Paard is veranderd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xlisa0808

Paard is veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 00:31

Ik verzorg nou zo'n 3 jaar een draver. Ze staat op een camping, dus ze komt wel in contact met andere mensen en ze staat in de wei met 4 andere paarden.
Sinds een paar maanden doet ze heel anders, het was eerst een paard die alles goed vond en nooit boos keek of bijterig was. Ik ben een tijdje terug een paar weken op vakantie gegaan en toen ik terug kwam was het een heel ander paard geworden. Ze deed boos met opzadelen (terwijl ze dat eerst nooit deed), ik mocht mijn hand niet meer tussen en achter haar voorbenen leggen, en alsnog haar aanspoor kropt ze zich op en gaat ze stil staan.
Ik heb een dierenarts gebeld en die heeft Whisper helemaal nagekeken, omdat we haar zouden kopen, en die zegt dat ze helemaal gezond is, alleen ze is een beetje stijf, maar dat komt omdat wij 3 weken op vakantie zijn geweest en toen heeft ze alleen maar in de wei gestaan en heeft iemand anders voor haar gezorgd, maar ze is niet bereden.

Waar zou dit nou aan kunnen liggen? Ik heb geen andere spullen gebruikt, zoals een singel ofzo. En hoe kan ik er voor zorgen dat ze weer de oude wordt?

Alvast bedankt!
Xxxx Lisa

Shirrlfl

Re: Paard is veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:39

Hier precies het zelfde.. Hij vertoonde ook wel wat ander gedrag voor m'n vakantie. Daar is DA en Osteophaat voor geweest en toen was over... Na 3 weken alleen op de weide te hebben gestaan. Doet hij het nu weer.. Heb met Osteophaat overlegd en komt waarschijnlijk daar zwakke spieren/rug. Doe nu veel oefeningen waar bij hij lang en laag en z'n lichaam goed rekt.. Misschien kan je hier iets mee? Ik heb ge googled op lange rugspier. Dan krijg je ook aardig wat uitleg enz..

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:43

Is het gewoon de tijd van het jaar voor dravers? :D
Mijn draver is sedert een dikke week ook in haar humeur en tijdens het rijden aan het klooien.
Boekig naar anderen paarden, protest tijdens het rijden en stout wezen.
Hier ook niet echt iets veranderd ofzo dus geen idee wat het is.
En ze is ook volledig nagekeken door DA,TA,Osteo :)

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:08

heb je al aan de persoon die voor haar heeft gezorgd gevraagt of er iets is gebeurd oid?

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 14:02

De dierenarts heeft haar dus onderzocht en ze is helemaal gezond, degene die haar zou verzorgen heeft dat dus niet gedaan, dus ze heeft 4 weken in de wei gestaan. Ik vind het zo raar. Een vriendin van mij heeft even naar haar gekeken en ze heeft wel te licht tandvlees, dus een vitamine tekort. Ik ga maandag maar eens beginnen met vitamine korrels.
@Shirdaki, ik heb haar voor de vakantie een paar x met de Pessoa teugel gelongeerd, dat werkte ook heel goed, maar als ik dat nu doe kropt ze zich ook helemaal op. Net heb ik weer op haar gereden en als ik aan wil draven gaat ze stil staan en legt ze haar oren plat in haar nek.. ik heb echt geen idee wat het is :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:26

Geen last van maagzweren? Dat kan namelijk ook "ineens" veranderingen geven.

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:38

maagzweren? Wat zijn daar de tekenen van dan? En zou de dierenarts dat niet opgemerkt hebben?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:14

Op basis van de symptomen die je omschrijft, schat ik dat je zadel niet meer goed past. Je paard geeft dat al aan als je met het zadel aankomt (oren in de nek). Het paard heeft een aantal weken op de wei gestaan en is w.s. gegroeid, waardoor het zadel nu te krap is. Rugproblemen zijn er nog niet, maar blijf je met een te krap zadel doorrijden, dan is dat op termijn wel het gevolg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:10

Xlisa0808 schreef:
maagzweren? Wat zijn daar de tekenen van dan? En zou de dierenarts dat niet opgemerkt hebben?

Dat kan al met lichte signalen beginnen tot zelfs wat je omschrijft als nijdig worden en bijterig (en erger). Er stond laatst nog een prachtig filmpje hier op Bokt, waarin een Amerikaan de verschillen uitlegde aan de hand van praktijk voorbeelden. Kan het zo snel even niet terug vinden, maar het was wel heel duidelijk uitgelegd en getoond. Misschien dat een andere Bokker het filmpje weet terug te vinden? Het komt in ieder geval helaas vaker voor dan we willen en er wordt ook helaas veel te vaak (onbewust) aan de signalen voorbij gegaan. ;)

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 22:37

Aaah oke! Nou ik wacht op het filmpje ;)
Maar FHS, ze doet het dus ook wanneer ik mijn hand op de singelplek leg, maar als mijn zusje het bijvoorbeeld doet dan hapt ze niet.. het ligt er echt aan welk moment je het doet