet opbouwen, net als bij jonge veulentjes :) dan bedoel ik gewoon af en toe je paard vastzetten, proberen een voetje te laten geven (doet hij dat niet, kan je ook een beetje tegen je paard aanleunen waardoor hij zijn evenwicht op de andere kant moet zetten en je makkelijker een voetje kan laten geven) en ook al lukt het maar een klein stukje, dan zou ik een klopje, beloning of snoepje geven, waardoor hij weer zijn voetje gaat laten geven. succes niet gegarandeerd ;) x

boy99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:57

bedankt allemaal voor de tips!
ondertussen geeft hij zijn voetje steeds vaker weer. dat hebben we gedaan door, wat hierboven ook al gezegd is, mijn pap de pony een om te duwen waardoor hij zijn gewicht gewoon op zn andere voetje zet en dan kan ik het voetje wat ik nodig heb zo pakken. dit hebben we zo n tijdje gedaan en de laatste dagen kan het al zonder hem ''om te duwen'' (maar ik zal nog niet te hard juichen :p)
als hij zijn voetje dan ook normaal geeft merk ik ook niks aan m
groetjes

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:26

Probeer eens dat jij hem afleid met bijv. een snoepje en ondertussen probeert iemand anders zijn been te pakken
Zo is je paard gefocust op jou en geeft hij zijn been misschien wel

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:36

Wat is dit nu weer voor een soort gedachtengang.
Bij wie moet het paard zijn aandacht zijn, idd bij die persoon die er mee bezig is, dus in dit geval de persoon die de hoef gaat vragen.
Dit is al zuiver een veiligheids principe, als het paard met zijn gedachte ergens anders is, en hij beseft ineens hééééé daar is nog iemand dan is de kans groter dat hij ook gaat proberen die ander ineens weg te lanceren, altijd aandacht bij diegene die er mee werkt, nooit echt nooit anders.

L0veMyHorse schreef:
Probeer eens dat jij hem afleid met bijv. een snoepje en ondertussen probeert iemand anders zijn been te pakken
Zo is je paard gefocust op jou en geeft hij zijn been misschien wel