Omgaan met een merrie met trauma.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Ama

Omgaan met een merrie met trauma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:39

Wij hebben sinds kort een merrie onder onze hoede die een 'niet zo leuke' ervaring heeft meegemaakt.
De merrie is 4jr, geloof 50% Arabisch en een heel lief karakter. Ze is nog niet zadelmak.

Even een korte situatieschets:
De merrie is op 1jr op de wei komen te staan samen met 2 andere jaarlingen, ze heeft dus eenmalig op de trailer gestaan. Voorderest is er nooit niks meegedaan. De merrie is inmiddels 4jr.
Ze zou eind vorige maand weggebracht worden om in te laten rijden, de mensen zouden haar zelf komen halen.
Ze kwamen aan met de trailer, ze hebben 45 minuten achter de merrie moeten vangen om haar te pakken. (Normaal komt ze altijd meteen)
Toen begonnen ze met laden, ze wou er echter niet op. Ze hebben het geprobeerd met longeerlijnen achter haar kont, met een longeerzweep, en uiteindelijk met van die prikpaaltjes op haar kont. Ze hebben haar uiteindelijk terug op de wei gezet en het niet meer geprobeerd omdat ze steigerde, trapte en weg rende.

Toen hebben de eigenaren aan mij gevraagd of ik er tijd in wou steken omdat hun er geen ervaring mee hebben. Mij goed, heb zelf meerdere trailerproblemen opgelost.
Nu ben ik een paar keer met haar bezig geweest en ze is opzich heel braaf, loopt netjes mee, stopt als ik stop, gaat achteruit zonder haar aan te raken. Kan inmiddels voetjes geven, borstelen, staart kammen. Allemaal geen probleem. Ze is alleen heel bang van bewegingen langs haar.. We wouden eens spelenderwijs een westernpad opleggen, ze deinst helemaal terug. We hebben haar er aan laten ruiken, mee over haar nek gewrijfd en daar loopt het fout. Ze is heel bang van grotere voorwerpen als een borstel, die je over haar nek/buik beweegt.. Als ze bang is schiet ze niet weg of steigert of trapt niet.

Ze loopt achteruit tot er druk op haar touw staat en dan schiet ze in paniek en gaat ze stilstaan en beweegt ze gewoon helemaal niet meer, ze is dan met geen mogelijkheid in beweging te krijgen. Dit doet ze ook als ze terug moet van de rijbak naar de weide, daar is iets waar ze bang van is. Ze gaat dan op de rem en is met geen mogelijkheid vooruit te krijgen. Ik laat het touw dan vieren ga op mijn hurken zitten en pasje voor pasje wandelt ze dan naar me toe. Dan kan ik haar meenemen.

Hoe komt het dat zij zo verstijfd ipv wegspringen/steigeren? Hoe kan ik haar vertrouwen geven in dingen langs haar hals wrijven.

Ze heeft inmiddels wel al met haar voorbenen in de trailer gestaan! Dit lukt dus wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:20

Ken je het principe 'approach and retreat' van Parelli? Ze schiet in de freeze stand en dit moet je zien te voorkomen door op tijd het enge voorwerp weg te halen of er bij weg te gaan zonder het helemaal weg te halen.

In dit topic staan wat tips over hoe om te gaan met enge dingen zoals oa bang voor water en vliegenspray maar het principe is hetzelfde, zo kun je ze allerlei dingen leren. [OPG] Mijn pony is als de dood voor water en spray anti klit spray (vooral de posts van Cassidy staan veel links in)

Britt_Ama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:00

cissy schreef:
Ken je het principe 'approach and retreat' van Parelli? Ze schiet in de freeze stand en dit moet je zien te voorkomen door op tijd het enge voorwerp weg te halen of er bij weg te gaan zonder het helemaal weg te halen.

In dit topic staan wat tips over hoe om te gaan met enge dingen zoals oa bang voor water en vliegenspray maar het principe is hetzelfde, zo kun je ze allerlei dingen leren. [OPG] Mijn pony is als de dood voor water en spray anti klit spray (vooral de posts van Cassidy staan veel links in)

Dat topic heb ik gelezen ja, heb ook wat aan de tips gehad van Cassidy. Is ze totaal niet bang van, voorderest is ze superbraaf, kei lief karakter. Heel speels en lekker aan het wisselen. Vandaag voor het eerst een zadeltje opgehad en voor de tweede keer een bitje in.
We zijn erachter wanneer ze in paniek schiet. Zodra je achter haar gaat staan, dat ze je hoort maar zij jou niet ziet. Dit komt wss doordat ze vanaf achter opgejaagd is met die paaltjes.. Hoe kunnen we hier aan werken zonder dat ze in paniek schiet en liefst ook zonder dat er gewonden vallen :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:19

Ik zou zeggen wees creatief. Ga bijvoorbeeld achter haar staan met een bakje biks, en daarmee schudden voor het geluid, paard even aanraken en dan het biks aan haar geven.
Na een tijdje kun je dan nog wel met biks achter haar staan en haar aanraken, maar niet meer met de brokjes schudden zodat ze het niet hoort, en dan daarna geven.
Dan leert ze dat het best leuk kan zijn als er iemand achter haar staat :D
Uiteindelijk kun je het biks weglaten.
Niet dat ik een prof ben ofzo :P maar eten helpt (bijna) altijd toch?

Cassidy

Re: Omgaan met een merrie met trauma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:49

Geluiden waarbij een paard niet kan zien zijn altijd eng, helemaal als ze achter een paard gebeuren. Ik zag dat Cissy ook al wat links had gegeven. Het paard is gerust te trainen, maar begin bij A en niet halverwege het alfabet.

En dan: het is een paard van een ander. Wat gaat er met het paard gebeuren als je haar een beetje op de rails hebt? Realiseer je je dat ze misschien aardig met jouw door een deur kan maar een ander weer bij stap 1 kan beginnen? Wil je je nek riskeren voor een paard van een ander?

Britt_Ama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 23:52

Ik mag haar zadelmak maken en dan gaat ze of in de verkoop waarvan ik een deel krijg of ik koop haar zelf.

Ze is trouwens totaal niet gevaarlijk en zal nooit met opzet richting de mens slaan of bijten. Toen was ze puur in paniek en stond helemaal nat van het zweet. Heb haar daarna nooit meer zo gezien. Nu is ze enkel onrustig als er iets achter haar staat wat ze niet kan zien.. Voorderest kan ik alles met haar, en mijn moeder, vriendin en kennis ook.
Ik laat geregeld andere mensen wat met haar werken, uiteraard mensen waar ik vertrouwen in heb, zodat ik haar vorderingen ook bij een ander kan zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:58

Ik heb het er ook niet over dat ze gemeen is, maar ook in een paniekactie kan een paard heel raar uit de hoek komen en kan ze je heel serieus bezeren. Ik zou mijn leven niet op het spel zetten voor een paard van mezelf, laat staan voor een paard van een ander.

Britt_Ama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 00:00

Maar inprincipe kan ieder paard je ondersteboven lopen? Als je buiten je huis komt riskeer je je leven, je kan aangereden worden, vallen, etc..
Je eigen paard kan ook verschieten en boven op je springen. Hoeft geen gemenigheid te zijn.
De kunst is om haar rustig te houden en overal aan te laten wennen zodat ze niet in paniek raakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:02

Als je een paard met dingen gaat confronteren kun je niet om een bepaald niveau van stress heen. Het is helemaal ok als je met een dier aan de slag gaat en een doel hebt, namelijk een goede relatie met dat dier, met een blijvend tehuis in vooruitzicht. Maar een dier voelt aan dat het eventueel te koop komt. Van de eigenaar of van jouw. En een andere instelling gaat al een heel andere reactie van dat paard geven. Een paard pikt dit op. En de resultaten gaan heel anders zijn met dat in het vooruitzicht.

Als je met dit dier aan de gang gaat, ga er dan 100% voor. Roep niet van tevoren dat ze eventueel te koop komt. Geef haar onvoorwaardelijke liefde, en vervolgens kun je wat dingen toepassen waardoor je haar kunt trainen om te wennen aan ongewenste geluiden. Dit is recht te zetten, maar dan moet je er wel voor gaan en geen achterdeurtje openlaten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:27

Dit is geen paard met een trauma. Maar een jong paard wat nog alles moet leren. Vind het tegenwoordig wel erg hoe gemakkelijk een paard als traumapaard wordt bestempeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:41

Eens, de sticker "trauma" is tegenwoordig maar al te snel geplakt. Ook als het gewoon om een paard gaat die nog niets gewend is.

Britt_Ama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:57

Dit is wel een paard met een trauma. Voordien kon ik gerust met een stel prikpaaltjes de wei inlopen om een bepaald stuk af te zetten. Nu duikt ze haar stal in en gaat daar staan bibberen omwille van diezelfde paaltjes waarmee ze haar geslagen hebben. Ze gaat in de wei compleet door het lint als ze die paaltjes ziet.
Voorderest is er niks mis met haar, puur die paaltjes. Zwepen en touwen en alles laat ze wel toe.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:00

Haal er iemand bij met verstand van jonge paarden. Dit is absoluut geen trauma, gewoon een jong beest.

paard krijgt echt geen trauma van eens met n prikpaaltje op zn kont geslagen te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:13

Paarden zijn bang voor objecten. En nog banger voor objecten die bewegen en geluid maken.

Wat is een prikpaaltje? Dat is een object dat als jij het vast hebt, beweegt. En die het paard associeert met geluiden omdat daar het getik van electrisch draad mee geassocieert wordt. Een prikpaaltje an sich is het zelfde als een stok of een grondwerkstick of zweep. En daar valt voor de desensibiliseren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:22

Mee eens, laat eens iemand die niets van het prikpaaltjes 'trauma' weet met een prikpaaltje aan komen lopen. Dikke kans dat ze dan niets doet en dat het jouw gedachte aan 'Het Trauma' is dat haar van slag maakt.

Maar trauma of niet, die prikpaaltjes zijn dus een prima hulpmiddel om haar te desensibiliseren. men neme een pripaal van het engste soort en loopt naar haar toe. Bibberen is niet erg maar stop met lopen vóórdat mevrouw wegloopt/ wegrent. Vervolgens blijf je staan tot ze ontspant (goed kijken, ontspannen kan zijn; gapen, kauwen, hoofd laten zakken etc) laat ze geen ontspan signalen zien maar blijft ze wel staan loop je na 20 seconden weg. Een uurtje (of dag) later doe je hetzelfde en blijf je iets dichterbij staan. Enzovoort tot je haar met een prikpaal kunt aaien terwijl ze er ontspannen bij staat.

Duurt even maar is dankbaar werk. Doe dit met meer dingen en geluiden. Je zult zien dat ze -als jij tijd stopt in desensibilisatie- steeds dapperder wordt. En jij ook vertrouwen in haar krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:25

Dit proces kun je afkorten. Pak een halster en een touw en ga wandelen met je paard terwijl je een prikpaaltje vast hebt. Paarden zijn een stuk minder bang voor objecten die bewegen en geluid maken als het object dat beweegt en geluid maakt van ze vandaan beweegt.

Bewijs: http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

Als dat goed gaat, en het paard zich achter je rug heeft kunnen verschuilen, dan draai je je om en dan ga je met dat prikpaaltje zwaaien zonder dat het paard zich achter je rug kan verschuilen. En vervolgens ga je het paard met dat prikpaaltje aanraken. Bescherm hem voor blessures want prikpaaltjes hebben een scherpe punt, maar die kun je afdekken. En raak hem er zo lang en zo vaak mee aan tot het paard het compleet accepteerd en toestaat, zelfs ontspant en haar lippen likt.

Doe je dit verkeerd, dan krijg je het tegenovergestelde. Paard wordt er dan alleen maar banger voor.

Dus nogmaals, als je niet weet waar je mee bezig bent, niet aan beginnen. :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-08-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:28

Goeie tip Cassidy. Persoonlijk zou ik dat pas doen als TS zonder dat het paard al te zenuwachtig wordt zo dicht (met prikpaal en al) in de buurt kan komen dat ze hem kan pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:33

Grondwerk is essentieel. En wat dit grondwerk in gaat houden, kun je hier zien:

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/watch?v=FQcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/watch?v=ojqsLwryte4

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFhxts

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

http://www.youtube.com/watch?v=_Jvz-340rOA

En als je deze basis in een paard hebt zitten, dan kan er na dag drie dit trailparcours afgelegd worden:

http://www.youtube.com/watch?v=_Jvz-340rOA

Nogmaals, dit is grondwerk, om dit goed aan te kunnen doen dien je wel te weten waar je mee bezig bent. Pak je dit verkeerd aan, dan krijg je precies het tegenovergestelde.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:35

Doe grond oefeningen, zorg dat ze achter je aan loopt zonder touw en beloon haar, met dit soort oefeningen win je haar vertrouwen! Probeer haar dan achter je aan de trailer in te laten lopen of pak een borstel en probeer haar zachtjes te borstelen. Anders loop je gewoon weer weg, als je paard je goed vertroyuwd dan volgt ze je weer en probeer je het opnieuw

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:51

Ook ik denk niet dat het paard een trauma heeft, ja het was een onprettige ervaring voor het paard, denkt dat ze prikpaaltjes associeert met angst en die trailer, dat wil niet zeggen dat ze een trauma heeft.
Als jij van je fiets valt, ben je toch ook niet de rest van je leven bang voor fietsen/fietsers/etc?

Ergens klinkt dit voor mij als een slim en sensibel paard dat gesnapt heeft, dat wanneer ze vervelend doet, of stokstijf blijft staan, ze haar zin krijgt.
Natuurlijk heb ik veel te weinig info over het paard om deze uitspraak echt goed te kunnen onderbouwen maar ik lees het volgende:
Eigenaren hebben weinig ervaring met trailerproblemen/trailerladen en proberen een 4 jarig paardje (misschien wel voor het eerst) op te laden,
Het paard heeft 45 min lang tegengestribbeld en heeft vervolgens gewonnen.
Beestje zou wel eens gesnapt kunnen hebben dat ze haar zin kan krijgen via een angst reactie.

Ik denk dat in dit geval die filmpjes van Cassidy echt een goede leidraad kunnen zijn. Vooral belangrijk dat ze daarin steeds weer gedesensibiliseerd wordt en steeds weer snapt dat ze geen voordeel heeft bij een angst reactie.