Wat kan dit zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:01

Hoi,
Vanmiddag had ik paardgereden en een stukje gefilmd, het viel mij op dat het paard regelmatig met zijn staart zwaait. Ik ging erover nadenken en kwam eigenlijk op de conclusie dat die dit vaker doet onder het poetsen, longeren en wandelen. Ik vroeg me af wat de reden hiervoor is. Op google las ik verschillende dingen als rugklachten, aangeleerd gedrag enz. Wel als ik aan het poetsen ben en ik vind het irritant en laat het merken stopt het wel. Wat is volgens jullie de reden waarom ze dit doet.

groetjes en bedankt,

badass

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:38

Het kan inderdaad een rugprobleem zijn, misschien een osteopaat laten kijke naar de rug van je paard?

yfy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:41

misschien heeft hij gewoon last van vliegen of is het in de winter ook zo ???

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:43

ja het zou kunnen maar ik vind het raar, waarom doet ze het ook tijdens wandelen en longeren. Ik heb er geen last van het is meer dat het er apart uitziet. Verder heeft ze geen andere klachten die kunnen wijze op rugproblemen.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:44

yfy23 schreef:
misschien heeft hij gewoon last van vliegen of is het in de winter ook zo ???

Ik poets vaker in stal dus binnen en ze doet het ook als er geen vliegen zitten.

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:46

irriteerd ze zich nergens aan? meestal doen paarden het door irritatie van bijv. het zadel dat niet goed licht, iets onder het dekje, halster, deken etc...is het ook als ze gewoon in de wei staat te eten zonder vliegen? of alleen wanneer je met dr bezig bent?

DanielleHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:52

Mijn paard deed het bij aangalopperen altijd, is gestopt toen ik een nieuw zadel kreeg :)
Aan een zadel zal het niet liggen als ze het ook bij andere dingen doet dus misschien toch een osteopaat inschakelen. Succes!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:57

kan je het filmpje op bokt zetten, dan kunnen we het beter beoordelen. nou is het maar een beetje gokken.

jenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:43

Ja ik zou gelijk denken aan vliegen ja die zien wij vaak niet zo snel maar de paarden voelen ze wel heel snel.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:14

Ik weet niet helemaal zeker of ze het in de winter ook doet, heb filmpje van meer dan 1 jaar terug bekeken en daar doet ze het ook op. Heb ook een filmpje waar ik gewoon met haar aan de hand bezig ben aaien enz daar doet ze het ook op. Dus aan het zadel zou het waarschijnlijk niet liggen ik heb geen idee of ze het in de stal doet en in de weide aangezien ik er dan meestal niet bij ben. Ik zal morgen eens goed opletten. Zou het ook aangeleerd gedrag kunnen zijn omdat er eigenlijk ongeveer 2 jaar niks met haar gedaan is? desnods als ze het ook in weide enzo doet is het wel slim om een steo er naar te laten kijken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:42

Als paarden met hun staart zwaaien (met uitzondering van een enkele keer als het de tijd van de vliegen is), dan is er doorgaans sprake van lichamelijk ongemak. Dit kan van alles zijn. Wat al eerder geopperd is, kan het uitsluiten of bevestigen: laat je paard nalopen door een chiropractor/osteopaat of je eigen VA. Het hoeft helemaal niet iets ernstigs te zijn, maar het is wel heel belangrijk om er NU wat aan te doen voor dat het wel onomkeerbaar is. Mocht het wel al een ernstig probleem zijn, dan zou je toch niet willen dat je je paard nog meer pijn bezorgt. ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:49

Shenavallie schreef:
Als paarden met hun staart zwaaien (met uitzondering van een enkele keer als het de tijd van de vliegen is), dan is er doorgaans sprake van lichamelijk ongemak. Dit kan van alles zijn. Wat al eerder geopperd is, kan het uitsluiten of bevestigen: laat je paard nalopen door een chiropractor/osteopaat of je eigen VA. Het hoeft helemaal niet iets ernstigs te zijn, maar het is wel heel belangrijk om er NU wat aan te doen voor dat het wel onomkeerbaar is. Mocht het wel al een ernstig probleem zijn, dan zou je toch niet willen dat je je paard nog meer pijn bezorgt. ;)

Kan dit dan ook door de benen komen? Die van mij doet dit ook namelijk en heeft momenteel last van zijn been.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:57

of verzet, maar ook dat heeft een oorzaak.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:17

Ik ben er zojuist nog even geweest, ze doet het in de stal en weide niet. Zou het ook kunnen zijn dat ze het om aandacht doet.

Persoonlijk vind ik het niet nodig om een VA bij te halen tenzij ze anderen dingen laat zien. Osteopaat is nooit verkeerd om erbij te halen.
Zelf heb ik op wat plekken op haar rug voorzichtig geduwd maar dan geeft ze geen kik dus ik denk dat ze geen klachten aan haar rug heeft maar dit kan je niet zeker bevestigen.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:18

Soraya10 schreef:
of verzet, maar ook dat heeft een oorzaak.

Persoonlijk zou ik niet zo snel aan verzey denken ook met het rijden is ze best ontspannen altijd, en doet niet snel moeilijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:59

LoveUggs schreef:
Shenavallie schreef:

Kan dit dan ook door de benen komen? Die van mij doet dit ook namelijk en heeft momenteel last van zijn been.

Er is heel veel mogelijk: het kan inderdaad zelfs uit het been komen, waardoor het paard anders gaat lopen om dat been te ontlasten. Daardoor gebruikt het (bijvoorbeeld) zijn rug verkeerd, etc. etc. Het kan ook uit de nek komen of juist in de heupen zitten. Alleen een goede VA en/of chiropractor/osteopaat kan dit aan het licht brengen, eventueel door middel van röntgen of andere hulpmiddelen.

TS, waarom zou je er geen VA bij halen? Liever een keer teveel dan één keer te weinig. Als een paard iets "om aandacht doet" of "verzet vertoont" is dat te allen tijde om een gegronde reden. Het ene paard is gewoon duidelijker in iets aangeven dan de ander. Dat het jou nu (niet voor niets) is opgevallen, is al een pluspunt. Zowel voor het paard als voor jezelf. ;)

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:06

Hmm, ik zou het zo niet weten. Misschien is het idd handig om dat filmje te plaatsen, dat geeft toch een wat duidelijker beeld.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:32

Als ik nu goed nadenk hebben jullie gelijk en kan ik er als beste een va bijhalen, ik wil natuurlijk niet dat het paard pijn heeft. bedankt voor jullie reacties. Hopelijk is het niks ergs. Gelukkig is het me ook opgevallen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:59

Goed plan TS, en ik duim met je mee! :j Laat je te zijner tijd nog even weten hoe of wat?

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:01

Ik ben ook wel benieuwd wat het uiteindelijk was/is.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:45

In de tussentijd was ik op vakantie dus geen tijd gehad om te reageren. Helaas heeft het paard een ongeluk gehad dus daar ga ik me nu mee bezighouden en dat komt later wel wee. bedankt voor de reacties nog.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:02

Jeetje, wat een vervelend bericht... Heel veel sterkte met je beestje!

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:33

sterkte!

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 13:06

dankjewel, ze heeft ook een wond op haar hoofd hopelijk geneest die goed en loopt ze snel weer goed voorlopig dus even koelen en wandelen. Vervoogens het rijden weer oppakken en dan verder zoeken waar het met haar staart vandaan komt.

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:17

Die van mij doet het bij aandrijven.
Dat is niets bijzonders, maar als je het niet vertrouwt kun je beter het zekere voor het onzekere nemen!