Gedrag van een shire, tijdens het inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NorbieOlav

Gedrag van een shire, tijdens het inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 17:31

Ik wil een shire, eentje die nog niet is ingereden kopen. Maar alleen, weet ik nog niet helemaal goed hoe z'n paard zig gedraagt tijdens het inrijden.

Ik weet wel dat heel veel shires hel braaf zijn met inrijden, alleen een beetje steigeren en galoperen, maar meer niet. Maar wie weet? Ik besloot dus om advies vragen op bokt. Ik weet al een paar shires en plaatsen waar ik ze kan kopen.
Ik heb al eens een paard ingereden, dit jaar nog een fries, vorig jaar voor het eerst. Een fries ook. Dit jaarheb ik 3 paarden ingereden bij mijn oma: Medeca, een kruising tussen fries en arabier. Baily, een fjord. En niet te vergeten een volbloed fries ruin, Romy D.
En nu heb ik dus een vraag: Hoe zou een shire zich bij inrijden gedragen? Mijn oma geeft der heel veel ingereden, en doet dat natuurlijk nog steeds. Ik heb het al best vaak gezien hoe ze het doet, alleen somiggen shires steigerden heel veel.
En ik heb dus niet zo vak op een paard gezeten die veel steigert, meer op een bok paard.
Weet iemand mischien waarbij het moeilijker is te blijven zitten en of shires goed zonder zadel en zweep ingereden kunnen worden? Ik rijd liever namenlijk een paard in zonder zadel en zweep, voor als de paard niet tegen een van de dingen kan of der voor bang is. Ik heb ook 1 keer bitloos ingereden, maar dat ging niet goed, bleek te zijn dat de paard niet goed tegen een neus- en keelriem kon, dus moesten we een ijslands hoofdstel pakken.

Mijn oma geeft wel eens bitloos ingereden.

cherell0

Re: Gedrag van een shire, tijdens het inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:36

[HK] [HK] Shire-eigenaars/verzorgers/liefhebbers
dit zijn allemaal shire eigenaren , ook een aantal die met jonkies bezig zijn .

al ben ik zelf van mening , dat elk paard ook een shire wat kan doen .
vaak zijn ze heel makkelijk (beter om wel op latere leeftijd pas echt in te rijden).

maar als ik naar mijn shire kijk (17 jr. merrie , niet zelf ingereden) dat kan af en toe echt een eigenwijze tut zijn en ook zij is er weleens vandoor gegaan (en niet omdat ik zo beroerd rij ;) ) .

dus vergis je niet in een ras .

en met zweep inrijden :?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:39

Geen één paard is hetzelfde, je kunt het nooit vantevoren zeggen.
Goeie voorbereiding is de belangrijkste factor.
Ik heb de tinker die ik rijd zelf mee ingereden.
Koudbloed> koel in de kop. nou deze niet.
Een schat van een beest, maar de koudbloed in hem is af en toe ver te zoeken

NorbieOlav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 17:40

cherell0 schreef:

vaak zijn ze heel makkelijk (beter om wel op latere leeftijd pas echt in te rijden).

maar als ik naar mijn shire kijk (17 jr. merrie , niet zelf ingereden) dat kan af en toe echt een eigenwijze tut zijn en ook zij is er weleens vandoor gegaan (en niet omdat ik zo beroerd rij ;) ) .

Bedankt!

Ik ken ze, zelf heb ik der ook eentje gehad, geruisd met een paar andere rassen maar toch het meeste van shire, alleen de kleur van fjord, overlden in de meivakantie... Ze kon echt niet bereden worden door iemand die lager reed dan F17, doordat ze veel te vaak der vandoor ging.

Ik geloof dat iemand met een shire niet beroerd kan rijden, want opstappen is al een best moeilijk deel haha.

Ja, dat doen veel mensen, heel veel zelfs. Voor de "veiligheid" maar ik vind het zonder zadel en zweep veel veiliger!

NorbieOlav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 17:44

Evelyne79 schreef:
Geen één paard is hetzelfde, je kunt het nooit vantevoren zeggen.
Goeie voorbereiding is de belangrijkste factor.
Ik heb de tinker die ik rijd zelf mee ingereden.
Koudbloed> koel in de kop. nou deze niet.
Een schat van een beest, maar de koudbloed in hem is af en toe ver te zoeken

Ik ken dat, vooral toen ik mijn eerste keer inreed was het heel onvoorspelbaar.
Wanneer ik een beetje met mijn handen op der rug steundde deed ze het perfect! Maar toen ik zat, daar ging ze...
Nouja fijn dus, was ik der af gevallen.

Haha, ik geloof dat ie een heel leuk paardje is! Hoe oud is ie nu?

NorbieOlav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 17:48

Kirsha schreef:
NorbieOlav schreef:
Ik geloof dat iemand met een shire niet beroerd kan rijden, want opstappen is al een best moeilijk deel haha.

:?

Een shire is een best groot paard, meestal zijn ze rond de 1.80 m schofthoogte, of zelfs groter.
En geen idee of je der voor een krukje gebruikt... Maar bij mijn oma op de manege hebben ze geen krukjes omdat ze geld besparen, net als dat ze alleen ijslandse hoofdsellen hebben omdat die goedkoper zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:50

NorbieOlav schreef:
Een shire is een best groot paard, meestal zijn ze rond de 1.80 m schofthoogte, of zelfs groter.
En geen idee of je der voor een krukje gebruikt... Maar bij mijn oma op de manege hebben ze geen krukjes omdat ze geld besparen, net als dat ze alleen ijslandse hoofdsellen hebben omdat die goedkoper zijn.

Ik snap je punt wel, maar op een groot paard kunnen opstijgen staat niet gelijk aan kunnen rijden. Zijn IJslandse hoofdstellen er dan in Shire-maat, of neem ik het IJslandergedeelte nu te serieus?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:57

NorbieOlav schreef:
Haha, ik geloof dat ie een heel leuk paardje is! Hoe oud is ie nu?

Devon is nu 10 jaar, op zijn 3e beleerd voor de wagen en toen ie bijna 4 werd beleerd onder het zadel

NorbieOlav schreef:
Maar bij mijn oma op de manege hebben ze geen krukjes omdat ze geld besparen,

Bij ikea heb je een ideaal krukje voor 10,-
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-08-13 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:16

Ff over die geen krukjes, bespaar onzin... Met een krukje opstappen is nog altijd goedkoper dan je paard + zadel scheef hangen.
Ts, waarom vraag je oma niet om hulp?

NorbieOlav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 18:34

Locanda schreef:
Ff over die geen krukjes, bespaar onzin... Met een krukje opstappen is nog altijd goedkoper dan je paard + zadel scheef hangen.
Ts, waarom vraag je oma niet om hulp?

Zoals ik al zei: we hebben geen krukjes maar we kunnen daar wel met een gewone stoel of vanaf de hek opstappen ;)
En nee die stoelen heeft ze daar niet voor gekocht, iets van 10 jaar geleden gekocht toen ze nog geen fokkerij had. Alleen een shire: Devian en een huisje met 3 stallen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:46

NorbieOlav schreef:
cherell0 schreef:

Bedankt!

Ik ken ze, zelf heb ik der ook eentje gehad, geruisd met een paar andere rassen maar toch het meeste van shire, alleen de kleur van fjord, overlden in de meivakantie... Ze kon echt niet bereden worden door iemand die lager reed dan F17, doordat ze veel te vaak der vandoor ging.

Ja, dat doen veel mensen, heel veel zelfs. Voor de "veiligheid" maar ik vind het zonder zadel en zweep veel veiliger!

Dan wordt het vrij kansloos als ik mijn paarden ga inrijden denk ik, want ik ben nooit verder gekomen dan de F8 -O- Maar goed, dat zijn geen Shires maar Arabs, kan ik die wel rijden zonder F17-certificaat?

:+

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 01:10

Ik denk dat je als je al aan een paard zou beginnen je beter een ingereden paard kan kopen. Van wat ik uit je verhaal haal denk ik dat je beter helemaal geen paard aan moet schaffen. Als je oma zoveel met paarden bezig is waarom ga je dan niet gewoon bij haar rijden? Zoek anders een verzorgpaard ofzo. Verhuizen 4x per jaar met een paard...hoe zie je dat voor je? Ook vind ik het apart dat je jezelf voordoet als iemand die heel goed kan rijden terwijl je vragen stelt die ik echt beginners vragen vind. Als ik jou zo hoor vind ik een hengst al helemaal geen goede keuze. Hou er rekening mee dat je ook niet overal welkom bent met een hengst.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 01:22

NorbieOlav schreef:
nienke555 schreef:
Ik heb je profiel even doorgelezen... Je wilt het liefst een shirehengst en later wil je een fjorden en shire fokkerij >;) :\ ,

Ja, het gaat natuurlijk lang duren enzovoort, maar ik wil later inderdaad een shire fokkerij en een fjordenfokerij. Eerst wil ik met een shire hengst beginnen, dan na een tijdje een merrie kopen. En een beetje later ook beginnen met fjorden.

Lieve ts, gezien je taalgebruik en paardenkennis heb ik het vermoeden dat je wel rond de 12 bent, tuurlijk is het leuk om te dromen over een fokkerij en een shire hengst, maar wees is realistisch, weet je eigenlijk wel wat een piepjonge hengst hebben inhoud? Neem nou maar van me aan dat je daar op dit moment echt nog niet de ervaring voor hebt zo ver ik je vanaf hier begrijp, neem een leuk paardje dat al wat gezien heeft, daar ga je veel meer plezier aan hebben dan aan een jonge hengst :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 01:59