Happerig gedrag + plakkerig aan moeder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Happerig gedrag + plakkerig aan moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:55

Hallo,

Ik verzorg sinds kort twee prachtige friezen. Een merrie van 13 en haar zoon, een ruin van 3 jaar. De merrie is echt een schat van een paard en kun je een bom naast afschieten.
De ruin is een ander verhaal. Hij hapt echt in ALLES waar ie bij kan. In je haar, je kleren, touwen, je handen, de tralies van z'n stal, alles! En dat is ronduit vervelend als je hem aan het poetsen bent of wat dan ook. Hij gebruikt zn tandjes niet, maar hij heeft dat bij de eigenaresse wel al een keer gedaan waardoor haar hele vinger open lag!
Daarnaast zijn deze twee paarden volgens mij nog nooit (lang) uit elkaar geweest. Laatst haalde ik de merrie uit de wei en toen begon de ruin als een gek door het weiland te rennen en te springen. Het had geregend dus ik haalde hem ook op stal, nadat ie half was doorgedraaid in de wei, want ik vond het gevaarlijk(uitglijden).
Daarna ging ik buiten het terrein wandelen met de merrie en de ruin stond op stal. Hij bleef maar hinniken en gek doen. De merrie was prima te hebben(ze liep alleen wel heel rap toen we omdraaiden en terug richting stal gingen).
Ik zit eraan te denken om ze binnenkort even een uurtje apart te zetten(dus 1 in de wei - mits het droog is- en de ander op stal.) en vervolgens te gaan wandelen met die op stal staat. Kijken of het dan nog zo erg is allemaal.
Ik heb niet echt de mogelijkheid om ze apart in de wei te zetten, want er is maar 1 grote wei.

Heeft iemand tips om het happen in alles af te leren? Heb al een beetje gehoorzaamheid gedaan, waarbij hij commando's als 'terug', 'kom' en 'ho' leerde kennen. (er is 3 jaar lang niks met m gedaan ivm zwangerschap). En elke keer als ie braaf was, kreeg ie 2 brokjes. Hetzelfde met het happen. Ik hield mn hand vooruit en liet hem snuffelen. Als ie niet hapte, opende ik mn hand. zo wel, dan zei ik ferm: 'UH!' of tikte hem tegen z'n mond aan. Na een tijdje snapte hij het idee wel, maar als ik dan tussendoor iets anders deed(bv 'terug') en deed daarna dezelfde oefening weer tegen het happen, dan was ik weer van begin af aan. Iemand tips?

En voor het aanhankelijke van de twee paarden?

Hutcherson

Re: Happerig gedrag + plakkerig aan moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 15:03

Iemand tips?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:22

De belangrijkste vraag is waarom de ruin hapt. Is het een bedreiging of wil hij spelen? Als hij dreigt, moet je onderzoeken waar zijn agressie vandaan komt en hem natuurlijk begrenzen. Dit vraagt om instructies van een erkende trainer. Zoals jij het beschrijft, lijkt het echter op spelen. De ruin moet leren dat dit speelse gedrag niet oké is, zeker niet bij de mens. Waarschijnlijk is hij nog niet opgevoed in een grotere kudde? Prima dat je de ruin commando's leert. Je maakt het hem echter te moeilijk door hem te belonen met brokjes! Een happerig paard kan je beter niet uit de hand laten eten, dat is te ingewikkeld voor hem: wanneer wel, wanneer niet, misschien zit er toch iets lekkers in die handen, etc. Verder moet je zijn hapgedrag blokkeren. Je blokt je eigen ruimte af. Hij moet leren dat het niet belonend is (of zelfs risicovol) om zomaar de ruimte van een mens binnen te komen. Richt je op jezelf (houd je niet met hem bezig) terwijl je in zijn buurt bent. Bescherm actief je eigen ruimte. Maak spontane bewegingen (gooi je armen omhoog, draai je af en toe abrupt om, et.), gebruik desnoods een leadrope of een zweep om je eigen, persoonlijk 'bel' af te schermen. Wanneer hij je wel hapt, stoot hij zichzelf tegen je hand, leadrope of zweep aan. Dus je gaat hem niet direct corrigeren, want daarmee beloon je hem met aandacht. Wanneer hij rustig en respectvol naast je blijft staan, kan je hem uitnodigen in je ruimte. Wees alert, want zodra hij neigt naar happen, draai je je weg met je aandacht en gooi je je armen omhoog zodat hij zijn eigen neus stoot. Doe deze oefening niet te lang achter elkaar. Zodra hij eenmalig het juist heeft gedaan, belonen en weer wegzetten.

Wat betreft het scheiden van moeder en zoon, heb je de juiste aanpak in gedachte. Maar let op: zet de paarden pas terug als ze (als is het maar even en minimaal) iets rustiger zijn. Beloon ook direct uitbundig: jaaaa, goed zo, braaaaaaaf!!! Zodra je ze toch terugzet omdat ze zo'n heibel maken, zullen ze de koppeling maken: heibel = teruggezet worden. Wees flink, houd vol en zorg er voor dat de situatie veilig is. En nogmaals: minimale ontspanning (hals omlaag, zuchten, likken, etc.) is al voldoende om ze weer bij elkaar te zetten. Houd je dus niet aan dat uur, want dat betekent dat je ze misschien terug zet terwijl ze dan juist stennis schoppen.

Succes, laat je weten of het werkt?

Hutcherson

Re: Happerig gedrag + plakkerig aan moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 16:31

Bedankt voor je reactie! Zo te lezen ben ik al op de goede weg. Het is echt speels gedrag ja van de ruin. Hij hapt eerst met zijn lippen, hij zet zijn tanden nergens in. Maar pakt telkens kleding en haren vast en ik wil hem gewoon niet met zijn mond bij me hebben als ik met mijn rug naar zijn hoofd gedraaid sta(bij hoeven krabben bv.) Ik had inderdaad de brokjes al afgeschaft omdat ik merkte dat hij daar extreem druk van werd. Ik kon hem niet eens meer benaderen zonder dat hij overal zn hoofd tussen vouwde om maar bij mijn broekzak kon komen haha. Dus dat heb ik afgeschaft. Inderdaad met stem en klopjes belonen. Dat snapt ie wel.
Ik probeer ik hem de commando's aan te leren om hem inderdaad uit mijn 'zone' te sturen en hem daar te houden. Ik merk wel dat ie nu al wat voorzichtiger knuffelt maar hij blijft happen met die lippen haha.
Vandaag heb ik de merrie uit de wei gehaald en de ruin in de wei laten staan. Merrie gepoetst. Nou ze was niet te kalmeren! De ruin heeft 2 keer gehinnikt en dat was het. stond daarna als een mak lammetje te eten. Moeders bleef maar rondjes draaien en woelen in haar stal. Ben daarna met haar gaan wandelen, dit ging goed. Ze moet wel echt weer wennen, maar dat is een kwestie van volhouden en blijven oefenen.
Met de ruin ben ik in de wei gaan oefenen aan de hand(want dit kan ie niet, vorige keer trok ie tot 2x toe het touw uit mijn hand en rende terug naar de ingang van de wei(Daar zijn de stallen, waar zn moeder stond). Dit keer wilde ie weer een sprintje trekken maar dat heb ik tegen kunnen houden. Daarna liep ie heel braaf mee en kon ik met mijn stem 'hooo' zeggen en dan ging ie stilstaan(eerste paar keren wel met beetje hulp). En bochten en van en naar de stal. Ging allemaal goed! Ik ben super blij!

Ik blijf dit oefenen en als dit goed gaat, zal ik binnenkort eens kijken of de ruin het buiten leuk vindt.