Maar is het normaal dat een volwassen paard dit ook vertoond? Mijn merrie, inmiddels 10 jaar, heeft niet een heel sociaal leven gehad. Er zijn wel pogingen ondernomen, maar helaas was er geen goede combinatie en heeft ze veel alleen gestaan. Achteraf is een opfok natuurlijk een geweldig iets, daar had ze zoveel van kunnen leren, maar ja, dat is achteraf en het was toen ook nog niet mijn paard.
Ze staat met mijn shetlander, op de vorige stal stond er nog een enorm onderdanige merrie. Dat ging goed, maar ze moeten niet te dichtbij komen, bij frustratie krijgen ze de volle laag, en als ze per ongeluk in een hoek komen en niet snel genoeg weg zijn, trapt ze paarden in elkaar en stopt ook niet. Echt een secreet
Inmiddels is ze 10 jaar, en zijn we vorig jaar verhuisd naar een andere stal; ipv 4 paarden naar 22 paarden. Een enorme omschakeling, maar ik merk de laatste maanden dat ze wel veel meer rust aan het krijgen is en sociaal lijkt te worden. Terwijl ze vorig jaar nog constant omheiningen sloopte bij aanvallen door aanvallen richting buren, de stal kapot trapte en ik alles moest afsluiten, lijkt dat nu zo goed als verleden tijd. Ze kan het goed vinden met alle buren, doet weinig meer aan gillen en maaien, en zeker als ze hengstig is is het dikke mik met anderen (vooral merries). Ze staat momenteel met mijn shetlander (die wel een aparte hoek voor zichzelf moet hebben anders is ze de pineut), en heeft verder nog niet met anderen gestaan omdat ik dat niet aandurf. Misschien als het zo blijft gaan wel.
Anyway, het kauwen dus. Dat doet ze nu sinds een tijdje. Als volwassen merrie stom staan kauwen. En dan vooral als ze hengstig is. We hebben haar een aantal maanden terug met een ruin samen in de bak gezet - haar buurman waar ze het goed mee kon vinden, ze was wat hengstig, dus een mooie kans. Not dus, ondanks dat zij als een veulentje kauwde (de eerste keer dat ik het zag), vond hij haar hengstige uitnodigende gedrag niet zo grappig en begon op haar in te meppen. Zij stond alleen maar stom te kauwen, en het geluk was dat ze flank aan flank mee draaide met hem, waardoor hij langs haar sloeg ipv raak. Ze kauwde wel, maar het gaf geen reactie van 'oke dan doe ik je niets'.
Inmiddels doet ze het vrij regelmatig naar verschillende paarden, en altijd als ze hengstig is. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit eigenlijk wel normaal gedrag is, of dat ze nog altijd een beetje 'stuk' is in haar koppie wat betreft sociale vaardigheden? Ben wel blij dat ze uberhaupt iets van onderdanigheid toont, ze heeft altijd de leiding genomen, terwijl ze helemaal geen leidinggevend materiaal is (veelte onzeker)