Hoe lol met je knol hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hoe lol met je knol hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 00:31

Tja dit is een beetje het probleem waar ik tegenaan loop met mijn 4,5 jarige x-shet. Ik hou heel veel van hem en ik vind het leuk om naar hem toe te gaan maar echt lol hebben we niet met elkaar.

Ik houd er van om lekker lang te poetsen, vlechten, longeren en te wassen. Hij vind het eigenlijk alleen leuk als we gaan wandelen of grasjes gaan happen. Hij vind het poetsen al snel te lang duren en het longeren vind hij volgens mij ook niet bepaald interessant.

Er is eigenlijk niets wat we doen waar we beiden plezier in hebben lijkt het wel. Het enigste wat we beiden leuk vinden is wandelen maar dit is ook niet altijd even leuk voor mij aangezien ik altijd in mijn uppie moet gaan.

Op het moment zijn we nog bezig met grondwerk maar ook zijn we hem (en mij) aan het leren om te longeren.

Vrijheidsdressuur hebben we geprobeerd maar hier werd hij heel opdringerig mee, hier moeten we dus eigenlijk een instructrice voor hebben maar jammer genoeg is het geld een beetje op na de lessen grondwerk.

Dus wie weet iets wat we kunnen doen wat we misschien wel allebei leuk vinden?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:33

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:33

Verdiep je eens in Parelli? Kom geen voedselbeloning bij kijken waardoor je paard misschien te opdringerig wordt.

Voorbeelden van werk met shetten te over op http://www.youtube.com/user/ParelliTube

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 01:44

Parelli is wel ongeveer het grondwerk wat we nu op het moment doen. Denk aan omdraaien, achteruit lopen, wachten, versnellen, achter me lopen enz.

We hebben nog niet heel veel lessen gehad. We zijn nu ongeveer een half jaar bezig en hebben een les of 8 a 9 gehad.

Het probleem hiermee is dat hij er echt geen lol in heeft.
Hij vind het leuk als ik het hem nog moet leren maar als hij het eenmaal snapt vind hij het vreselijk saai.

Hij doet doet allemaal wel wat ik vraag maar wel met aardige tegenzin zeg maar.

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 02:02

Veulen84

Re: Hoe lol met je knol hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 02:43

Sommige dingen waar een paard of pony voor ons gevoel blij van wordt heeft niks te maken met lol hebben. Voor een paard heeft het dan te maken met een eerste levensbehoefte. Lopen en eten zijn dat bv voor een paard. Dus natuurlijk hebben ze daar lol in, het houd ze gezond. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet ook andere dingen leuk kunnen gaan vinden.
Alleen ze moeten soms even leren dat dingen die op het oog niet nuttig zijn voor hen, ook heel aangenaam kunnen zijn.

Mijn paard vond poetsen in het begin echt niet leuk. Laat staan wassen of vlechten. Tegenwoordig allemaal leuk en prima. Dat heb ik haar geleerd. Ze vind kroelen namelijk wel leuk, dus tijdens het poetsen stopte ik geregeld even om dat te doen. Gewoon even paar minuutjes met me vingers op d'r schoft en onder d'r manen krabbelen/draaien. Zo leerde ze dat het prima te overleven is, en nu vind ze het zelfs leuk.

Maar misschien heb jij meer je straatje nog niet gevonden?
Als je vrijheidsdressuur leuk vind, maar voedsel is een probleem. Probeer dan eens met een clicker. Daar is hier op bokt veel over te vinden en anders met google wel.
Maar je kan ook mini-schriktraining bedenken.
Als je aan het longeren bent kun je eens proberen een klein sprongetje te maken of hem over een zeiltje laten draven.
Maar aan de hand kun je ook een parcoursje doen (bv om de vuilnisbak, naar een hek, die openen, er doorheen en weer sluiten, vervolgens stukjes achterwaarts enzo)
Je zou ook kunnen overwegen om te gaan lange teugelen of in de toekomst gaan mennen.

zusterlotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 04:08

Tja, lol met je knol... Ik zie paardje lief nou niet echt met een smile van oor tot oor... Mijn (leen)paardenkind vind het al heerlijk als we een keer onverwacht uit gaan stappen in de boomgaard. Of een uitgebreide douche beurt waarbij het al snel duidelijk is dat ik natter ben dan het paard... Ik denk dat het erg belangrijk is dat jij goed in je vel zit en dan kan overbrengen op je paardje...

Verder is een "zonder zadel" parcours met pionnen en balletjes altijd erg leuk. En probeer in het longeren ook variatie aan te brengen zoals indd een balkje draven/springen tussendoor... En ooit wel eens voetbal geprobeerd?

Succes iig! Paardrijden is leuk, hihi...

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:17

Misschien een leuk spelletje of parcours? Een bal anders? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:26

Wispeltuur schreef:
Parelli is wel ongeveer het grondwerk wat we nu op het moment doen. Denk aan omdraaien, achteruit lopen, wachten, versnellen, achter me lopen enz.

We hebben nog niet heel veel lessen gehad. We zijn nu ongeveer een half jaar bezig en hebben een les of 8 a 9 gehad.

Hij vind het leuk als ik het hem nog moet leren maar als hij het eenmaal snapt vind hij het vreselijk saai.

Klinkt als een zogenaamd Left Brain paard (Parelli-term) waarbij je niet teveel moet blijven hangen in het gekende maar steeds nieuwe uitdagingen moet vinden. Als je je echt gaat verdiepen in Parelli (en dat is meer dan omdraaien, achteruit lopen of wachten) dan vind je daar de antwoorden op hoe je dat kan doen. En zo leer je ook hoe je pony in elkaar zit, herkennen wat die wel of niet leuk vindt en daar dan op in te spelen.

Het heeft voor niemand zin als jij urenlang wil poetsen terwijl je pony echt geen poets/knuffelpony is. Dan moet je keuzes gaan maken ...

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:29

Vind hij springen niet leuk? anders zou je dat kunnen gaan doen. Zonder ruiter dan bedoel ik...

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:41

wij hebben ook een shetlander wat wij veel doen is vrijspringen aan de hand, longeren, wandelen en vrijheidsdressuur! soms merken wij dat ze het minder leuk vind dan doen wij dingen om het spannender te maken bijvoorbeeld een hindernisje zetten op de volte en longeren. maar soms kan het ook zijn dat het wat teveel word voor der dan laten we haar ff 1 of 2 dagen lekker grazen in de wei.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:39

Kan je niet leren mennen? Hebben julie allebei een uitdaging!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:13

Lol met je knol is gewoon doen! Gewoon dingen proberen en er zelf de lol van in zien lijkt me? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:20

Wispeltuur schreef:

Je zegt dat je aan Parelli doet, wat voor horsenality heeft je paard? Als je dat weet ga je handvaten krijgen hoe je je paard kunt motiveren. En waar Parelli ook voor waakt is het stomweg oefenen, je dient je paard uit de dagen. Verzin opgaves, desnoods achteruit de box in, op de laadklep van de trailer je paard van een afstand omdraaien en er achteruit inparkeren....wees creatief!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:24

Je zou ook kunnen gaan sparen en dan gaan mennen. Mijn shetten vinden dat heel leuk, vooral in het tweespan worden ze lekker fanatiek. Mss kun je eens les nemen in het longeren met een dubbele longe, dan kun je ze meer trainen en is het ook meer dan alleen rondjes lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:39

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:42

Daarom zeg ik gaan sparen. Ik vind mennen persoonlijk leuker dan parelli.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:52

En ik ben niet blijven hangen in Parelli. Ik zit er overigens liever op dan dat ik er achter zit. Ja ik heb leren mennen, en mijn menbewijs gehaald. Maar echt safe voel ik me niet op de bok.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:56

Ik zit er ook liever op, maar als de pony te klein is dan gaat dat lastig :D Rijden heb ik meer ervaring mee dan met mennen, dus dat is niet gek dat dat veiliger voelt. En je hebt natuurlijk op de bok ander contact dan dat je erop zit. Mijn pony's vinden het overigens echt heel leuk voor zover ik dat kan inschatten.