hengst/hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TundermanJarig

hengst/hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 10:00

Ik heb een Jack Russel, Milo en een 1-jarige shetland hengstje Kootje. Beiden lopen los om het huis. De laatste tijd jaagt Kootje achter mijn hond aan, ik dacht eerst uit speelsheid. Totdat hij gisteren Milo hij met een voorhoef een gerichte tik gaf. Sindsdien durft Milo niet meer naar buiten.
Is er iemand met dezelfde ervaring en is daar iets aan te doen? Natuutrijk heb ik Kootje bestraft, zonder resultaat echter.
Berry Tunderman
Laatst bijgewerkt door Tunderman op 09-08-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Re: hengst/hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:01

Ik had ook een pony die het deed. Niks aan te doen. Ieder zijn eigen stuk geven

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:05

Ik zou ook zorgen voor een veilige buitenplaats voor je hondje, nu is het goed gegaan maar kan natuurlijk ook verkeerd aflopen.

TundermanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 10:47

Dank voor uw reactie, maar het is triest dat hij nu niet meer in de tuin kan spelen. De huidige uitwijkplaats voor een balspelletje is de deel, maar dat is niet hetzelfde als de frisse buitenlucht.
Ik had eigenlijk verwacht dat de 3-jarige merrie Poppy als leidster van de kudde wel corrigerend zou optreden, maar zij stond erbij en keek ernaar.

Berry Tunderman

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:56

Shetlander in een goed afgerasterde wei, zoals het hoort?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:14

ED -> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:11

Wat is de reden dat je Kootje bestraft? Een paard is een vluchtdier en een hond is een roofdier en het instinct van een paard is een roofdier van zich af te slaan als hij zich bedreigd voelt.

Je dient in mijn ogen toch echt je hond onder appel te houden en niet je shet te bestraffen omdat hij uit instinct de noodzaak zag om zich te verdedigen. Sterker nog, een shet kan een trap uitdelen waaraan een hond dood kan gaan. Een hond kun je leren om niet achter een shet aan te gaan. Een shet kun je echter niet leren om zich uit instinct te verdedigen. Het was je hond die je had dienen te bestraffen en niet je shet.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:14

Cassidy schreef:
Wat is de reden dat je Kootje bestraft? Een paard is een vluchtdier en een hond is een roofdier en het instinct van een paard is een roofdier van zich af te slaan als hij zich bedreigd voelt.

Je dient in mijn ogen toch echt je hond onder appel te houden en niet je shet te bestraffen omdat hij uit instinct de noodzaak zag om zich te verdedigen. Sterker nog, een shet kan een trap uitdelen waaraan een hond dood kan gaan. Een hond kun je leren om niet achter een shet aan te gaan. Een shet kun je echter niet leren om zich uit instinct te verdedigen. Het was je hond die je had dienen te bestraffen en niet je shet.

Die shet ging achter de hond aan, dat doet die van ons ook. De hond weet dat nu gelukkig.

Ik zou ze gewoon van elkaar gescheiden houden :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:16

De shet gaat achter de hond aan omdat hij zich bedreigd voelt. Een hond is bij te brengen dat hij bij je dient te blijven, een paard is echter niet aan te leren dat hij zich niet mag verdedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:21

Dat is niet altijd het geval; dat de shet zich als vluchtdier gedraagt. Mijn shetlander neemt ook alles wat kleiner is dan haarzelf te grazen als het "haar wei" in durft te komen; honden, katten, hazen, egels, echt alles. Is serieus compensatie gedrag; kijk maar naar al die overijverige kleine heren in de sportschool...
TS je kan het niet voor zijn iig en idd een hond kan van 1 enkele trap heel gemakkelijk het leven laten; je zult een stukje wei van de pony's moeten inpikken en veilig afschermen voor je hondje, lijkt mij wel zo eerlijk eigenlijk, omdat je meld dat hondje nu niet meer naar buiten kan...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-13 02:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:23

Ik hoor anders van genoeg honden die niet onder appel staan van de eigenaar, en bij een wandeling de neiging hebben om in de staart van paarden te gaan hangen die tijdens een buitenrit langskomen. En de eigenaar er hard lachend naast staan op het moment dat hij in de aanval gaat.

Nogmaals, een gerichtte trap van een paard en de hond kan het niet meer navertellen. Een serieuze aanval van een hond en het paard kan op hol slaan met alle mogelijke gevolgen van dien. Dus hou je hond onder appel, die is makkelijker te trainen dan een paard. Wel zo veilig voor hond en voor paard/ruiter.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:31

Is niet altijd zo cassidy dat je dan je hond maar moet africhten... Ooit gelezen van de killershets die duiven en ratten doodslaan?
Heeft niks met onder appel staan van honden van doen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:48

Tunderman schreef:
Dank voor uw reactie, maar het is triest dat hij nu niet meer in de tuin kan spelen. De huidige uitwijkplaats voor een balspelletje is de deel, maar dat is niet hetzelfde als de frisse buitenlucht.
Ik had eigenlijk verwacht dat de 3-jarige merrie Poppy als leidster van de kudde wel corrigerend zou optreden, maar zij stond erbij en keek ernaar.

Berry Tunderman

In de ogen van de merrie deed je hengstje precies wat hij hoort te doen: hij jaagt een roofdier van de kudde weg.

Er zijn maar heel weinig gevallen waarbij een kudde paarden een hond als "een van hen" beschouwt. De meeste paarden accepteren honden, maar daar blijft het meestal bij. Jouw hengst accepteert de hond niet bij zijn kudde, en dat is heel moeilijk, zo niet onmogelijk, af te leren.

De oplossing is heel simpel: paarden achter een degelijke afrastering waar de hond niet komt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 04:48

ik begrijp hieruit dat de pony alleen staat. Hij heeft geen andere afleiding en ziet de hond als speelbal. Stukje frustratie erbij van eenzaamheid

TundermanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:00

De shet voelt zich niet bedreigd door een beest van nog geen 2 turven hoog, de hond lag bovendien gewoon in de stoel te zonnen. Dus het vluchtdier ging in de aanval.
Het begon een paar weken eerder als een spelletje , zo jaagt hij ook wel eens achter de merrie aan. Maar het kan ook met jaloezie te maken hebben wb aandacht.
En zoals ik dus al schreef, de shet heeft gezelschap van een merrie. Dus eerst wel goed iets lezen als je in de pen klimt dames!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:10

Een merrie is geen leuk gezelschap voor een jong hengstje hè. Nog afgezien van het risico dat je nu al loopt op veulens, hengsten spelen heel anders dan merries. Veel ruwer, met bijten, steigeren etc. Merries vinden dat echt niet leuk. Ik vraag me dus af of je hengstje wel een speelmaatje heeft :) Grote kans dat een deel van zijn gedrag door verveling komt.

Ik heb zelf een hengstveulen van bijna 3 maanden oud, en ik merk al sinds zijn geboorte dat hij heel andere spelletjes leuk vindt dan de merrieveulens. Die willen samen rondjes rennen, mijn veulen springt tegen ze op, bijt, probeert ze naar de grond te werken ... allemaal spelletjes die jonge hengsten fantastisch vinden. De merries zijn er niet zo van gecharmeerd :')

En ook een hondje van 2 turven hoog kan voor een paard een bedreiging zijn. Je hebt er tussen zitten die al bang zijn van een rondwaaiend chipszakje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:14

Denk dat het gewoon spelen is, niks leukers dan achter een ander aanrennen :):)

Maar helaas zijn het geen goed speelkameraden: trap of beet van de pony kan dodelijk zijn voor het hondje, maar vlak ook het risico van een gemene hondenbeet niet uit ... dat kan het hengstje weer een hoop narigheid bezorgen -O-

Gescheiden houden indien zonder toezicht, is de enige veilige optie.

TundermanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:11

KILLERSHETS, even gegoogled, maar geen vermelding. Wel een mooi woord.
Maar mijn merrie Poppy doet wel serieus aan bewaking van het erf. Op een dag meldde zich de Jack Russel van de buren die op drift was en die werd door de merrie meteen zodanig verjaagd dat hij er niet over peinsde nog 1 pootje binnen de omheining te zetten.
Voorts moet ik even duidelijk maken dat hengst en merrie een puur verliefd stel zijn en voortdurend met elkaar spelen en aan elkaar zitten te plukken. In een periode dat Kootje regelmatig uitbrak (defecte paddestoel, zo bleek) merkte ik dat aan de merrie die meteen radeloos hinnikend om het huis rende.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:41

Avelienvd schreef:
Is niet altijd zo cassidy dat je dan je hond maar moet africhten... Ooit gelezen van de killershets die duiven en ratten doodslaan?
Heeft niks met onder appel staan van honden van doen.

De duiven en de ratten staan ook niet onder appel en bevinden zich op plekken waar ze misschien niet hadden moeten zijn.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:53

Onze paarden (we hebben op stal rond de 23 staan) zijn allemaal stuk voor stuk gewent aan honden en laten de honden ook met rust. Andersom laten de honden (we hebben er verschillende op stal lopen (zeker elke dag wel een stuk of 3 of 4) de paarden ook met rust. Nog nooit problemen gehad. Dus ik vind dat hele vlucht/prooidier hier erg uit zijn verband getrokken.
Het is juist beter om je paard te laten ervaren dat honden niet eng zijn. Ik heb vaak genoeg in het bos dat er honden blaffend aan komen gerent, onze paarden blikken of blozen er niet van. Ideaal!

Voor TS, een vrouw bij ons op stal heeft ook een hond en een paard. Hondje is heel lief en rustig, paard juist erg heftig. In het begin wou het paard de hond ook 'vermoorden'. Wat zij heeft gedaan is heel simpel. Steeds samen met de hond erbij leuke dingen doen met je paard (voeren of wat je paardje ook leuk vindt).
Nu kan het hondje voor het paard zitten in een stal terwijl het paard aan eten is. Gaat altijd goed en paard doet nooit meer wat.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:04

Ik heb hier 2 honden, 2 pony's en een jaarling KWPN-er. De ene hond heeft ontzag en respect voor de paarden en zal er nooit achteraan gaan, maar kan rustig achter 1 van de paarden gaan staan hoor. De andere hond is een dondersteen en vind niets mooiers op de wereld dan een potje rennen met de paarden (wat van mij niet mag, want idd 1 trap, niet eens gemeen bedoeld, is einde hond), maar ze kan wel lekker d'r snuit in een buik van de pony's porren in de hoop dat er een reactie komt.

De paarden hebben prima geleerd om de honden gewoon te negeren. Mijn jaarling wilde in het begin nog wel gemikt uithalen, omdat hij niet beter wist, maar inmiddels weet ook hij heel goed dat er niet geslagen mag worden naar de honden. Gewoon, door een duidelijk 'nee' van mijn kant.

Ik ben me bewust van de gevaren en dus mag er niet gerend worden met z'n allen, maar mijn honden lopen, wanneer ik er bij ben, gewoon bij de paarden. Dus ben het wel eens met Nambi dat het hele prooi en roofdier gebeuren enigszins uit verband wordt getrokken.