Achter je aan wandelen zonder touw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElisaAppie6

Achter je aan wandelen zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:42

Mijn verzorgpony appie was in het begin een beetje bijterig en wou niet luisteren maar het gaat nu zo goed dat hij mij volgt zonder touw! Als ik ga rennen rent hij achter mij aan maar hij gaat dan wild met zijn neus op en neer en rent wild op mij af, Is dit spelen? Kan ik verder met oefenen of is dit ongwenst gedrag?

_Balou

Re: Achter je aan wandelen zonder touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:47

Spelen :j
In de wei bedoel je?

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:47

dat is spelen net als wat xbalou zegt ;)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:50

Hmm, ik zou er wel mee oppassen. Als je dit beloont, kan het nog wel eens zo ver gaan dat hij je omver gaat lopen. Om dat te voorkomen zou ik je armen gestrekt houden (opzij) om te voorkomen dat hij langs je dendert. Zo kun je hem ook gemakkelijk corrigeren.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:58

Gewoon in de bak, in de wei richt hij zich op het eten.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:59

(Psst Naomi, ik woon vlak bij schagen.. ;))

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:03

Is gewoon spelen, maar als je het niet wil moet je een zweep pakken en die tussen jou en de pony n houden. dan kan ie niet te dichtbij

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:05

Dat is spelen, deed mijn vorige pony ook maar die lette zo goed op mij dat als ik stopte zij meteen stil stond :)

MaaikeNathan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:11

dat is spelen ja, doet mijn verzorgshet ook, maar wel uitkijken ja, dus gewoon opletten en als je denkt dat die te dicht bij komt ofzo, corrigeren. wij hebben ook wel vaak gehad, omdat hij dat beetje bokken sprongen gaat maken enzo, dat die ons bijna raakt, dus wij hebben hem nu geleerd dat hij op afstand moet blijven enzo, en als wij stoppen dat hij ook stopt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:10

ElisaAppie6 schreef:
Mijn verzorgpony appie was in het begin een beetje bijterig en wou niet luisteren maar het gaat nu zo goed dat hij mij volgt zonder touw! Als ik ga rennen rent hij achter mij aan maar hij gaat dan wild met zijn neus op en neer en rent wild op mij af, Is dit spelen? Kan ik verder met oefenen of is dit ongwenst gedrag?

Dit is ongewenst gedrag. Kijk naar zijn oren en zijn lichaamstaal, maar ik zou hier mee stoppen. Weet je hoe dit misschien zou kunnen eindigen?

Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=LVFOxZp0OWk

Meisje krijgt een trap in haar gezicht. Kan het gelukkig navertellen maar dit kan heel anders aflopen.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:45

Moelijk.. De een zegt dat het spelen is en de ander zegt dat het ongewenst gedrag is.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:46

Maar wat ik wel even wil zeggen, hij blijft wel achter me.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:49

Het kan best spelen zijn hoor, maar paarden spelen op een hele andere mensen. Die springen welleens op elkaar rug, speels, of bijten zich vast, speels. Dat maakt met een ander paard niet uit, maar tegenover jou is dat levensgevaarlijk. Voordat je met je paard veilig kunt spelen is het belangerijk dat hij doorheeft dat lichaamscontact niet mag tijdens het spelen, en dat jij een persoonlijke ruimte van, neem 1 meter? hebt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:52

Zolang als je kan bepalen hoever hij blijft, en wanneer hij moet stoppen is er geen probleem. Zodra je hem niet meer kan controleren, is het eigenlijk al te ver. Oefen erop dat hij kan meelopen als jij dat zegt. Wil je dat hij draaft dan moet hij draven, stappen is stappen en galop is galoperen. Help hem ook mee door zelf te stappen, te lopen en wat te snel te huppelen. Stoppen is ook stoppen, niet 10 meter later. Natuurlijk hebben ze ook een remafstand, maar denk eraan wat er zou kunnen gebeuren als hij je omloopt.
Mijn paard mag met het meelopen trouwens niet binnen de lengte van mijn arm rond hem. Heb ik gewoon geleerd door met mijn armen gestrekt te lopen, kwam hij te dicht dan voelde hij mijn hand tegen zijn neus en wist hij dat hij verder moest. Al heeft hij sowieso wel veel respect voor mijn ruimte.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:57

Cassidy schreef:
ElisaAppie6 schreef:

Dit is ongewenst gedrag. Kijk naar zijn oren en zijn lichaamstaal, maar ik zou hier mee stoppen. Weet je hoe dit misschien zou kunnen eindigen?

Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=LVFOxZp0OWk

Meisje krijgt een trap in haar gezicht. Kan het gelukkig navertellen maar dit kan heel anders aflopen.

Dit filmpje was ook het eeste waar ik aan dacht toen ik het eerste bericht van TS las.....
Pas er gewoon mee op, als paarden spelen wil je er ook niet tussen staan.
Mijn paarden mogen dit bij mij absoluut niet doen! Maar hier zijn mensen verschillend in en dat mag ook best. Ik houd er niet van spelen doen ze maar met elkaar..... Ik heb eens een pony gehad die bij zijn vorrige adres gewoon met baasjes mocht spelen. Die sprong gewoon even achter op mijn rug. Gelukkig viel het mee, maar ik hou niet van dit gedrag vind er niks leuks aan. Paarden mogen me niet achter volgen in de zin van spelen of aanvallend

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:58

De vrouw ik het filmpje vergeet in mijn ogen een essentieel iets. Het paard loopt haar vaak voorbij en dat mag dus niet. Dit paard heeft continu zijn oren in de nek en voert de oefeningen alleen maar uit om te scoren.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:00

Als ie je niet om rent en goed naar je luister en achter ja aan loopt neemt ie vetrouwen in jou

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:15

TinePine schreef:
De vrouw ik het filmpje vergeet in mijn ogen een essentieel iets. Het paard loopt haar vaak voorbij en dat mag dus niet. Dit paard heeft continu zijn oren in de nek en voert de oefeningen alleen maar uit om te scoren.

Bij het grondwerken en NH-en heb je initieel je paard vast aan een leadrope, om dit soort situaties tegen te gaan. Daarmee heb je namelijk wat controle over het dier mocht hij wel aan je voorbij schieten, en kun je zijn hoofd naar je toehalen waardoor hij met zijn achterbenen niet bij je kan komen.

TS heeft in haar initiele verhaal aangegeven dat er wat dominantieproblemen waren, en als een dier met zijn hoofd slaand op haar afkomt, dan heb ik - helemaal met de opmerking in het achterhoofd dat hij voorheen beet - daar zeer zeker mijn vraagtekens bij. Bij slaan met het hoofd kan het namelijk ook voorkomen dat de oren in de nek gaan en het dier gaat dreigen. Interpreteer je de signalen verkeerd, en je hebt je paard los naast je lopen, kan hij alle kanten uit. Dus ook aan je voorbij. Of hij draait zich om en je hebt een roei te pakken.

Bij NH stromingen als Parelli ga je eerst met een leadrope werken, voordat je @Liberty gaat werken. Daar zit een structuur in, en het omgaan met het paard wordt zo veilig mogelijk gehouden. Ik mis in het hele verhaal van de ts die structuur, en het vangnet in de vorm van die leadrope. Ik zou daarom nadrukkelijk willen aangeven dat het moment binnen de training waarin ts zich bevindt nog niet het aangewezen moment is om los met het dier te spelen. Dat het kan, dat bewijst dit filmpje. Daar is naartoe gewerkt, dit is geen gevolg van alleen maar los achter je aan wandelen:

http://www.youtube.com/watch?v=ce7sXbDay6c

Ik denk zomaar dat ts zover nog niet is.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 08:42

Als ik bij appie de longeerzweep pak is hij weg hoor! Maar hoe leer je m dat dan af?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:45

Dan is hij bang voor de zweep...... En daar worden ze niet mee geboren.
Dan moet je er een 'aai' zweep van maken. Oeveningen doen en de zweep leuk maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:39

Voordat je dingen met je verzorgpony gaat doen die anders zijn dan waar de eigenaar op dit moment mee bezig is, vraag eerst toestemming om dit te mogen doen.

Angst voor de zweep is af te leren door te desensibiliseren. Daar heb je wel de geschikte spullen voor nodig, dus geen zweep die mee kan veren, maar een grondwerkstokje waar je ook druk mee kunt zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:52

Het valt de laatste tijd weer mee met de zweep. De eigenaar doet eigenlijk alleen maar laten rennen met de 2 andere paardjes, en ik mag het doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:57

Als je met dit paard aan de slag mag en de eigenaar er zelf weinig mee doet, is dit de kans om jezelf te verbeteren in de omgang met paarden. Verdiep je in NH, ga erover lezen, ga leren hoe een paard denkt en waarom hij reageert zoals hij reageert en leer daarop in te spelen. Je gaat zelf groeien en leren hoe je niet alleen met dit paard maar ook met andere paarden om kunt gaan.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:24

Let hier wel mee op. Ik vond dit ook altijd grappig met m'n pony. Totdat die een x boos op me werd. Geen flauw idee waarom die het doet... maar als ik hard wegren, komt die nog al heel boos achter me aan. Ik doe dit dus ook niet meer :+

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:36

Zonder beeldmateriaal moet ik afgaan op jouw verhaal, en ik denk daarbij dat het beide is :D (zowel spelen als ongewenst gedrag).
Spelen is niet alleen tijdverdrijf, maar ook "zelftraining".
Hoe leuk, lief en gezellig het ook lijkt: spelen is een meting - van kracht, snelheid, en/of intelligentie.
Van het paard zijn kunnen en dat van de tegenstander/medespeler.
Persoonlijk ben ik daar (zeker bij dominante paarden) dus geen fan van.
Ik hoef geen kracht of snelheidsmeting met mijn paarden, ik weet de uitkomst al :D

Gezien jouw eerste regel in de OP zou ik dit gedrag (bij dit paard) niet stimuleren want het kan escaleren tot een gevaarlijke situatie voor jou.
Het klinkt mij als drijven in de oren (maar nogmaals, zonder beeldmateriaal kan ik eigenlijk geen echte conclusies trekken).
Menselijke lichamen zijn behoorlijk kwetsbaar en je hebt er maar eentje...