Pony vind dingen boven haar rug eng

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Pony vind dingen boven haar rug eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:57

Ik heb een drie jarige merrie, vanaf 3 mnd oud in mijn bezit en hier geboren. Haflo Arabier. Super makkelijk relaxt paard, met toch een probleempje. Dingen op haar rug leggen.
Of dit nu een dekje, een zadel, een deken of een longerrsingel is.
Zodra het erop ligt is alles prima, rijden gaat ook hartstikke goed.
Het is echt de beweging van iets erop leggen. Het gaat al veel beter, eerst vertoonde ze vlucht gedrag, en dat doet ze niet meer, maar ze blijft spannen...
Er is niks gebeurt van slechte ervaring oid.
Hoe krijg ik dat laatste restje spanning eruit?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:59

Hoe leg je het object op haar rug? Kom je zo zoals bij een beleerd paard vanaf de zijkant? Of strijk je het eerst langs de hals en schouder om het daarna op de rug te leggen? Dat laatste kan nog wel eens helpen. Verder denk ik dat het gewoon een een kwestie van gewenning is, en dat het na een tijdje beter zal gaan.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 27-08-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:00

Oefenen, oefenen, oefenen zou ik zeggen..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:55

Volgens mij is het vrij simpel.
Goed gedrag belonen; ander gedrag negeren.
(ook zorgen dat je non-verbaal niets uitzendt!!!)
Paarden zijn best slim als het om dit soort dingen gaat.
Als jij ergens geen punt van maakt, zal zij het ook niet doen en snel wennen.
Ik heb ooit eens een draver beleerd die het eng vond om een ruiter boven/achter zich te hebben. Na een week 'half-liggend rijden' was het over.

PanamaD

Re: Pony vind dingen boven haar rug eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:01

Mijn paard heeft dit ook. Ze is nu 10 en t is nooit meer of minder geworden. Kan ook absoluut geen jas op der aan of uit trekken of deken ervan af halen als ik erop zit.

Ik heb t geaccepteerd, we hebben van alles geprobeert zodat ze t niet meer eng vind mar tevergeefs.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:08

Ik heb dit ook met mijn verzorgpaard de ene keer erger als de andere ze is ook nog jong pas 4 en pas sinds dit jaar rustig op gaan pakke. Zadel rustig geleerd met begeleiding wachten met oplegge tot ze ontspanne is met zeil geoefend alles.
En idd zodra het eenmaal zit niks meer aan de hand.
Dus lees hier ook ff mee voor handige tips.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:37

Je moet je paard desensibiliseren voor dingen boven haar rug. Omdat je moet weten hoe je dat doet, haal je er een ervaren trainer bij, die dit kan. Elk paard kan vanalles leren accepteren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 05:45

Jetta schreef:
Je moet je paard desensibiliseren voor dingen boven haar rug. Omdat je moet weten hoe je dat doet, haal je er een ervaren trainer bij, die dit kan. Elk paard kan vanalles leren accepteren.

mee eens. Dat is geen enkel probleem als je de nodige tijd daarvoor neemt en idd leert van iemand hoe dat moet.
Dat is een probleem dat eigenlijk logisch is bij jonge paarden die groen zijn, omdat in de natuur een roofdier vanop de rug zal proberen de keel door te bijten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 07:44

Dat snap ik allemaal, doe ik ook, en ze is al ontzettend verbeterd. Maar dat laatste restje spanning blijft hangen.
Opstappen is daarentegen geen enkel probleem

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:19

En als je haar vantevoren eens een relaxte massage geeft?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:07

Niet van bovenaf opleggen, maar aan de zijkant 'erop leggen' en dan op z'n plek schuiven. Je kan er ook op trainen - jojoën - maar dan moet je het principe daarvan wel kennen.
(en de lichaamstaal kunnen lezen + correct reageren)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:20

Dat maakt geen verschil licanda.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:32

Tijd, denk ik. Klinkt alsof je het goed hebt gedaan.

Die van mij heeft het ook wel, die loopt nog steeds weg als ik aan kom met het zadel, maar staat braaf stil als ik het er op leg en de singel vast maak, waar hij eerder bij begon te stuiteren en te trekken. Jouw pony heeft dat vluchtgedrag al niet meer, dus ik zou zeggen, tel je zegeningen, en die laatste spanning trekt echt wel weg als je een paar maanden verder bent en ze snapt dat dekjes en longeersingels haar niet opeten. Oh ja, en natuurlijk leg je er ook wel eens wat op zonder dat ze daarna aan het werk moet, he? Ik heb mijn singeldwange en "zadels-zijn-stom" pony ook vaak opgezadeld om vervolgens aan de hand een wandelingetje buiten te gaan maken, dat vindt hij machtig mooi, om zo die associatie zadel=vervelend er uit te krijgen. (Wel grappig hoeveel mensen dan stoppen om vragen te stellen, als je naast een gezadeld paard loopt...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:41

Ik heb eigeijk standaard een dekje naast m'n poetskist liggen. Daar flapper ik mee, rustig erop, op de kont, op d'r nek, op d'r hoofd ;) uiteindelijk kan ik het er vaak zo op "gooien", maar de volgende dag is dit weer weg

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:41

Ik laat mijn jonge paard altijd eerst even kijken en ruiken en schuif het dekje dan rustig vanaf de schouder naar zijn rug toe.

Misschien helpt het als je je pony van de winter onder dekens zet?
dan kan ze ervaren dat iets op haar rug echt niet bijt...

en verder inderdaad veel oefenen, rustig blijven en uitbundig belonen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:42

Ze staat vanwege exceem al structureel onder deken :j

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:50

Eindeloos oefenen en vooral veel doen. Bij jonge beesten doen wij dit ook altijd. Ik klop ze ook regelmatig onverwacht (als ze staan te dromen bijvoorbeeld :D) op de rug op op de achterhand met poetsen. (net zolang tot ze ontspannen). Als ze wat rillerig zijn voor dingen op de rug dan gooi ik het er desnoods 100x op tot hij er geen kik meer op geeft, dan nog een paar keer en dan is het goed. Probeer ook verschillende dingen te vinden, lege voerzak, plastic zak op de rug, ballon, net wat er in je buurt ligt.. Een paard desensibiliseren is echt niet moeilijk. Elke dag consequent herhalen en uiteindelijk zal het wel slijten. Bij de een gaat t sneller als de ander.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:48

ieder paard kan dit leren, eigenlijk zonder problmemen.
dit is een onderdeel van het desensybiliseren en sensybiliseren van het paard.
Dus ook jouw paard kan dit al na enkele trainingen probleemloos.

wortelsussie schreef:
Mijn paard heeft dit ook. Ze is nu 10 en t is nooit meer of minder geworden. Kan ook absoluut geen jas op der aan of uit trekken of deken ervan af halen als ik erop zit.

Ik heb t geaccepteerd, we hebben van alles geprobeert zodat ze t niet meer eng vind mar tevergeefs.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:50

Veel oefenen grond werk en freestyl trainingen. Herhalen en oefenen oefenen werkt meestal prima