nerveus voor verhuizing..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

nerveus voor verhuizing..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:54

ja, ik ben nu al nerveus, paard weet nog van niks.
Ik heb (zo goed als) besloten te veranderen van stal, lekker op 5 fietsminuten afstand van mijn huis, ideaal! Waar ik alleen een beetje nerveus van wordt is van de gedachte hoe mijn merrie hier mee om zal gaan.

Ik heb haar nu ruim een jaar. We hebben een slechte start gehad, merrie mij uitproberen, ik onzeker, durfde er bijna niet meer op, ze is mijn eerste eigen paard. Inmiddels gaat het supergoed (na een jaar dus pas!), vertrouwen is er en alles gaat heel relaxed, hier ben ik heel blij mee.

Nu ben ik bang dat ik weer terug bij af ben als ik haar nu ga verhuizen, net nu het eindelijk zo goed gaat.

Kunnen jullie zeggen wat ik zou kunnen verwachten of is dit niet te zeggen? Hoe kan ik het voor mijn merrie zo gemakkelijk mogelijk maken?
Als ik daar aankom, kan ze dan het beste direct de wei in (met draadje ertussen) of het beste op stal? Of moet ik even een rondje met haar over het erf maken?

deb_tink

Re: nerveus voor verhuizing..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:58

Hoi,

Heeft je nieuwe stal daar geen antwoord op? bij ons is het normaal dat een nieuw paard eerst apart gaat. Minimaal 1 week om te kijken hoe het gaat met de andere paarden.
De eerste dagen zou ik haar de kans geven even te wennen en niet meteen hard aan het werk. bv wandelen of losgooien in de bak/paddock. Na 2/3 dagen het werken oppakken.
Als het nu super goed gaat met jullie dan hoef je je geen zorgen te maken hoor, dan komt het allemaal wel goed! veel plezier op je nieuwe stal. lekker zo dicht bij huis

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:00

Wees lekker rustig! Probeer je zelf zoveel mogelijk te ontspannen.
Daar aangekomen kun je 'm even laten kijken als je van de trailer af komt, even een klein rondje doen en gerust stellen. Ik denk dat de stal wel een regel heeft, dat ie apart moet eerst. In het land, of in de paddock. Zou hem gewoon lekker buiten zetten, vooral als het lekker weer is. Lekker zelf laten wennen.
Als het paard dan rustig is kun je het werk weer oppakken, als jij denkt dat ze een beetje gewend is en niet zo gestresst is.
Komt vast wel goed!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 22:07

ja, de merrie gaat ook eerst apart. In de wei met een draadje ertussen. Voor hoelang dat weet ik niet. Zal er wel aan liggen hoe het gaat.
Toen ik haar vorig jaar kreeg was alles natuurlijk nieuw voor haar, ook het baasje. Nu verhuis ik gewoon mee natuurlijk! Ik hoop idd dat ik niet weer overnieuw moet beginnen met haar en met het vertrouwen. Ik hoop dat ze me genoeg vertrouwd dat ze steun aan me heeft... Ik vind het zelf wel erg spannend hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:20

Hou er rekening mee dat paarden spiegelen, als jij als een nerveuze kip aan het touwtje hangt heb je kans dat je paard er ook nerveus van wordt. Probeer gewoon zo normaal mogelijk te doen en zo snel mogelijk je routine weer terug te krijgen.
Verhuizen kan stress opleveren maar er kan ook gewoon niks aan de hand zijn zolang jij er maar geen issue van maakt. Ga gewoon de dingen met haar doen die je normaal ook doet des te sneller is ze gewend.
Omdat je nu vlakbij woont kun je wat sneller een paar keer per dag erheen en gewoon in/bij de wei gaan zitten als gezelschap, neem een boek mee en kijk wat je paard doet in de nieuwe wei.
Succes op je nieuwe stal!

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:10

Ik ben ook pas verhuisd en en vorige eigenaresse had mij verteld dat mijn paard onhandelbaar wordt van verhuizingen }:) .
Toen ik dat hoorde ben ik in de stress geraakt , ben me toen gaan orienteren op rustgevende suplementen, maar dat luste mevrouw niet.
Heb er echt slapeloze nachten van gehad.
Toen de dag was aangebroken zijn we er rijdend naar toe gereden, hebben er maar een leuk bosritje van gemaakt.
Eenmaal daar aangekomen was er niks aan de hand, ze voelde zich eigenlijk gelijk wel thuis, was lekker ontspannen en relaxt *\%/*.
Ging gelijk lekker rollen en hooi eten.
De eerste dagen was ze natuurlijk wel wat kijkerig en wat schrikachtiger, maar geen gekke dingen.
Waarschijnlijk was het voordeel dat haar beste maatje ook mee is verhuisd, ze staan naast elkaar op stal, samen in de paddock en in de wei ook samen, dus hadden goede steun aan elkaar.
Verder heb ik de volgende dag eigelijk gewoon gelijk het normale ritme aangehouden, en dat werkte bij haar ook erg goed.
Dus achteraf heb ik me helemaal voor niets zo druk gemaakt := :D
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 22-07-13 20:13, in het totaal 3 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:11

Niet nerveus zijn joh, denk eens hoe lekker kortbij alles nu is!
Komt goed :) Wennen is altijd ff nieuw he.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:13

ik ben nerveus omdat we een jaar bezig zijn geweest elkaar goed te leren kennen en het nu eindelijk allemaal lekker gaat. Ik ben dus bang dat ik weer opnieuw kan beginnen na een verhuizing. Is twee keer verhuizen in ruim een jaar tijd niet teveel voor een paard? (Eerst naar mij en nu dus weer)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:19

het verschilt inderdaad per paard, ik heb een redelijk nuchter dier, en ben zelf ook erg makkelijk in veranderingen. Toch flipte hij totaal onverwachts de pan uit toen ik van de oude stalling naar de nieuwe ging. Na 3 weken kon ik het niet meer aanzien en ben ik teruggegaan. Hij was letterlijk binnen een uur weer gekalmeerd.

Toch heb ik ook de ergste zenuwpezen ermee zien omgaan alsof het niets is. Maak je in elk geval niet te veel druk vooraf, je wint er niks mee.

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:16

mijn paard heeft wegens een operatie 7 weken in de kliniek gestaan maar weigerde echt om te eten als ik er niet bij was dus moest ik echt elke dag 3 kwartier rijden met de auto om naar hem toe te gaan
ik hoefde niet veel te doen alleen een borstel over hem heen en hij begon te eten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:36

het is geregeld, ik ga naar de andere stal!
Per 1 september pas, want ik vond het wel zo netjes om een maand opzegtermijn aan te houden. Verder kan ik mezelf nu ook rustig voorbereiden nu. Ik hoop maar dat het goed gaat en dat mijn paardje er snel went en het er leuk gaat hebben. Ik heb er zelf wel veel zin in, al vind ik het erg jammer om weg te gaan bij mijn huidige stal, waar ik met zoveel plezier al een paar jaar kom...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:48

Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest... :j
Hoe meer gespannen jij bent, hoe meer je het over brengt op je paard en dat wil je natuurlijk niet. Toch is het vaak zo dat hoe meer jij je zorgen maakt, hoe meer het achteraf meevalt. Heb je je wel eens vreselijk zitten opwinden over het feit dat je naar een verjaardag moet, waar je helemaal geen zin in had en waar het achteraf super gezellig was? Zoiets dus. ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:48

tja, ik probeer zelf zo normaal mogelijk te doen, hopelijk breng ik dit over aan paardlief. Het komt gewoon omdat we een slechte start hadden en net nu het eindelijk goed gaat ga ik haar verhuizen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:02

Ik begrijp wat je bedoelt, maar je ziet hoever jullie nu al zijn gekomen en dat neemt niets en niemand meer van jullie af. ;)

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:43

Komt wel goed, gewoon alles blijven doen zoals je dat deed.
Ben ook 2 keer verhuisd met mijn vorige paard, er veranderde eigenlijk helemaal niets alleen de omgeving. :j

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:18

Ik ben al 10+ x verhuisd en voor het paard is het nooit leuk, maar als je weet dat het voor je paard niet slechter wordt hoef je toch ook geen schuldgevoel te hebben..

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:13

Ben je inmiddels al verhuisd?
Hoe is het gegaan???

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:23

ik ben ook pas van stal verandert en is besten beslissing geweest. Voor al voor me paardje ik heb gewoon onder de man verhuist maar dat kon ook. En heb toen afgezadeld en toen gewacht tot alles naar buiten ging. Want ze hadden bij die stal expres gewacht tot wij der waren met naar buiten doen. En toen had ze net geen jaar op ander stal gestaan. En 1 st week was zowie wennen. Maar sta nu denk ik 3 maanden. En het is wereld van verschil. En dat merk ik heel erg aan me paard. ze is stuk rustigen nu ze gewent is. En ze had gewoon echt ruim een week nodig om te wennen. Maar elke paard is weer anders mijn paard probeer me ook wel eens uit. Maar dat ligt ook aan der leeftijd maar echt geen dag spijt gehad dat we die stap gezet hebben. Ik heb ook behoorlijk slecht start gehad vooral omdat we aan elkaar moeten wennen. Op mij oude stal had je niet eens maand opzegtemijn daar kan gewoon op elke moment weg als wou nu hebben we dat wel. Maar we zijn nier van plan om nog keer tedoen miss als ooit aan huis kan staan. maar waar nu sta ik echt naar me zin met stuk leuker en aardiger mensen. Maar op zich is dat niet veel hoor mijn is ook 1st verhuist naar mij en binnen een jaar naar ander stal. Maar ga je verhuizen met je paardje omdat het dicht bij is???? Of omdat je vorigen stal toch niet meer leuk was.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:44

ninne1 schreef:
Ben je inmiddels al verhuisd?
Hoe is het gegaan???

Bedankt voor je belangstelling.

Ik ga zaterdag a.s. verhuizen. Ben bezig met wat voorbereidingen te treffen. Bepaalde dingen die bij ons op stal aanwezig waren die ik kon gebruiken, zijn er bij de nieuwe stal niet, dus die moest/moet ik aanschaffen (zoals een longeerlijn, een opstapkrukje, een zadelkast).
Komende week haar nieuwe stal schoonmaken. Ik wil graag dat de stal van binnen en buiten schoon is, zonder stofwebben en vogelpoep. De tralies en de muren lekker afsoppen :D

Ik ben er mee bezig!

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:44

Niet te druk maken. Voor een paard is een nieuwe omgeving niet zo erg als we meestal denken. Uiteindelijk is hun natuurlijke gedrag om steeds te verplaatsen.

Zet het paard gewoon in de kudde waar ze zou komen te staan als dat gaat, anders met een draadje ertussen. Laat haar dan de eerste week zoveel mogelijk met rust, desnoods ga je in de wei poetsen ofzo, maar niet meteen gaan rijden en alles. Na een maand is ze dan waarschijnlijk al zoveel gewend dat je het niet echt meer merkt, als kan rangorde en echt helemaal thuis voelen wel iets langer duren, maar daar hoef je niet iets vervelends van te merken, gewoon de dingen doen zoals je ze eerst ook deed.

Jij bent het ding dat niet verandert, jouw paard vertrouwt op hoe je de dingen benadert. Zorg de je echt een stabiele factor bent.

Toen ik mijn paard had verhuisd, ging ie meteen in de kudde(hele stabiele kudde zegmaar, dus dat ging zonder slag of stoot) de dag erna was ie niet te genieten, waarschijnlijk omdat hij zoveel (vreemde) paarden niet gewend was, hij had altijd met 1 paard samen gestaan. Na een week kon ik hem rustig poetsen en na een maand merkte ik eigenlijk niks meer. Nou is hij wel heel makkelijk, ook met vreemd terrein enzo, maar ik zag van te voren ook alle ramp-scenario's maar het valt echt heel erg mee.

Succes met verhuizen, niet te nerveus worden, is nergens voor nodig:)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:23

Heel veel succes, komt vast goed!!
hou je ons op de hoogte??

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:19

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Mijn paard en ik hebben bijna een jaar nodig gehad om aan elkaar te wennen (is mijn eerste eigen paard, is toch anders...). Ik heb haar nu 15 maanden. Het gaat dus eigenlijk nog maar net goed, met het vertrouwen in elkaar.
Ik hoop maar dat onze band sterk genoeg is voor haar, om op mij te kunnen vertrouwen!

Ik laat haar eerst met een draadje ertussen bij de rest staan, eens kijken hoe dat gaat. Verder ben ik van plan met haar te gaan wandelen over het erf en de omgeving, om haar te laten wennen (niet de eerste dag natuurlijk).

Als ik aankom, zal ik haar dan op stal zetten (de rest staat buiten) of in de bak (grenst aan de wei) of gewoon op de wei met een draadje er tussen?

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:10

max66 schreef:
Bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Mijn paard en ik hebben bijna een jaar nodig gehad om aan elkaar te wennen (is mijn eerste eigen paard, is toch anders...). Ik heb haar nu 15 maanden. Het gaat dus eigenlijk nog maar net goed, met het vertrouwen in elkaar.
Ik hoop maar dat onze band sterk genoeg is voor haar, om op mij te kunnen vertrouwen!

Ik laat haar eerst met een draadje ertussen bij de rest staan, eens kijken hoe dat gaat. Verder ben ik van plan met haar te gaan wandelen over het erf en de omgeving, om haar te laten wennen (niet de eerste dag natuurlijk).

Als ik aankom, zal ik haar dan op stal zetten (de rest staat buiten) of in de bak (grenst aan de wei) of gewoon op de wei met een draadje er tussen?

Ik zal gelijk bij de rest zetten. Hebben wij ook gedaan alleen dan zonder draaitje. Maar mij blijft niet eens achter een draaitje staan zonder stoom. En als zwak is staat ze ook nier meer achter.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:46

hmm ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat. ik volg even dit topic. binnenkort ook met een verhuispaardje dus ja tips en ervaringen zijn dan meer dan welkom

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:38

Als er genoeg ruimte is meteen bij de andere paarden, anders met een draadje ertussen. Niet op stal zetten in ieder geval.