Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
momopaws schreef:Schriktraining lijkt me wel een goeie optie ja, maar de snelheid waarmee je door de training heen gaat zou ik dan wel aan het paard aanpassen. Ook kijk ik de laatste tijd veel naar de afleveringen van "paardenfluisteraar" Monty Roberts, dit is te zien op Horse&Country tv. Ik vind het geweldig hoe deze man met de "probleempaarden" die hij behandeld omgaat. Misschien is het wel interessant om een paar van zijn afleveringen op bijv. youtube te kijken, mocht je Horse&Country tv niet ontvangen.
. momopaws schreef:Dit klinkt misschien heel gek maar ik heb zelf ook een jaar of 2 terug met een schrikkerig paard gewerkt en het heeft haar een goede start gegeven om een zakje aan het uiteinde van een longeerzweep vast te maken, en haar daar dan mee te longeren. In het begin zat het zakje er strak omheen geknoopt zodat het nauwelijks geluid maakte of zichtbaar was, en dan steeds een klein beetje losser. Uiteindelijk ook een beetje met het zakje over haar rug etc. heen gevreven, ze gaf geen kik meer. Alle andere grotere dingen waren natuurlijk nog steeds doodeng voor haar, maar het heeft haar wel laten zien dat ze mij kon vertrouwen, ookal kwam er zo'n ongelofelijk eng zakje aan gewapperd.

momopaws schreef:Schriktraining lijkt me wel een goeie optie ja, maar de snelheid waarmee je door de training heen gaat zou ik dan wel aan het paard aanpassen. Ook kijk ik de laatste tijd veel naar de afleveringen van "paardenfluisteraar" Monty Roberts, dit is te zien op Horse&Country tv. Ik vind het geweldig hoe deze man met de "probleempaarden" die hij behandeld omgaat. Misschien is het wel interessant om een paar van zijn afleveringen op bijv. youtube te kijken, mocht je Horse&Country tv niet ontvangen.

Urion schreef:Ik zou helemaal niet gaan aan modderen met een schrikkerig paard als je zelf niet de kennis hebt. Grote kans op meer problemen. Waarom gaat eigenaresse zelf niet meer voor haar paard zorgen?
Jessix schreef:Je moet zorgen dat het paard jou vertrouwd en vertrouwen moet je een beetje verdienen. Je moet sowieso zelf rustig en standvastig overkomen. Daarnaast moet het paard jou ook leuk en lief gaan vinden. Ik zou beginnen met gewoon wat tijd samen doorbrengen. Geef hem wat lekkers, poets een beetje of ga gewoon eens in zijn buurt zitten. Kijk eens of je zijn interesse een beetje kan wekken en of jullie vriendjes kunnen worden. Als je dat een beetje hebt opgebouwd kun je laten zien dat je ook in "enge situaties" te vertrouwen bent. Bijvoorbeeld door het paard kennis te laten maken met "enge" objecten of situaties.
Geduld, vertrouwen en leiderschap, dan zijn de woorden die je moet onthouden.
Cassidy schreef:Urion schreef:Ik zou helemaal niet gaan aan modderen met een schrikkerig paard als je zelf niet de kennis hebt. Grote kans op meer problemen. Waarom gaat eigenaresse zelf niet meer voor haar paard zorgen?
Helemaal mee eens. Om een schrikkerig paard goed aan te pakken dien je te weten wanneer je door moet gaan en wanneer je kunt stoppen. Stop je te vroeg bereik je namelijk het tegendeel.
Een schrikkerig paard op die leeftijd is een probleempaard, correctie dient altijd uitgevoerd te worden door iemand die weet waar hij mee bezig is, of onder begeleiding van iemand die kennis heeft van zaken. Aangezien het jouw paard niet is, zou ik me er verder niet mee bemoeien.