Sinds twee weken vertoont mijn Friese merrie van 8 jaar erg vervelend gedrag met poetsen en met opzadelen. Nu begin het de ene keer, direct nadat ik haar op de poetsplaats heb gezet, en de andere keer zodra ik met het zadel aan kom lopen. Dan begint ze te zenuwachtig te drentelen, en soms gaan zelf de oren in de nek. Soms dan vindt ze het zo spannend, dat ze begint te mesten. Zodra ik haar heb aangesingeld is het gedrentel over, en blijft ze gewoon stil staan. Ik dacht eerst aan zadeldwang. Maar zodra ik haar in de stal zet om de poetsen en op te zadelen, dan is er niks aan de hand.
Ik vindt het vooral erg vervelend, omdat het mijn band met haar verstoort. Ik vindt het vervelend om boos op haar te worden, en om haar af en toe een corrigerend tik te geven. Het boos worden en een tik uitdelen helpt overigens niet, het maakt het alleen maar erger. Daarom negeer ik het vervelend gedrag al een aantal dagen, maar het lijkt niet beter te worden.
Kon ze af en toe maar praten, dan kon ze mij vertellen wat er aan de hand is. HELP