Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gr_roos schreef:Mijn merrie heeft bij meerdere ruinen gestaan en er heeft er nog nooit 1 gedekt. Mijn ponyruin heb ik al 19 jaar, die heeft nooit gedekt, ook in die 19 jaar nooit mee gemaakt dat een ruin dekt (met penetratie) tot mn vorige stal. Merrie is dichtgezet, zij heeft 2 keer bloedende vulva gehad. De laatste keer naast die beschadiging ook een spier in der achterbeen stuk en de aanhechting van der pezen aan spronggewrichten geïrriteerd. Spier en peesblessures zijn door een scan vastgesteld. Merrie was niet! hengstig toen dit gebeurde.
anneliesdj schreef:Dat ligt echt aan de merrie en ruin die je hebt.
Sommige ruinen dekken niet, ook niet als de merrie aandringt. Anderen springen er meteen op en hebben geen aansporing nodig. En dan kan het ook nog met of zonder stijf/penetratie zijn.
Leeftijd van castratie zegt daarbij niets, alleen bij hengsten die ook veel gedekt hebben en laat geruind zijn, heb je meer kans dat ze het blijven doen.
Als jij zegt dat de merrie zich erg opdringt en dan springt de ruin pas, dan heb je best kans dat hij andere merrie's gewoon met rust laat. Sommige merrie's hebben het ook erg goed door dat ze van een ruin ook krijgen wat ze willen en kunnen dan heel vervelend zijn.
Maar als de eigenaar een ruin wil, wat is het probleem? 2 ruinen bij elkaar is toch ook niets mis mee?
die giert erover haha.
grappigste ever een reuze tuiger van 1,60 en een shetje van amper een jaar nog geen 80 cm... zucht arme cupido was zo gefrustreerd.daantjuhhh schreef:Mijn paard heeft nooit gedekt voor de castratie.
Maar hij heeft wel 1 x achter de merrie's aan lopen vangen.
Was zo zielig, mijn 2,5 jarige KWPN kwam los in een wei met 3 merrie shetlanders.
Heb nog nooit een shetlander zo hard zien lopen![]()
We hadden hem op tijd in handen.
Maar op dat moment was hij wel lekker opgefokt.
Toen nog een half jaar op wei.
Gecastreerd en na 8 weken in het land tussen de merrie's
1ste merrie hengstig en toen was het raak.
Nu is hij 8 jaar en doet hij het nog steeds.
Ik denk wel dat als je een hengst laat castreert dat ze meer bewust zijn geweest van hun hormonen.
Ze hoeven daar niet voor gedekt te hebben.
Alleen een merrie ruiken is denk ik al genoeg.
Correct me if i'm wrong.