Het leed dat stalmedewerker heet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Het leed dat stalmedewerker heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:07

Hoi,

Eigenlijk leek het mij gewoon heel leuk om een topic te hebben over het werken in de stallen, uitmesten, verzorgen etc.
Dus de leuke dingen die je meemaakt zoals de sul van de manege die opeens langs je spurt als je de stal open doet, zodat je op pony jacht kan gaan (ja dat heb ik weer) tot misschien de mindere kanten als klachten van baas of pension gasten, maar ook misschien om adviezen van elkaar te kunnen krijgen over b.v bodem bedekking, stalondeugden etc.
Dus eigenlijk een manunusje van alles topic.
Klagen, grappige dingen, werkadvies etc.
Trouwens iedereen die wat meemaakt of je nou een medewerker ben of eigenaar van een paard kan op deze topic mee doen. Ik denk dat het best wel leuk kan zijn.
Mocht deze topic al bestaan of verkeerd staan...mijn excuus.

Chaos

Re: Het leed dat stalmedewerker heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:09

Klagen zal ik niet doen maar gezellig kletsen over het werk is nooit weg.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:13

Ik klaag ook niet! Ookal werk ik maar op een kleinschalige dressuurstal (12paarden) klagen zal ik ook niet doen. Anders ben ik zo weg!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:21

Naja dan halen we t klaag gedeelte eraf :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:24

Ik woon sinds eergister in Zweden bij een gastgezin, waar mijn paard aan huis staat. Nu staan er 2 paarden, in de winter 4. Het zal niet veel werk zijn, maar ik zal er toch ook aan moeten geloven. Leuk om dan zo'n topic te hebben :)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:25

meld me ook werk op een manege van 50-60 paarden.
nu met het weide seizoen nogal druk

men nog een sms gehad van een bezorgde eigenaar wiens paard op de weide staat met een nogal hengstachtig ruin (snap als eigenaar haar wel mijn eigen merrie staat daar ook bij)

maar als verantwoordelijke voor de weide is opnieuw opsplitsen niet echt meer mogenlijk paarden moeten nog tot einde oktober buiten blijven en zijn nog maar 2 groene weides over (bij opsplitsen beide samen bezet dan)

en het enige waar ik echt over kan en wil klagen het materiaal om hooi te maken oude en versleten maaier en het zelfde voor de hooikeerder

en soms het organisatie vermogen van de eigenaar regeld meestal alles op het laatste eindje

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:26

Ik klaag ook niet. Nu heb ik het echt super luxe. Op een kleine stal en ik ben daar niet in dienst maar vrijwillig. Vind het mesten echt niet erg. Lekker als de paardjes weer een schoon fris bedje hebben:D
De eigenaresse had het erover dat er in de toekomst een grote hal zou komen en dat ze daar 'iets met paarden' wilden gaan doen en dat ik me geroepen moest voelen.. Dus ben heel benieuwd!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:26

Ik meld me hier ook, ben nu sinds vorige week aan het werk (wel op vrijwillige basis, dus onbetaald) op een kleine western trainingstal. Mag helpen paarden door te rijden, longeren, gewenning aan lasso's e.d., schriktraining, noem maar op!
Eén avond in de week van 18u tot 21u na mijn fulltime job en dan 's zaterdags van 13u tot 17u :) Wel jammer dat het niet betaald is, maar de ervaringen die ik ga opdoen maken het weer goed :)

Hopelijk binnenkort leuke of spannende verhalen te vertellen ;)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:50

Ik werk nu parttime als stalmedewerkster op een manege en doe ongeveer alles wat erbij komt kijken behalve lesgeven. Daar ben ik niet bevoegd voor. Nu solliciteer ik ook voor een parttime baan als administratief medewerkster bij een andere manege om ook met die kant van het bedrijf bekent te worden. Wat mij echt super is gevallen is dat ik (tenzij er enorme drukte is) lekker de manege pony's / paarden kan verwennen. Ff met ze praten onder het uitmesten, poetsen, afglanzen. Sommige willen rust dan geef ik ze ook die ruimte die laat ik met rust en respecteer hun behoefte.Andere willen nu ze mij als vaste verzorger herkennen ff aandacht ff aangehaald worden even rustig 1 op 1 contact. Dat krijgen ze natuurlijk ook van verschillende ruiters, maar die gaan hup rijden en bij mij hoeven ze niets en kunnen ze lekker paard zijn zonder dat ze gelijk weten dat ik met ze ga rijden en dat ze iets moeten gaan doen. Er zijn er 2 waar ik echt een klik mee heb. Geweldig! Ik denk ook dat het voor paardeliefhebbers een geweldige aanvulling is om eens mee te draaien tussen de paarden in een bedrijf, omdat je er zoveel van opsteekt en ook leert hun ruimte te respecteren. Ik houd echt van mijn werk! Ga er fluitend heen en kom over het algemeen fluitend terug!

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:54

Ja, ik kles mee. Ik heb 2 eigen pony's, nu allebei in het weiland, maar in de winter weer op stal. Pony 1 poept al veel zodat uitmesten bijna onmogelijk is (ze gaat er altijd op staan zodat het poepplakken worden met stro ertussen die je bijna niet loskrijgt) maar hoe zal het zijn met 2 stallen uitmesten, of 1 stal met 2 pony's? Maar ja, ik doe het graag, als mijn pony gelukkig wordt van een schoon bedje...

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:02

ik werk zelf ook op een manege, heb altijd stalwerk gedaan maar verwege lichamlijke klachten hield ik dat niet meer voel, nu doe ik alleen nog maar de manege paarden en pony buiten op de wei zetten en licht poets werk

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:11

Ik heb de afgelopen 10 jaar op veel verschillende stallen gewerkt in binnen en buitenland.
Klagen heb ik genoeg hoor :D zeker over het salaris :D Of soms over de uren die ik werk.
Maar nooit over de paarden, de eigenaren zou ik soms wel weg willen wensen :P Maar hoewel het voor mij werk is blijft het mijn grootste hobby om zo lekker met de paarden bezig te zijn op welke manier dan ook. of het nou stalwerk is of rijden/longeren/lesgeven/revalidatie (erg interressant)/zadelmak maken/veulens,jonge paarden handmak maken of met de d.a of hoefsmid meehelpen. Blijf het leuk vinden en elke dag blijf ik leren en dat vindt ik helemaal geweldig.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:36

Hoi! Ik wil mij ook wel even melden.
Ik werk sinds mijn 14e als bijbaantje op een manege.
Nu ben ik part-time medewerker voor alles. Ik werk op een kleinschalige manege.
We hebben 12 manegepaarden en 8 vaste pensioenpaarden. Ook zijn wij een paardenhotel voor mensen die met hun paard op strand willen rijden.
Ik geef vast les aan tieners op woensdagavond en zaterdagochtend. Op woensdagochtend zet ik paarden buiten, mest ik stallen, doe alles met de shovel en alle klussen die erbij komen kijken.
Op Woensdagmiddag en zaterdagmiddag help ik met de andere lessen en doe extra klusjes en voeren etc.
Nu ben ik ook ponykampen aan het begeleiden (we hebben altijd 4 weken in de zomer). Verder ben ik ook vaste inval bij vakantie en ziekte.
Ik krijg vrij veel vrijheid op deze manege, zo ga ik starten met lessen voor kinderen tussen de 6 en 8 jaar. Dit gaat niet alleen om het rijden maar alles wat er bij paarden bij komt kijken. Ook wil ik lessen starten voor kinderen en jongvolwassenen met autisme of ander gerelateerde stoornis (ik ben ook pedagoog, maar kan de paarden niet missen ;) )

Ik heb weinig te klagen eigenlijk, maar wel een vraag aan andere mensen die ook op maneges werken. Krijgen jullie ook meer te maken met verwende kinderen? Hoe gaan jullie hiermee om? Zeg je er wat van ook al is moeder erbij?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:42

Ik meld bij ook. :D Werk al 4,5 jaar in de weekenden als stalhulp op een fokkerij en mocht het kunnen ook door de weeks. Echt heel erg leuk werk, voeren, naar buiten en binnen brengen, veulentjes mak maken, helpen met onderzoeken en ki (baas is DA die ook zelf scant en ki doet). Erg interessant, leer er heel veel! Een paar foto's staan op mn profiel. :)

En hier gelijk een verhaal van laatst:
RenWaBl schreef:
Ik heb ook een erg pennyverhaal, ben er zelf niet bijgeweest maar hoorde het van de vrouw van mijn baas.
Zij hebben een paardenfokkerij van sportpaarden (KWPN, Zangersheide etc), dus geen kinderponietjes maar echte bloedpaarden. Nou ging de vrouw van mijn baas naar hun garage, die grenst aan de schuren met stallen. Ze hoorde stemmen, wat raar was omdat de stalhulpen er niet meer waren en hun dochters weg waren. Toen ze wat verder liep zag ze een pak chocomelk en een pakje koekjes liggen. In 1x ziet ze 1 van de paarden naar de lange gang lopen, dus ze loopt er achter aan. Zijn het 2 meisjes van een jaar of 7 en 9!!! :oo
Alle paarden stonden in de wei, dus ze hadden dit paard zomaar uit de wei gehaald!! Hebben ze geluk gehad dat ze toevallig het braafste paard van stal hadden gepakt, die doet nog geen vlieg kwaad. En dat de andere paarden niet ontsnapt zijn terwijl hun bezig waren. Maar er staan ook 3 hengsten op stal, waarvan 1 ontzettend dure die verkocht is, en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ze die deuren open hadden gemaakt....
Dus de vrouw van mijn baas vraagt: Wat doen jullie hier? Waarop ze als antwoord krijgt: Is dit geen manege dan? :? Echt hoe belachelijk is het, ze moesten ook helemaal om de dierenartsenpraktijk heen (praktijk van mn baas en zijn vrouw) en vervolgens helemaal achter de schuren langs lopen naar de weiden.
Toen de vrouw van mijn baas de kinderen vroeg hoe ze heetten en waar ze woonden, kreeg ze als antwoord: Mag ik niet zeggen. Dus ze wisten heel goed wat ze deden. De vrouw van mijn baas heeft ze gelijk weggestuurd.

Toen ze mij dit verhaal vertelde viel mijn mond open van verbazing, echt wat kinderen tegenwoordig allemaal wel niet in hun hoofd halen??

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:55

nambi schreef:
Hoi! Ik wil mij ook wel even melden.
Ik werk sinds mijn 14e als bijbaantje op een manege.
Nu ben ik part-time medewerker voor alles. Ik werk op een kleinschalige manege.
We hebben 12 manegepaarden en 8 vaste pensioenpaarden. Ook zijn wij een paardenhotel voor mensen die met hun paard op strand willen rijden.
Ik geef vast les aan tieners op woensdagavond en zaterdagochtend. Op woensdagochtend zet ik paarden buiten, mest ik stallen, doe alles met de shovel en alle klussen die erbij komen kijken.
Op Woensdagmiddag en zaterdagmiddag help ik met de andere lessen en doe extra klusjes en voeren etc.
Nu ben ik ook ponykampen aan het begeleiden (we hebben altijd 4 weken in de zomer). Verder ben ik ook vaste inval bij vakantie en ziekte.
Ik krijg vrij veel vrijheid op deze manege, zo ga ik starten met lessen voor kinderen tussen de 6 en 8 jaar. Dit gaat niet alleen om het rijden maar alles wat er bij paarden bij komt kijken. Ook wil ik lessen starten voor kinderen en jongvolwassenen met autisme of ander gerelateerde stoornis (ik ben ook pedagoog, maar kan de paarden niet missen ;) )

Ik heb weinig te klagen eigenlijk, maar wel een vraag aan andere mensen die ook op maneges werken. Krijgen jullie ook meer te maken met verwende kinderen? Hoe gaan jullie hiermee om? Zeg je er wat van ook al is moeder erbij?

Hoi,

Nou verwende kinderen genoeg bij ons, maar ik heb een hele strenge baas(kinderen zijn vaak beetje bang voor hem :D ) althans als ze zich niet aan zijn regels houden is hij heel streng. Dus als ze mij of een ander personeelslid lastig vallen en wij zouden het eventueel niet afkunnen dan halen we hem er wel bij, maar meestal zie ik die ouders amper aangezien kinderen afgezet en opgehaald worden.Toch zou ik ook met ouders in de buurt iets zeggen. Zeker als veiligheid in het geding zou zijn. Je kan toch gewoon rustig iets zeggen hoop ik.k heb meer 'last' van kinderen die overal mee willen helpen. ze trekken nog net niet je mestvork uit je hand :) . En natuurlijk de eeuwige verhalen over hun favoriete pony's en wat ze beleven tijdens lessen etc., maar sinds ik zelf moeder ben kan ik het op 1 of andere manier beter hebben. Zal t moeder gen wel zijn hihi.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:58

Even een goed bedoeld advies.... er zitten veel mensen op bokt, dus kijk uit met wat je plaatst!!!!

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:14

Citaat:
Hoi,

Nou verwende kinderen genoeg bij ons, maar ik heb een hele strenge baas(kinderen zijn vaak beetje bang voor hem :D ) althans als ze zich niet aan zijn regels houden is hij heel streng. Dus als ze mij of een ander personeelslid lastig vallen en wij zouden het eventueel niet afkunnen dan halen we hem er wel bij, maar meestal zie ik die ouders amper aangezien kinderen afgezet en opgehaald worden.Toch zou ik ook met ouders in de buurt iets zeggen. Zeker als veiligheid in het geding zou zijn. Je kan toch gewoon rustig iets zeggen hoop ik.k heb meer 'last' van kinderen die overal mee willen helpen. ze trekken nog net niet je mestvork uit je hand :) . En natuurlijk de eeuwige verhalen over hun favoriete pony's en wat ze beleven tijdens lessen etc., maar sinds ik zelf moeder ben kan ik het op 1 of andere manier beter hebben. Zal t moeder gen wel zijn hihi.

Ik heb het voornamelijk over kinderen die dus hun moeder commanderen en soms zelf schreeuwen naar moeder. Voor de rest ben ik ook vrij streng. Dit weten de kids ook donders goed. Ik heb laatste wel wat gezegd tegen een kind, die al een half uur moeder aan commanderen was, en toen moeder even wat anders moest doen, begon het meisje heel hard naar moeder te schreeuwen en half te schelden. Ik heb even heel duidelijk gemaakt dat wij zo niet doen op de manege en dat ze zich moet gedragen. Moeder keek mij op dat moment even hulpeloos aan en richten toen haar ogen naar de grond.

In veel lessen, zeker bij de kinderen jonger dan 11/12 blijven de ouders vaak. Dus ik zit vaak wel met ouders, wat meestal erg leuk is wel.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:18

Ik heb het voornamelijk over kinderen die dus hun moeder commanderen en soms zelf schreeuwen naar moeder. Voor de rest ben ik ook vrij streng. Dit weten de kids ook donders goed. Ik heb laatste wel wat gezegd tegen een kind, die al een half uur moeder aan commanderen was, en toen moeder even wat anders moest doen, begon het meisje heel hard naar moeder te schreeuwen en half te schelden. Ik heb even heel duidelijk gemaakt dat wij zo niet doen op de manege en dat ze zich moet gedragen. Moeder keek mij op dat moment even hulpeloos aan en richten toen haar ogen naar de grond.

In veel lessen, zeker bij de kinderen jonger dan 11/12 blijven de ouders vaak. Dus ik zit vaak wel met ouders, wat meestal erg leuk is wel.[/quote]

Ah ok. Nee, bij ons blijven de moeders eigenlijk niet hangen. Ze rijden over het algemeen het oprit op, kind eruit en hop weg zijn ze weer. Dus dat heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:27

Ik heb net 2 weken achter de rug op de boerderij/pensionstal waar mijn paard staat.
De boer heeft zelf 2 paarden en 6 pensionpaarden.
Al 3 jaar ga ik daar in huis en zorg voor de hele veestapel (paarden, geiten, schapen, poes) als hun op vakantie gaan. :)

Heel erg leuk om te doen, mijn hond mag mee en die heeft daar altijd de tijd van zijn leven. :D
Wel besef ik elke keer weer, wat een hoop werk en verantwoordelijkheid het is om voor andermans paarden te zorgen.
Ik kijk elke keer wel 2x of de stroom er wel op staat, of de staldeuren goed dicht zitten, of de paarden er wel goed bij staan. :=

Wel veel respect gekregen voor mensen die een pensionstal runnen of voor stalmedewerkers.
Het is echt een hele verantwoording om te zorgen dat de geliefde dieren van een ander goed verzorgd zijn.
Soms is het wel ondankbaar werk.
Ben ik heel trots dat alles er zo netjes is, en zo mooi aangeveegd.
Komt er iemand rijden en al mijn werk is teniet gedaan. :')