Hengstigheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 13:49

Hallo,

Ik heb een merrie die erg last heeft van de hengstigheid. Ik merk dat gedrag anders is, prikkelbaar, nog gevoeliger dan dat ze normaal al is, sneller geïrriteerd etc.
Lichamelijk heeft ze ook echt last. Ze heeft tijdens de hengstigheid moeite om op t achterbeen te komen, ze geeft dan duidelijk aan dat ze dit echt niet prettig vind.
Ook erop vertoont ze of vluchtgedrag of bokken wanneer je vraagt iets meer op t achterbeen te komen (iets dat ze lastig vind, vooral li achter). Ik vraag haar op zo'n moment alleen om in balans te lopen. Niets geen hoog niveau oid, maar voor haar wel iets 'moeilijks'.
Normaal vind ze dit ook lastig, en laat dit ook wel iets merken door wat narrig te reageren (happen, oren plat, harder gaan e.d.) maar tijdens haar hengstigheid vertoont ze extremer gedrag zoals meer vluchtgedrag en/of bokken of slaan met haar achterbenen.

Ze krijgt al Chinese kruiden via de DA/chiropractor die contact heeft met Steffie van der Laarse. Dit lijkt wel iets te helpen qua gedrag, eerder was ze echt nog erger in haar gedrag. Maar toch blijft ze er lichamelijk erg last van houden, waardoor ze nog bepaald gedrag vertoont.

Heeft iemand nog ideeën of tips wat hierin kan helpen?

Een stalgenoot gaf aan dat ze zelf teunisbloem olie gebruikt voor haar eigen menstruatieklachten en dat dit haar hielp. Ik dacht misschien kan ik dit ook aan mn paard geven...

lilskie

Re: Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:53

Hi,

Ook mijn merrie heeft last van hengstigheid. Mij is eerst aangeraden om een soort knikker in te laten brengen door de dierenarts, dit heb ik niet laten doen omdat het voor mij te veel risico's met zich mee bracht.
Daarnaast heb je bepaalde spuiten die je kunt bestellen bij je dierenarts om het tegen te gaan, dit moet je zelf even met je DA overleggen. Maar er is dus wel zeker wat aan te doen ja.
Die spuiten helpen geloof ik het beste, ik heb uiteindelijk gekozen om de natuur zijn beloop te laten doen, maar enkele andere merries die veel op concours gaan vanuit onze stal krijgen deze wel en dit helpt absoluut.

Succes!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 13:54

Wat voor spuiten precies? En moeten deze vaak gegeven worden?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:17

ik geef haar regumate tijdens hengstigheid. Is wel niet gezond maar helpt wel. Belangrijk is dat je blijft geven en niet zomaar slechts voor 1 maand gebruiken.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:23

Persoonlijk zou ik haar even laten echo laten nemen, miss zit er iets in de eierstokken, voordat je haar met allerlei dingen volstopt. het heeft vermoedelijk een reden waarom het zo extreem is.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:56

Ik heb het ook over regumate overigens. Aantal merries bij ons staan er constant op. Best prijzig!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:19

Lilskie en dakario, helpt de regumate ook tegen de lichamelijk klachten of zijn ze dan alleen minder prikkelbaar?

Update, grappig m'n merrie heet Up to Date
Een echo, misschien wel een idee. Kun je die ook gewoon op stal laten maken?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:15

Dat is idd wel grappig!
ik heb met mijn vorige merrie een echo laten maken, was niet eens duur.
en je weet ook gelijk waar je aan toe bent.
Is denk ik per dierenarts verschillend of ze een mobiel ding hebben, zou gewoon eens bellen en vragen en overleggen.
succes!

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:04

Als jouw merrie lichamelijke klachten heeft met als oorzaak haar hengstigheid, en jij door bijvoorbeeld Regumate die hengstigheid (dus de oorzaak) onderdrukt, is de kans groot dat het zowel in haar humeur als haar fysiek te merken is.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:12

De chiropractor, van wie ik de chinese kruiden heb, ook nog maar weer gemaild hoe zij er nu tegenaan kijkt. Heb nu bijna twee potten op en het helpt wel iets, maar ze blijft toch behoorlijke klachten houden.

Misschien heeft ze nog andere ideeën....
En anders moody mare proberen, bij stalgenoot haar paard helpt dat heel goed. Of toch teunisbloemolie...

Heb ook DA gemaild over de regumate voor informatie. Maar de paardenarts is op vakantie dus nog even afwachten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:17

heb je provarium breeding weleens geprobeert?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:20

Ja heb ik wel geprobeerd ook, maar werkte niet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:25

Pivanti schreef:
Ja heb ik wel geprobeerd ook, maar werkte niet...

Het duurt wel een week of 6 voordat het gaat werken geloof ik....ach ja,merries.
Het lijkt of die van jou grenst aan een pismerrie :7 Lastig hoor :(:)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:30

Ja echt erg hoor. Ik heb altijd geroepen... ik wil weer een ruin. Maar ja liep tegen haar aan, dus toch maar een merrie. Verder vond (en vind) ik haar helemaal top. Toen ik haar kocht, zag je amper dat ze hengstig was. Ze was net van t veulen af en volgens eigenaren echt geen pismerrie. Zo leek het ook op de vorige stal waar ik stond. Daar was ze erg mager en had ze veel stress (hit actief stal. Na de verhuizing kwam ze aan, zat lichamelijk en psychisch veel beter in haar vel. Toen begon het..... de hengstigheid werd steeds erger... Vorig jaar was het dus al veel erger dan eerder, maar dit jaar is het helemaal drama... Zucht...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:33

Ik heb destijds bij mijn merrie een kinkker laten plaatsen, ja dat was een gewone glazen knikker. het resultaat was verbluffend... Indien nodig zou ik ook een volgende keer weer voor deze optie gaan.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:36

Even een update
Ik heb overleg gehad met Steffie vd Laarse en de DA/chiropractor. Zij hebben aangeraden om 3 weken lang pijnstillers te geven. Dit omdat het bij blijf-van-me-lijf merrie moeilijk in te schatten is of het gedrag is of dat ze echt lichamelijk ongemak ervaren tijdens de hengstigheid.
Het schijnt niet zoveel voor te komen dat merries echt lichamelijk last hebben tijdens de hengstigheid, zeker niet bij een merrie die al vier veulens heeft gehad.
Door de pijnstillers kan er onderzocht worden waar ze nu last van heeft. Gedrag of lichaam. Aan de hand daarvan kunnen we verder kijken.