Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:ik geloof zomaar dat je meteen stopt met het spuiten op het moment dat je paard raar gaat reageren?
Zo leer je het paard in principe het verkeerde aan. Je bent het paard aan het sensibiliseren. Paard schrik, jij stopt, paard leert: ik schrik, prikkel stopt...dus dat moet ik in het vervolg ook doen.
En dat is het meest verkeerde wat je bij een paard kan doen. Je moet een dergelijk paard gaan desensibiliseren in plaats van sensibiliseren. Dus als je iets op je paard gaat spuiten (antiklit, vliegenspray oid) dan ga je door tot je paard ontspant of op zijn minst 15 seconden zijn voeten laat staan of zijn lippen likt, en dan stop je. Dus je leert je paard: ik ontspan, en enge prikkel gaat weg. Het eindresultaat gaat heel anders zijn....
Even een quote van mezelf uit een ander topic, want dat scheelt weer tikwerk:Cassidy schreef:Je kunt een heleboel aan een paard leren, dus ook de omgang met vliegenspray. Het is niet zo belangrijk wat je met een paard doet, maar het is wel belangrijk dat je goed timed wanneer je stopt met het doen van wat je doet. Dus het is niet een kwestie van geduld hebben, het is het weten wanneer je moet stoppen met wat je doet.
Voorbeeld: paard schrikt van vliegenspray. Jij schrikt van zijn reactie en stopt met de vliegenspray. Paard leert daardoor dat: schrikreactie = datgene waar ik van schrik stopt meteen. Zo bevestig je zijn schrikreactie, en leer je het je paard nooit af, dat schrikken bij de vliegenspray.
Tweede scenario: paard schrikt van vliegenspray, en jij gaat door met het behandelen met de spray, tot het paard tekenen van ontspanning geeft, dus likken van de lippen, maar als je dat niet krijgt, een paard wat minstens 15 seconden stil staat. Paard leert: ik ontspan, vliegenspray stopt, geen reden dus voor paniek.
Nu is vliegenspray best wel duur, en als je met een spuitbus bezig bent, kan die op het verkeerde moment ook leeg raken. Vul daarom een plantenspuit met water en ga die op je paard leeg spuiten. Scheelt een hoop geld, plantenspuit is altijd bij te vullen, en zo kun je je paard leren dat de spuit niet erg is.
Als hij niet meer reageert op de plantenspuit met water, kun je de spuit met vliegenspray, of antiklit ter hand nemen. De geur van de vliegenspray is anders dan die van water, paard kan daar ook een reactie op geven. Maar voor de rest geldt precies hetzelfde. Weet wanneer je kunt stoppen met wat je doet. De timing is gewoon heel erg belangrijk!
En nog een kleine aanvulling. Als je gaat spuiten, probeer een startpunt te vinden. Als je paard echt vreselijk loopt te draaien en echt in paniek raakt, ga je een beetje verder weg staan. Spuit parallel met het paard mee, tot hij stil staat, stop en beloon. Aansluitend weer gaan spuiten en je zachtjes aan naar hem toe tasten, totdat je hem met de spuit raken kunt.

Cassidy schreef:Het paard valt gerust te desensibiliseren voor de spray, of voor de waterslang, maar je moet wel weten wanneer je door moet gaan bij een schrikreactie, en wanneer je kunt stoppen. Stop je te vroeg, dan sensibiliseer je je paard, als je stopt met sprayen tot hij stilstaan, en misschien zijn lippen likt, pas dan kun je stoppen.
Zoek een beginpunt op, al is het dat je drie meter bij het paard vandaan parallel met het paard moet gaan spuiten, dan moet je daar beginnen. Tast je vervolgens naar het paard toe.
Begin, zoals eerder is opgenoemd, met een plantenspuit met water. Ga met je paard wandelen, met de plantenspuit in de ene, en het paard aan de andere hand. Desnoods spuit je met de spuit terwijl je wandelt. Spuit van je paard af, om hem aan het geluid te laten wennen.
Filmpje hoe dat er uit kan zien....
Voorbereidend werk met stick en plastic zakje (even goed bekijken)
http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M
En de vliegenspray
http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... re=related
Ewona schreef:Walsen om je heen ?
Je zal bedoelen OVER je heen, hihi![]()
Naja het is "maar" een shetje natuurlijk, daar hoef je niet zoveel voor te doen om die iets aan te leren, want ze doet letterlijk àlles voor snoepjes![]()
Maar werkte vroeger ook bij mijn D pony, toen hij nog angstig was voor de spray.
Moet je zelf beetje bekijken van geval tot geval natuurlijk, moet wel veilig blijven.
Ik moet eerlijk toegeven dat wanneer mijn paard zo zit te janken dat ik hetzelfde doe maar ik weet dat ze dus niet over mij heen zal lopen .