Pony na verhuizing van slag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boktertje

Pony na verhuizing van slag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:40

Hallo Allemaal,
Ik heb een groot probleem.
Twee maanden geleden heb ik een pony, appaloosa merrie van 11 jaar, 1 m, gekocht. Ze loopt aangespannen voor een tweewieler.
Ik heb haar gekocht omdat ze bij haar eigenaresse super braaf liep.
Sinds ze bij mij staat wordt ze steeds vervelender.
Ze wil niet meer van huis af. Als dat uiteindelijk lukt, dan gaat ze onderweg telkens op de rem.
Eerst konden we haar nog helpen door stukjes mee te lopen naast haar.
Nu is het zo dat ze telkens halt houdt. Als we het commando stap'geven dan blijft ze staan. Een tik met de zweep heeft nu tot gevolg dat ze steeds bozer wordt , dus meer in verzet komt. Als mijn menmaatje naast haar gaat lopen wil ze ook niet meer. De laatste keer sloeg ze zelfs naar achteren en ging recht overeind.
Kan dit een vorm van heimwee zijn naar haar vorige baas en adres? Ze is daar als veulentje gekomen en daar dus haar hele leven geweest.
Hopelijk krijg ik enkele goede suggestie's en tips

PrimaDonna_

Re: Pony na verhuizing van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:45

Ik moet meteen aan verzet denken..
Het kan van alles zijn, dat ze niet wil werken en inderdaad staakt, maar het kan ook lichamelijks iets zijn, heb je daar al aan gedacht?
Misschien dat je haar even een tijdje rust moet geven en aan alles moet laten wennen, paarden zijn meestal pas na een half jaar/jaar gewend aan hun nieuwe plek ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:50

Heb je het tuig meegekregen of het wagentje, zo niet
Dan zou ik dat even na laten kijken, even laten kijken of het goed zit
En als je gewoon met haar aan de wandel gaat zonder tuig, hoe reageert ze dan?

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:00

Als ik met haar wandel dan gaat dat best goed.
Ze wil niet naast me lopen, dat deed ze bij de vorige eigenaar ook niet, maar ze loopt wel achter me aan en volgt als ik slinger en rondjes loop op de straat.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:02

Dan is er of iets niet goed met het tuig/wagentje wat Esmeralda al zegt of iets lichamelijks..
Zou haar echt even rust geven..
Is niet zomaar iets, nieuwe eigenaar, nieuwe omgeving, nieuwe dieren, nieuwe geur, nieuwe stal enz..

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:08

Ja daar heb je zeker gelijk in.
M'n men maatje en ik hadden ook besloten om haar in ieder geval twee weken rust te geven en daarna eerst weer gaan wandelen. Ik probeer haar nu alleen aandacht te geven maar soms reageert ze daar ook geïrriteerd op. Het is ook nog zo dat onze Fellpony ons nieuwe paardje, Mellow, Niet zo ziet zitten. Dus dat werkt ook nog tegen. De Shetlander, Jits, accepteert haar steeds beter, dat zit nu aan de positieve kant

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:12

Heb je weiland tot je beschikking?
Zo ja, gooi haar daar lekker een maandje op, eventueel in de nacht gewoon lekker naar binnen, en dan met de andere 2 pony's, ze zullen elkaar toch 'moeten' gaan accepteren en zo niet, heb je het toch geprobeerd.. Maar ik denk toch echt dat je haar moet laten wennen door rust te geven.

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:14

De paardjes lopen dag en nacht buiten en de wei (stripweien) en hebben een inloopstal waar ze in kunnen als ze willen.

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:49

eventjes rust geven? beetje laten wennen en gewoon wandeltochjes aan de hand maken, zodat ze ook de hele buurt ontdekt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:18

Ik denk dat je eerst nog op de menkwaliteiten van de vorige eigenaar kon teren. Nu komt het op je eigen menkwaliteiten aan.
Je hebt les nodig om je paard voldoende vertrouwen te geven in jou als koetsier.
Nu niet weg zetten, maar doorpakken met instructeur, die ter plaatse kan zien waar jij steken laat vallen. Misschien wil de oude eigenaar je komen helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:31

Pony is dus hier voor nog nooit verhuisd, kende enkel dezelfde pony's (of ontmoette nieuwe dieren op eigen terrein) en dat is nu allemaal anders, dus nieuw/eng/moeilijk. Mij valt het verschil ook al op tussen pony die via handelaar bij mij gekomen is en direct van de fokker uit de opfokgroep op eigen terrein. 1e was vanaf het begin al duidelijk meer gewend.

Km's en uren maken dus als het nu voor de kar niet kan dan wandelend/ aan de lange lijnen en gewoon in handen zijn. Nieuwe baas is toch andere routines en manier van hulpen geven. Les nemen zal ook helpen, maar pony heeft daarnaast ook flink wat veranderingen in 1 keer gekregen die allemaal nieuw zijn.

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:10

Hoi Tamary,
bedankt, ik dacht ook om maar veel te wandelen en er mee bezig te zijn.
Ben blij dat er iemand anders er ook zo over denkt.
We zijn zelf geen paard maar als we zelf in een andere wereld geplaatst zouden worden moeten we ook even slikken.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:13

mischien was ze zo gehecht daar en vond ze het moeilijk om weg te gaan, is nu weer gewend bij jou en elke x als je weg gaat denkt zij dat ze weer gaat verhuizen.
mischien kun je aan de hand met haar naar buiten?
en dan voorzichtig weer oppakken als ze het goed doet

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:54

Heb je het karretje van de oude eigenaar?
Dat werd mij niet duidelijk uit je verhaal

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 21:15

Het karretje van de oude eigenaar heb ik ook. Daar hebben we de eerste keren mee gemend. Toen was ze wat schrikkerig en voor sommige dingen echt bang. Dat vond ik allemaal heel logisch. Het echt bange was voor de kadavertonnen van de varkensboeren, die zitten hier nogal wat, dus een route zonder kadaverton is heel moeilijk.
Ik had zelf al een tweewieler gekocht voordat ik een paardje gevonden had wat me aanstond. Deze hebben we de laatste tijden gebruikt. Hij is nl voor ons wat fijner om op te zitten. We hadden zelf ook al gedacth om, als we weer gaan mennen, haar oude vertrouwde wagentje te gebruiken. En ik ga een meninstructeur vragen of hij eens wil kijken of met de aanspanning op zich alles in orde is. Misschien zien wij wat over het hoofd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:23

Is het oude karretje ook een tweewieler?

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 22:28

ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:30

Wat is het verschil qua rijgedrag voor de pony tussen die 2?

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 22:33

Tja, dat weet ik dus niet precies. Bij de óude' zit de zweng hoger dan bij de nieuwe. de oude is ook wat kleiner, lager. Je zit er meer vlak achter het paardje. (vind ik zelf erg leuk)

opnieuw62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:49

Hela, dit probleem heb ik ook met mijn nieuwe pony! Op zich lijkt hij goed beleerd en opgevoed en de eerste keren voor het karretje ging goed, maar opeens begon hij te staken en omdraaien. We hebben besloten hem wat rustiger aan te pakken en doen nu wat andere dingen met hem. Misschien was het ook wel wat teveel gevraagd voor hem: verhuizen, andere paarden en vreemde mensen. Bovendien is hij véééél te dik.
Eerst maar eens op dieet (gaat goed) en wat meer makkelijk bewegen (pony had al een tijdje niet veel meer gedaan). Nu zijn we bezig met de dagelijkse routine, vrijwerken en "droogmennen", daar voelt hij zich duidelijk beter bij. Even pas op de plaats. Karretjes weer is straks toch over, dus van het voorjaar spannen we hem wel weer eens in.

boktertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:42

Zou het kunnen dat mijn pony super / te gevoelig is? Het is nl zo dat ze hier ietsje dikker is geworden. (Ze staat hier dus altijd buiten met inloopstal). Doordat ze ietsje dikker is raken de strengen nu haar buik zodat dat ietsje schuurt, dat zie je aan de vacht. Geeft lichte plekken maar zeker geen kale huid.
Er is nl een keer geweest dat het uiteinde van de riem van het schoftje los hing en toen keek ze elke keer achterom omlaag naar de kant waar de riem haar voorbeen raakte als ze liep.
Toen we hem hadden vastgezet (met een elastiekje uit m'n haar, want de passant bleek kapot) was het omkijken en stoppen over.