Zijn verschillende manieren. Wat wij meestal doen is paar dagen/weken het nieuwe paard in een aangrenzend stukje weiland. En dan later gewoon gelijk in de groep. Laatste keer met de shet ging het heel makkelijk eigenlijk. Even kijken, snuffelen, bokken en wat rennen en dat was het eigenlijk. En zo gaat het meestal, wat rennen en bokken maar echt veel geweld is er eigenlijk niet aan te pas gekomen. De rust is meestal ook vrij snel weer terug.
Ligt er aan welke kudde. Bij mijn eigen beesten kan ik alles met een normaal karakter/gedrag er zo bij zetten. Die zijn wisselingen, vakanties, trainingskampen etc gewend en ontzettend makkelijk.
Bij andere kuddes normaliter eerst aantal dagen tot zelfs weken achter een draadje, en bij een heel onderdanig paard eerst even 1-op-1-koppelen met een andere uit de bestaande kudde.
Wij hebben een kudde van alle soorten en maten en alle leeftijden en je wordt duidelijk op je plek gezet in het begin Ja, in het begin kwam mijn pony er wel eens met een bijtwondje (alleen haar eraf ) uit de wei. Maar nu heeft ze een paar goede vrienden gemaakt die haar beschermen
paulus26
Geplaatst: 11-07-13 10:51
hier aan huis zetten we de nieuweling een maand of 2 naast de kudde op een aangrenzend stuk weiland en word daarna bij de groep gezet, dit werkt voor ons het beste. Klakkeloos een nieuw paard in een kudde gooien doen wij nooit aangezien dit nog wel eens ellende kan veroorzaken.
Ik heb een paard wat absoluut niet samen kan met andere paarden. Ik heb het verschillende keren geprobeerd in verschillende kuddes maar ze blijft om de een of andere reden gepakt worden door andere paarden. Ze heeft hierdoor al flinke verwondingen en zelf 2x een peesblessure aan over gehouden. Nu ze ouder is, is ze zelf degene die paarden pakt en heeft zo al 2 van mijn andere paarden flink geblesseerd. Nu staat ze thuis en blijft ze gewoon alleen en dat vind ze prima. Dit is natuurlijk een uitzondering, maar het gaat dus niet altijd goed....
wij doen met nieuwe paarden altijd eerst het nieuwe paard apart zetten, als elke eigenaar een goed gevoel heeft mag het paard in de groep. Hier is dan iedereen bij en kunnen we evt ingrijpen. We kennen onze paarden goed genoeg om vooraf in te schatten hoe het zal gaan. We kijken de eerste tijd hoe ze het samen doen, bv een half uur erbij en daarna steeds controleren. Zo gaat het bij ons eigenlijk altijd goed. Maar ik kan me voorstellen dat het bij een andere stal weer anders kan zijn en dat dit niet werkt.
leroyy1993
Geplaatst: 29-07-13 16:28
zet hem bij je paard wat onderdanig is zo leren ze elkaar kunnen en de rang beoordelen
capopjekop
Geplaatst: 29-07-13 16:29
Ik gooi ze gewoon bij elkaar in een ruime weide waar voldoende gras opstaat. Ze rennen even en piepen, maar de rust keert al snel terug en dan gaan ze eten. Blijf er wel met een longeerzweep bij voor het geval het fout zou gaan. En eventueel vlak ik de hoeken af zodat ze niet klem gezet kunnen worden in de hoek.
In een ruime weide met voldoende gras gaat het meestal wel goed. In een krappe weide zonder gras kan je ze beter eerst rustig aan elkaar laten wennen door er bijv een draadje tussen te zetten.