Paard bijt en schopt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerlilly

Paard bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:20

Hoi Bokkers,

Ik rijd op een manege en zit dan bijna altijd op hetzelfde paard. Het is een hartstikke leuk en fijn paard om op te rijden maar daar blijft het bij.

Als je alleen al de staldeur openmaakt draait ze d'r kont naar je toe en begint ze gelijk te schoppen. Na dat je wat met het halster in het rond heb gezwaaid stopt ze en laat ze zich pakken. Maar dat is niet altijd en laat ze zich gewoon niet pakken behalve door de instuctrice omdat ze daar respect voor heeft.

Met het borstelen en opzadelen bijt ze en schopt ze, ze heeft dus al voor veel bijtwonden gezorgd. Nadat ze is opgezadeld kan je haar zo mee de bak innemen en bijt ze ook niet meer. Ook met afzadelen is het geen probleem totdat je d'r gaat afspuiten. Ze begint dan gelijk weer met schoppen en heeft d'r oren plat in d'r nek liggen.

Ze heeft vroeger op de renbaan in Amerika gelopen en op drie jarige leeftijd een veulen gekregen die ook bij ons op stal staat.

Heeft iemand nog tips want wij zijn ten einde raad.. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:22

Kan ik heel kort over zijn: dit is geen paard voor op een manège ...
Ze vindt het duidelijk niet leuk, al dat volk, en wil de mensen liefst uit haar stal houden. Ze probeert dit zo lang mogelijk vol te houden maar weet als ze éénmaal gezadeld is dat het toch geen zin meer heeft ... (en misschien vindt ze water ook wel niet zo leuk).

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:26

Toen ik net begon met paardrijden op mijn vorige manege had ik dat ook met sommige paarden. Daar reden dat vooral beginners op, die vaak als onzeker de stal in kwamen. Daarom reageerden sommige paarden zo. Ze leerden al gauw dat met dreigen de ruitertjes bang de stal uit liepen. Uiteindelijk werd ik zekerder rondom paarden en kon ik voor andere ruiters zo de stal in lopen en het paard pakken zonder dat ze wat deden.

Ik denk dat je gewoon wat zekerder en dominanter op moet stellen. Het slechte gedrag negeren en gewoon je paard pakken en gewoon doorgaan met poetsen.

Het paard zal vast niet door en door slecht en gevaarlijk zijn, anders stond ie niet op de manege!

OfToTheWoods

Re: Paard bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:28

laat haar zien wie de baas is, net zoals de instructrice, dan gaat het vast al beter :j

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:30

Ze is vroeger wel (denken wij) mishandeld. Nee klopt het afspuiten vind ze niet leuk omdat dat water kriebelt. Maar we wonen in een warm land en ik ga haar ook niet bezweet op stal zetten.

@xRaisin Dat werkt al helemaal niet een meisje op de manege was totaal niet bang voor haar en liep de stal in het paard draaide zich om en schopte met zijn achterbenen in haar buik... Ik vind zelf ook niet dat het een manegepaard is.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:33

Hhmm, dan wordt het toch wel heel gevaarlijk en vraag ik me af waarom je manege zo'n paard aan zijn ruiters toevertrouwd.

Op mijn vorige manege was het in ieder geval wel zo dat sommige paarden dreigde te bijten en te slaan naar onzekere ruiters, maar als er een zekerde ruiter de stal in liep, waren ze ineens zo mak als een lammetje...

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:35

als je hem echt eng vind worden omdat die zich zo gedraagt kun je ook altijd zeggen dat je liever op een andere pony rijd, of kan dat niet?

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:38

Ja klopt wij hebben veel bijterds op stal ik denk zelf dat ze gestressed zijn door de hitte of wat dan ook want, alle paarden op de manege hebben allemaal een raar tikje..

@_maxime_x Ja dat ga ik ook zeggen maar ik denk dat ze dat zelf ook wel gemerkt heeft nu. Het is een super paard om op te rijden en kan alles perfect en echt een plaatje om te zien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:27

Bij een paard dat zo door het lint gaat zijn de allereerste signalen van ongemak niet opgemerkt of doodgewoon genegeerd. Dit is geen commentaar naar jullie toe, maar kan (is?) door de vorige eigenaar al in gang zijn gezet. Dit paard heeft iemand nodig die geen verwachtingen heeft en het dier in zijn eigen waarde laat, maar wel met leiderschap (is iets anders dan de baas zijn). Voor een manege totaal ongeschikt en dus is verkoop met volledige informatie naar de volgende koper de enige optie. Het probleem zal alleen maar erger worden als het een manegepaard blijft, met als gevolg dat er straks alleen nog maar een VA bij kan komen om het dier uit zijn (geestelijk en mogelijk lichamelijk) lijden te verlossen. Tot die tijd is het handig om een ander paard te rijden, zodat dit paard zo min mogelijk belast wordt (gooi het lekker naar buiten en zo min mogelijk op stal). ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:41

Hoe komt het dat het paard voor de instructrice wel respect heeft en voor jou niet? Je zult dus de kunst van het vak moeten afkijken van je instructrice en haar vragen hoe ze dat doet.

Persoonlijk zou ik zo klaar zijn met dit paard. Ik ben er echt tegen om een paard zijn zin te geven en juist blijven doen wat ie moeilijk vindt, maar als je maar 1 of hooguit 2 uurtjes per week op dit paard mag rijden zie ik er geen heil in om dat paard gedragsnormen en waarden bij te leren. Er zullen wel meerdere mensen op hem rijden en een paard dingen (af)leren betekend minimaal 3/4 keer bij hem zijn in de week en oefenen. Ik neem aan dat dit niet kan/mag op de manege en dus is het een beetje hopeloos denk ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:47

Misschien is het een paard wat niet geschikt is voor een manege?
Niet alle paarden kunnen er mee omgaan, dat ze door veel verschillende mensen worden 'gebruikt'.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:53

Hmm, heel misschien denkt ie:
owhnee, niet weer rijden...

Of komen er ook wel eens kinderen/mensen alleen om te troetelen, en dan box verlaten zonder te rijden?

Zelf hebben wij een paar pony's, ben je bang en loop je de stal uit, dan doet ie de volgende keer weer... Maar ben je bang of zelf verzekerd en doet gewoon je ding... Dan haalt ie niets uit. Maar zover ik heb gelezen is dat niet het geval :\

Ik volg (zover het lukt :'))

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 23:43

RoyceMack schreef:
Hoe komt het dat het paard voor de instructrice wel respect heeft en voor jou niet? Je zult dus de kunst van het vak moeten afkijken van je instructrice en haar vragen hoe ze dat doet.

Persoonlijk zou ik zo klaar zijn met dit paard. Ik ben er echt tegen om een paard zijn zin te geven en juist blijven doen wat ie moeilijk vindt, maar als je maar 1 of hooguit 2 uurtjes per week op dit paard mag rijden zie ik er geen heil in om dat paard gedragsnormen en waarden bij te leren. Er zullen wel meerdere mensen op hem rijden en een paard dingen (af)leren betekend minimaal 3/4 keer bij hem zijn in de week en oefenen. Ik neem aan dat dit niet kan/mag op de manege en dus is het een beetje hopeloos denk ik.

Om haar dingen te leren ben ik wel bereid om 4 keer per week te gaan en dat mag ook op de manege. Maar het probleem is om haar uit stal te halen (en als het nodig is om te borstelen en op te zadelen) als ik d'r eenmaal uit de stal heb gehaald gaat het ook prima en zijn we gewoon "vrienden".

Maar hoe zou ik haar de dingen moeten leren die ze wel mag en die ze niet mag? Ik zie het namelijk best wel zitten om er hard voor te werken en dat er een mooi/goed resultaat uit komt!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:15

En kan het trouwens zijn dat het zadel misschien niet goed zit? Dat het dus pijn doet?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:50

tinkerlilly schreef:
RoyceMack schreef:

Om haar dingen te leren ben ik wel bereid om 4 keer per week te gaan en dat mag ook op de manege. Maar het probleem is om haar uit stal te halen (en als het nodig is om te borstelen en op te zadelen) als ik d'r eenmaal uit de stal heb gehaald gaat het ook prima en zijn we gewoon "vrienden".

Maar hoe zou ik haar de dingen moeten leren die ze wel mag en die ze niet mag? Ik zie het namelijk best wel zitten om er hard voor te werken en dat er een mooi/goed resultaat uit komt!

Je moet voor jezelf eisen stellen. wat vind jij goed als ze dat doet? bv mag ze met dr kont naar jou toe draaien in de stal? En je moet grenzen stellen voor jezelf van dingen die je niet wilt hebben. Ongewenst gedrag. Kijk ik bv vind het prima als een paard met zn hoofd bij me snuffelt als ik hem aan het poetsen ben, maar ik kap het af als het paard met zn lippen mn kleding of haar vastpakt.
Ik heb geen zweep bij de hand, want dat vind ik onnodig. dat zou ik alleen doen als het gedrag dusdanig gevaarlijk is/wordt.
Als jouw paard gericht naar jou trapt zou ik zeker wel een zweepje in de hand houden. Ik zou namelijk absoluut niet over me heen laten lopen. Het klinkt echt alsof ie gewoon geen zin heeft, en als ie dan eenmaal in de bak is tja, dan moet het maar.

Ik ben echt tegen het gebruik van zweepjes in de stal, maar t moet neit zo zijn dat zij uitmaakt wanneer ze naar buiten wil. en jou gewoonweg weg trapt. en als je dan toegeeft, wint ze.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:54

Zo'n paard was er op de manege waar ik heb gereden ook. Heeft mij een keer in mijn buik gebeten en iemand anders zelfs in haar gezicht, inmiddels is die 'ingeslapen' maar door dat paard ben ik een tijdje heel onzeker geweest rondom paarden

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:04

Ik denk ook dat dit dus absoluut géén manegepaard is. Ze vind al de kinderen/mensen die om haar heen lopen erg vervelend. Ze staat het liefst op een rustige plek, waarbij bijna niemand naar haar omkijkt. Ook ik ken d'r zo eentje. Als je er vaak op moet rijden zou ik inderdaad zoals je nu al doet en probleem proberen op te lossen.

Je moet inderdaad eisen stellen! Als je aankomt, vindt je het dan goed dat ze zich omdraait? Vind je het goed als ze schopt? Of naar je bijt? Nee, waarschijnlijk niet... Wees ook streng met deze eisen, niet de ene keer wél en de andere keer níét. @Roycemak; Het klinkt echt alsof ie gewoon geen zin heeft, en als ie dan eenmaal in de bak is tja, dan moet het maar. Daar dacht ik dus ook al aan! Kom even een tijdje voor je gaat rijden al op de manege. Loop langs haar stal en geef haar een stukje appel/wortel/snoepje/klontje etc. Loop voor de rest gewoon verder en ga iets anders doen. Loop nog een keer langs en stap resoluut de stal binnen. Pak het halster en doe het om, zet haar vast en geef haar een aaitje of laat haar met rust. Als ze lief doet geef je haar weer wat lekkers. Doe het halster af en loop weer weg. Daarna loop je weer binnen en zet je haar weer vast. Heb je gepoetst en was ze lief?-Lekkers Heb je het dekje over haar rug gelegen en was ze lief?-Lekkers Heb je het zadel erop gelegen, anngesingeld en was ze lief?-Lekkers Hoofdstel om en riempjes vast, was ze lief?-Lekkers
Overtreed ze je eisen?;
Haar afknappen. Een harde 'Nee!' of een ander woordje, ze mag haar gang niet gaan en dus moet je streng blijven. Maar onthoud dat als ze lief doet je haar de hemel in beloont. Maar houdt je aan de eisen!
Ik wens je veel succes met het manegepaard, veel geluk!

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:10

Viktor238 schreef:
Ik denk ook dat dit dus absoluut géén manegepaard is. Ze vind al de kinderen/mensen die om haar heen lopen erg vervelend. Ze staat het liefst op een rustige plek, waarbij bijna niemand naar haar omkijkt. Ook ik ken d'r zo eentje. Als je er vaak op moet rijden zou ik inderdaad zoals je nu al doet en probleem proberen op te lossen.

Je moet inderdaad eisen stellen! Als je aankomt, vindt je het dan goed dat ze zich omdraait? Vind je het goed als ze schopt? Of naar je bijt? Nee, waarschijnlijk niet... Wees ook streng met deze eisen, niet de ene keer wél en de andere keer níét. @Roycemak; Het klinkt echt alsof ie gewoon geen zin heeft, en als ie dan eenmaal in de bak is tja, dan moet het maar. Daar dacht ik dus ook al aan! Kom even een tijdje voor je gaat rijden al op de manege. Loop langs haar stal en geef haar een stukje appel/wortel/snoepje/klontje etc. Loop voor de rest gewoon verder en ga iets anders doen. Loop nog een keer langs en stap resoluut de stal binnen. Pak het halster en doe het om, zet haar vast en geef haar een aaitje of laat haar met rust. Als ze lief doet geef je haar weer wat lekkers. Doe het halster af en loop weer weg. Daarna loop je weer binnen en zet je haar weer vast. Heb je gepoetst en was ze lief?-Lekkers Heb je het dekje over haar rug gelegen en was ze lief?-Lekkers Heb je het zadel erop gelegen, anngesingeld en was ze lief?-Lekkers Hoofdstel om en riempjes vast, was ze lief?-Lekkers
Overtreed ze je eisen?;
Haar afknappen. Een harde 'Nee!' of een ander woordje, ze mag haar gang niet gaan en dus moet je streng blijven. Maar onthoud dat als ze lief doet je haar de hemel in beloont. Maar houdt je aan de eisen!

Dankjewel hier heb ik echt iets aan! Ik ga vandaag weer naar d'r toe dus ik zal even laten weten hoe het ging. Nogmaals bedankt!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:11

tinkerlilly schreef:
Viktor238 schreef:

Overtreed ze je eisen?;

Dankjewel hier heb ik echt iets aan! Ik ga vandaag weer naar d'r toe dus ik zal even laten weten hoe het ging. Nogmaals bedankt!

Alsjeblieft! Laat je even weten hoe het ging?

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:22

Aan het zadel ligt het niet want ze heeft al 2 keer een nieuw zadel gehad. En ik zal laten weten hoe het gaat:)

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 02:26

UPDATE!!!

Haloooo,

Vandaag weer op d'r gereden maar we kregen haar niet te pakken en ik was natuurlijk weer doodsbang dus heeft de instructrice haar gepakt en opgezadeld samen met een meisje die wel (een beetje) met d'r overweg kan. In de les was ze enorm vervelend dus heb toen half jankend op het paard gezeten en was in staat om af te stappen en weg te gaan maar toch maar door blijven gaan. Volgende week rijd ik sowieso op een ander paard (even weer ontspannen rijden). Maar ik heb heel misschien een verzorgpaardje dus dan kan ik daar lekker mee aan de slag!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:14

dat lijkt me de beste oplossing ja! Als je doodsbang bent voor dat paard en je kunt er niks mee, is het niks voor jou!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:48

Wie weet wat het dier heeft meegemaakt, en dan gaan ze ook nog eens door kneuter en bos op een manege. (Ik weet, niet op elke manege gaat het zo maar toch is er niet 1 duidelijke eigenaar).

Manege paarden horen wel een rustig en meegaand karakter te hebben. Manege moet zelf ook de doppen los doen, dit kan dus duidelijk niet. Over een jaar heb je een doood ongelukkig paard en een boel huilende kinderen.

horses113

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:39

het kan zijn dat het paard gewoon dominant is en zich daarom te trots voelt maar het kan ook zijn dat ze nare herinneringen heeft aan de renbaan en op die renbaan waren natuurlijk veel mensen dus miss denkt ze dat dat haar weer gebeurt maar je kan ook kijken of iemand die goed met paarden om kan gaan en weet hoe een join-up werkt het je miss voor kan doen of uitleggen als je dat met haar probeert kan het een goede band opleveren...

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:59

Op mijn stal is ook zo'n pony gekomen van Manege Waarland. De stal waar ik op ree had die pony gekocht en op haar stal gezet. Zij heeft het hem afgeleert. Bij mij doet hij het niet meer omdat ik niet MEER bang bent.. Het is zelf's mijn beste vriend, soms leasepony en soms wedstrijdpony! Terwijl ik daarvoor dacht dat ik die pony echt nooit zal vertrouwen en er altijd een hekel aan bleef hebben. Verdiep je is in die pony, misschien was het in Amerika wel helemaal niet leuk en werd ze daar gemeen behandeld in de stal.. (Je weet het maar nooit.) Dit is een manegepaard en niet jou paard, maar als je er bijna altijd oprijd vind ik dat de eigenaar ook rekening moet houden hoe jij en dat paard het met elkaar vinden. Aan de andere kant is het voor mij toen een goede les geweest. Het is belangerijk dat als jij in de stal komt dat het niet altijd komt rijden, als die pony jou ziet denk tie meteen: Oh nee, daar heb je haar weer, dat bange meisje die op me komt rijden. Als jij niet bang was en zomaar de stal in liep denk dat paard misschien: Oh nee, daar heb je dat meisje die altijd op me rijd... Maar ik moet maar niet stout doen want het werkt toch niet want ze is niet bang. En ja, dan begrijp ik dat je dat niet zomaar even gaat doen. Wat vind die pony leuk om te doen? Dan heb ik het niet over rijden. Misschien vind hij het wel eens leuk om een stukje te gaan wandelen met jou, of misschien LOS springen, OF even voetballen. Doe dan niet iets waar hij bang voor is. Als hij bijvoorbeeld bang is met wandelen, ga niet zelf bang worden! Dit voelt een pony aan en dan denk hij: Yeeeh daar hebben we er weer een waar ik even lekker de baas over kan spelen. Stel hem gerust en praat zachtjes. Begin ermee met toestemming vragen aan de eigenaar en leg gewoon alles uit, en nee je hoeft net PERSE met hem te wandelen. Maar gewoon eens even de stal open doen een wortel brengen knuffel en de stal weer uit. Stal later weer in halstertouw om loop naar de poestplaats poets hem en zet hem weer terug. Zo leert hij dat het niet alleen maar narigheid is zoals de singel. En het is doorzetten, geloof dat!