help! mijn pony is als de dood voor Schapen en geiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

T_Driver

help! mijn pony is als de dood voor Schapen en geiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:25

Hallo bokkers.
Ik hoop dat jullie me misschien wat tips kunnen geven.
Ik kwam vandaag langs een maïs veld waar schapen gewoon los liepen.....
ze begon te steigeren van angst en werd heel erg gespannen/ opgefockt gedrag ging ze vertonen.
maar ze doet het ook als die geiten/schapen in de wei staan en als ze dan ook nog naar haar toe komen dan heb je de poppen aan t dansen.

Wat is jullie ervaring hier mee en wat kan ik er het beste aan doen zodat ik er gewoon langs kan zonder problemen? Hoop dat jullie me echt kunnen helpen.

Alvast bedankt! :)

JSeine

Re: help! mijn pony is als de dood voor Schapen en geiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:27

Mijn paard was bang voor van die blonde koeien. Ik ben met hem gaan wandelen (meerdere keren) en telkens als ik bij die koeien was, dacht ik zelf niet aan de koeien maar liet ik hem wel even kijken. Met rijden ook, denk niet aan de koeien en ga er gewoon langs. Is hij braaf, schouderklopje. Ook als hij eventjes schrikt maar er niet vandoor gaat, geef ik hem ook een beloning.

Misschien kun je er iets mee?

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:31

Dankje wel voor je snelle reactie :) ik ga dit zekers proberen! :D koeien vind ze namelijk ook erg spannend hihi

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:58

Ze is er trouwens ook vandoor gegaan.. Vriendin van mij is achter haar aan gegaan

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:20

Wij hebben hier zo'n 400 schapen op de boerderij. Nieuw paard wat liep te miepen over de schapen heb ik toen gewoon met een rustiger paard in een binnenhal bij de schapen gezet :')
Nergens last meer van nu.

ChessieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:23

stond een tijdje terug een artikel in de Ros dat je een paard dan in het weiland bij de schapen moet leren dat de schapen juist voor hem opzij gaan. Moet wel een mogelijkheid zijn natuurlijk, maar misschien ken je iemand met schapen die je met je paard opzij mag drijven

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:29

Mijn paard is nergens bang voor, maar koeien en schapen... :wow:
De buren hebben gelukkig koeien, waardoor ze niet meer zo bang is voor die Franse koeien, maar onze Hollandse koeien zijn wat energieker en rennen gelijk naar m'n paard toe als zij een drama maakt. Waardoor het drama nog groter wordt.
Wat ik doe is haar gelijk aan het werk zetten zij een 'eng' dier in het vizier heeft. Waardoor de focus komt te liggen op een oefening ipv 'help, hoe kom ik langs deze enge dieren'

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:46

Chessie schreef:
stond een tijdje terug een artikel in de Ros dat je een paard dan in het weiland bij de schapen moet leren dat de schapen juist voor hem opzij gaan. Moet wel een mogelijkheid zijn natuurlijk, maar misschien ken je iemand met schapen die je met je paard opzij mag drijven
Matheno schreef:
Wij hebben hier zo'n 400 schapen op de boerderij. Nieuw paard wat liep te miepen over de schapen heb ik toen gewoon met een rustiger paard in een binnenhal bij de schapen gezet :')
Nergens last meer van nu.

Ik heb helaas geen binnenhal en of iemand die ik ken met schapen, this echt waneer ik buiten ben op buitenrit ofzo, dat ik dan schapen tegen kom.
Ik kan aan niemand vragen of ik hun schapen of geiten ff mag lenen |( |( |(

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:52

Oh dat is herkenbaar... Pony van vriendin had dit ook, telkens als we ze mee namen om te gaan wandelen en we kwamen dichtbij de ' schapenwei ' begon hij te stressen en deed geen stap verder. Uiteindelijk hebben wij samen met die man een paar schapen meegenomen (hij was een kennis en erg vriendelijk ) en in de bak gezet. Haar pony hebben we samen met haar andere shet in de wei ernaast gezet. Zo hebben we hem langzaam dichterbij gebracht. En uiteindelijk in dezelfde bak gezet met een lijntje ertussen. Nu stapt hij dapper langs de gevreesde schapenwei. :D

En natuurlijk je pony belonen wanneer hij dichterbij komt.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:48

Okeej :) is inderdaad een heel goed idee alleen heb geen kennissen met schapen ofso

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:23

Als je in de buurt woont dan mag je gerust eens langs komen met je paard, maar je kan hem hier ook een poosje neerzetten, dan zorg ik er hier voor dat hij bekend wordt met schapen, trekkers, honden, kippen, vrachtwagens en rennende kinderen en hardlopers.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:18

Ahhh jammer dat je niet in de buurt van Deventer woont :( anders had ik je aanbod zeker aangepakt :)

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:37

of neem eens een paard voorop die nergens bang voor is, en loop met hem aan de hand er een paar keer langs.

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:36

Ik denk ook inderdaad gewoon samen gaan met een paard die nergens bang voor is. Misschien helpt dat.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 00:58

Jaa daar zat ik ook aan te denken maar als ze bang is dan doet zei niet ff die andere pony naa xD ze gaat,er gewoon door heen :p

NikitaZosja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:18

Wij hebben zelf 2 geiten en mijn pony denkt soms dat ie ook een geit is. :+
Jammer dat je geen geit of koe kan lenen om te oefenen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:22

Zet hem in de buurt (misschien aan een hengstenketting voor de zekerheid) en wacht tot ze ontspant, dit duurt misschien 30 secondes, misschien 15 minuten, wachten...
Blijft ze terwijl de schapen/geiten geluid maken of bewegen lekker ontspannen, belonen (stem, voer, weglopen).

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:51

net als laten wennen aan grote honden. eventjes bij schapen aan de hand staan en dan weer weg lopen en belonen en steeds langer naar de schaapjes kijken (je valt zo wat in slaap :z ) en dan van wat dichterbij bekijken en zo door gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:13

Ga gewoon eens vragen bij een boer in de buurt ofzo of je een keer mag oefenen! Neem desnoods één va je ouders mee als je het zelf niet durft.

Een goede manier is de wei gewoon in gaan met je pony en je inbeelden dat je pony eigenlijk niet bestaat, dat je er dus alleen loopt. En dan kordaat op de schapen af stappen. Goeie kans dat ze uit de weg gaan voor je (anders even iemand anders meenemen, of bijvoorbeeld een hond). Bedoeling is in elk geval dat de schapen uit de weg gaan. Pony leert: als ik naar schapen toe ga gaan ze uit de weg = niet eng!
Dit een paar keer en dan zou het goed moeten gaan!