Pony wil niks meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiim30

Pony wil niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 16:44

Hoi bokkers,
Sinds een jaar heb ik een shetlander x minipaardje, ze is nu net 1 geworden maar verzet zich ineens tegen elke vorm van bewegen. In het begin was er nog niks aan de hand, ze vond het heerlijk om lekker mee naar buiten te gaan aan de hand en af en toe een stukje te rennen. Sinds een paar weken wil ze niks meer, alleen nog maar eten, poetsen vind ze niet meer leuk, wandelen niet niks meer. Nu vraag ik me af of jullie tips hebben? Omdat ze een klein beetje te dik is wil ik haar juist in beweging hebben maar dat lukt voor geen meter. Of zou er medisch iets mis zijn, ze komt ook niet best door haar wintervacht heen. Het kan ook zijn dat ze gewoon aan het puberen is maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Alvast bedankt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:46

Is ze bevangen of heeft ze insuline resistentie? Hoe voelt haar manenkam? Hoe zien haar voetjes er uit? Waarom laat je er geen goede dierenarts naar kijken? Want dit klinkt echt niet goed en ik denk dat er medisch zeker iets helemaal mis is, aan de hand van jouw verhaal......

Kiim30

Re: Pony wil niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 16:54

De dierenarts is vrij recent nog geweest en vond alleen dat ze een beetje te dik was en wat moest afvallen. Hoefjes zien er prima uit, maar het zit me toch niet helemaal lekker.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:57

Ze is net één jaar geworden zeg je.
Laat het diertje lekker nog een paar jaar in de wei staan met soortgenootjes voordat je er mee begint te werken.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:58

Staat ze mooi recht op 4 benen of lijkt het of ze op haar achterste benen "leunt"?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:58

ik zou idd toch maar even een dierenarts laten komen, ook al is ie recent nog geweest......

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:35

@aardbeitje_ ze staat ook gewoon op wei met haar moeder maar we werken ook niet het gaat alleen maar om een lekker rondje buiten lopen, verder niks intensiefs.
@Fanniehh ze staat naar mijn idee gewoon recht op haar benen maar ik zal er nog is goed naar kijken!

Bedankt voor reacties!

charlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:13

Misschien verveelt je pony zich (altijd bij je moeder!!!) en is het een idee om een ander veulen erbij te zetten zodat ze lekker kunnen spelen, rennen, elkaar vervelen en zo. Is er misschien iemand in de buurt die ook een veulen heeft en samen wil doen?
Mijn ponymerrie van 19 kreeg een veulen en die werd heel vervelend rond zijn 1e jaar. Heb toen heel goedkoop een veulen erbij gekocht en toen was het probleem over. Zijn moeder had de energie niet om te spelen en te rennen.

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:03

@charlena dat zou nog wel eens kunnen, ze heeft tijdens afspenen bij leeftijdsgenootjes gestaan en daar had ze het erg naar haar zin. Maar ik beschik helaas niet over het geld en ruimte om er nog 1 bij te nemen, dan zou ik haar moeten verkopen. Maar het is misschien wel iets om is over te denken hoe ik haar van de verveling af zou kunnen helpen als dat het is

pluisje4951

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:11

Je kan speeltjes plaatsen dat je veulen leuk vindt.
En idd en ander veulen, dat kan ook helpen.
Maar je zegt dat ze te dik is?
Heeft ze dan geen hoefbevangenheid?

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 15:13

@pluisje4951 ze heeft al een voetbal maar daar doet ze niks meer mee, zal is verder zoeken naar meer speeltjes. Ja maar ze is niet extreem dik en volgens de hoefsmid zijn haar hoeven prima en is ze niet bevangen gelukkig.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:21

het kan misschien ook een beetjes met het weer te maken hebben?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:24

Kiim30 schreef:
@charlena dat zou nog wel eens kunnen, ze heeft tijdens afspenen bij leeftijdsgenootjes gestaan en daar had ze het erg naar haar zin. Maar ik beschik helaas niet over het geld en ruimte om er nog 1 bij te nemen, dan zou ik haar moeten verkopen. Maar het is misschien wel iets om is over te denken hoe ik haar van de verveling af zou kunnen helpen als dat het is

waarom is ze dan weer weg gegaan bij die leeftijdgenootjes? Zet haar lekker weer in een opfok zodat ze andere veulens heeft om mee te spelen tot ze oud genoeg is om er wat mee te gaan doen.

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 16:39

@cissy ze heeft daar een maandje gestaan om af te spenen, daarna is ze weer gewoon naar huis gekomen, alleen daar kan ik haar niet meer neerzetten. Dat was maar tijdelijk

charlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:54

misschien is er iemand die hetzelfde probleem heeft en wel plaats heeft? Of -als het niet te ver weg is - 2 weken bij jou, 2 weken bij de ander. Gewoon even rondvragen, advertentie zetten op bokt, marktplaats e.d.
Speeltjes zijn niet leuk in je eentje, vaak weten ze niet eens wat ze er mee kunnen doen. Kinderen spelen ook niet graag alleen. Onze ponies en ezels staan vaak samen aan een tak te trekken, net als honden, en dan maken ze er een wedstrijdje van. Lekker duwen, happen, schoppen (nooit gemeen zo te zien) en tot slot met de tak weg rennen.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:04

Ik denk dat ze wat soortgenootjes mist. Misschien wil er wel iemand zijn pony bij die van jou zetten? Via marktplaats of bokt.nl...?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:08

Is ze recent nog goed ontwormd?
Bij een eventuele wormbesmetting (vaak dikke buik) gaat de conditie ook hard achteruit (en dus ook de zin om een stukje te wandelen).

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 12:39

Er staan ook wat geiten bij waar ze een beetje mee speelt af en toe. Ik heb haar vandaag geschoren en ga even kijken of ze daar van opknapt dat ze wat minder loom word en weer meer zin heeft om iets leuks te doen. Ontwormen doe ik regelmatig dus denk niet dat ze wormen heeft

DeveneyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:47

aardbeitje_ schreef:
Laat het diertje lekker nog een paar jaar in de wei staan met soortgenootjes voordat je er mee begint te werken.

Vind je reactie eigenlijk een beetje raar, als ik naar mijn enter kijk die geniet volop van het wandelen.
Ik wil het haar niet aan doen om haar 2 jaar op de weide te zetten en aju kijk maar wat je doet.
Wandelen vind ik niet werken, ze geieten volop die van mij.

Mijn veulen is met 1 jaar afgespeend, en een paar weekjes bij mams weggeweest.
Ze staan nu samen en gaat hardstikke goed, ze spelen en genieten.

Kun je niet speels met haar bezig gaan? Voor je pony misschien een leuke uitdaging om samen met een grote bal te spelen? ( die van mij zal hrt geweldig vinden)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:48

Veulen is eenzaam, zoekt iemand om mee te spelen waarbij enkel een soortgenoot kan voldoen. Een mens of een geit kan hierin niet voldoen

Dus enige advies dat in je kan geven is dat je veulen in de opfok moet of in een gemengde kudde. Als dit niet kan bieden, is het beter om het veulen te verkopen (hoeveel je er ook van houd)

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:13

Er staat wel gewoon een soortgenoot hoor alleen is dat haar moeder en isdie af en toe een beetje saai. Ze staat niet helemaal alleen ofzo

DeveneyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:52

Douraque schreef:
Veulen is eenzaam, zoekt iemand om mee te spelen waarbij enkel een soortgenoot kan voldoen. Een mens of een geit kan hierin niet voldoen

Dus enige advies dat in je kan geven is dat je veulen in de opfok moet of in een gemengde kudde. Als dit niet kan bieden, is het beter om het veulen te verkopen (hoeveel je er ook van houd)

Verkopen gaat wel een beetje ver, hier is een pony die staat altijd met een geit en wat voor maatjes dat wel niet zijn!
Spelen, crossen, samen in een stal, samen wandelen alles behalve eenzaam.
Mijn pony saat bij haar moeder en is ook niet eenzaam.

Als je nou probeert om spelende wijs met je pony bezig te gaan? Koop een jollybal bijvoorbeeld, en bedenk leuke spelletjes voor jullie! Beloon het goede gedrag

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:57

DeveneyBo schreef:
aardbeitje_ schreef:

Vind je reactie eigenlijk een beetje raar, als ik naar mijn enter kijk die geniet volop van het wandelen.
Ik wil het haar niet aan doen om haar 2 jaar op de weide te zetten en aju kijk maar wat je doet.
Wandelen vind ik niet werken, ze geieten volop die van mij.

Mijn veulen is met 1 jaar afgespeend, en een paar weekjes bij mams weggeweest.
Ze staan nu samen en gaat hardstikke goed, ze spelen en genieten.

Kun je niet speels met haar bezig gaan? Voor je pony misschien een leuke uitdaging om samen met een grote bal te spelen? ( die van mij zal hrt geweldig vinden)

Vind ik ook... niets mis met jong beginnen. Dat is toch geen werken.

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:51

Ja dat denk ik ook, van het wandelen genoot ze eerst ook ontzettend, dat mams niet zo speels is, naja dan klom ze wel bovenop haar of ging bij de geiten klieren, nu ik haar vandaag heb geschoren, kwam ontzettend veel vanaf toch, hoop ik dat ze nu weer wat actiever word. Ga zeker ook nog wat meer met haar spelen, in het begin leerde ik haar dingetjes zoals een kusje geven en dat vond ze ook leuk om te doen. Ik ben ook zeker niet van plan echt met haar te gaan werken, het gaat mij alleen om af en toe spelenderwijs met haar bezig te zijn. Zelf heb ik er wel moed op dat het na het scheren nu beter zal gaan en als de ergste warmte over is. Mocht het nog niet goed gaan kan ik altijd nog een dierenarts inschakelen maar ze maakt op mij geen zieke indruk.

DeveneyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:58

Die hele kleine kunstjes kan ook echt geen kwaad hoor! Moet je fokkers horen over veulens halstermak maken, mijn veulen had de 1e dag haar halster om, 2e dag weer af en heb ik zo opebouwd.. Mijn veulen liep op de keuring alsof ze 10 jaar was en het elke dag deed, en die fokkers lopen daar met springende veulens die die dag het 1e x het halster om kregen..