spagaat onder de man

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

spagaat onder de man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:57

Sorry als dit verkeerd staat!

Ik ben sinds een paar weken bezig met mijn paard om hem spagaat te leren, en hij kan dit echt al super goed!
Mijn snoepjes ruiken heel hard naar appel, dus alles dat naar appel ruikt is een beloning voor mijn paard.
Nu was ik tijdens het rijden even gestopt aan de poort om te drinken, en mijn vader dronk appelsap.
Paard ruikt appel en gaat meteen in spagaat :')

Ik was natuurlijk super trots dat hij spagaat onder de man deed!
Maar mijn vader blijft maar doorgaan dat dat heel slecht is voor zijn rug,
ook in vrijheid. En dat ik dus beter kan ophouden met hem zo'n dingen te leren.

Is dit waar? Is af en toe een trucje dan echt zo slecht voor hun rug?

xSlvna

Re: spagaat onder de man

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:58

Ze doen het ook in de natuur om zich lekker uit te strekken. Onder de man lijkt me minder goed voor de rug.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:00

De spagaat is, mits goed uitgevoerd, een hele goede oefening voor je paard, het rekt en strekt spieren die je normaal niet traint en kan ook opbouwend zijn, dit is net zo met de klassieke buiging :)

Maar bedenk wel: mits correct uitgevoerd, het kan evengoed schadelijk zijn :) Een paard hoort in de spagaat met de voorbenen onder de schouder te blijven en met de achterbenen diagonaal achter de achterhand. Het liefst nog het hoofd laag om de rug/achterhand spieren optimaal te strekken.

Spagaat onder de man ben ik zelf nooit echt een fan van, je rekt spieren op waar je gewicht op legt, heb ik toch mijn twijfels bij :)

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:02

VisibreTeam schreef:
Spagaat onder de man ben ik zelf nooit echt een fan van, je rekt spieren op waar je gewicht op legt, heb ik toch mijn twijfels bij :)

Voor alle duidelijkheid, het was ook nooit de bedoeling dat hij dit onder de man zou doen.
Natuurlijk was ik wel een beetje trots dat hij dat deed, maar heb het sindsdien ook niet meer gevraagd. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:12

Je vraagt of af en toe een truukje echt zo slecht voor de rug is, dus ik dacht dat je ook bedoelde onder de man omdat het daar over ging? :)

Zorg ervoor dat je kunstje een oefening word. Dan is er niks aan de hand :)

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:13

Ik bedoelde dus vooral gewoon zo'n dingen in het algemeen, niet persé onder de man.
Want onder de man kan ik me ook niet voorstellen dat het goed is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:16

Veel oefeningen zijn hardstikke goed juist voor je paard, maar ook weer: mits goed uitgevoerd :))

Een klassieke buiging traint buik/rug/schouder en achterhand als je paard goed door de schoft zakt, maar wanneer je paard zijn rug vast zet/te weinig ruimte heeft om te buigen ga je juist forceren en blokkeren. Een spaanse pas maakt een paard ook sterker, maar als het paard zijn hoofd omhoog houd/rug wegdrukt ga je ook weer de verkeerde kant op :)

Het is net als gewone dressuur: gym voor je paard, maar je moet wel opletten dat je het goed doet :j