Voetje geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusje555

Voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:48

Hallo!
Met mijn twee jongste verzorg hengstjes, nu 1 en, ben ik in november begonnen met de hoefjes uitkrabben. Bij de jongste ging alles goed, maar bij de oudste kregen we al snel problemen. Na een tijdje begon hij gewoon zomaar zijn benen op te tillen, en hij trapt als je zijn voetje zegmaar vasthebt. Het zomaar benen optillen is na een paar maanden vanzelf weggegaan maar het trappen is er nog steeds. Heeft iemand tips?
Het is trouwens een friesje

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:14

Wij hebben hetzelfde probleem met 2-jarig shetlander hengstje. Hij laat zijn voet wel optillen, maar ontspant hem niet en beweegt hem heen en weer in een soort schraap/trap beweging. Dan moet je hem dus eigenlijk vasthouden tot hij ontspant en dan belonen maar door die bewegingen lukt het me niet om hem vast te houden + hij probeert in mijn voet te bijten. -O-

capopjekop

Re: Voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:19

Mijn pony's hadden er in het begin ook een handje van om los te trekken en Hans probeert het nu bij zijn achterbenen standaart nog steeds (ondanks dat ik nooit los laat en hem afstraf met mijn stem + beloon als hij braaf zijn been rustig houdt).

Bij hele jonge dieren pak ik de voet vast en zodra ze rustig staan zet ik hem neer. Ze hebben vaak nog moeite met hun evenwicht, dus ik pak hem niet meteen heel hoog vast. Dit bouw ik uit. Maar als ze wat ouder zijn dan moeten ze gewoon luisteren en dan houd ik net zo lang vast tot ze rustig hun voet hooghouden.

paardlovertj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:41

Heeyy,
vervelend! Als mijn verzorgpony dat doet, probeer ik hem vast te houden, en als dat dan niet lukt, straffen, en weer opnieuw optillen. Indd belonen als hij braaf is. Je zou het ook kunnen trainen, voetje geven. Ik heb een keer gelezen dat als je bijvoorbeeld met je zweepje in de kootholte van je paard kriebelt, dat hij dan vanzelf optilt. Dan beloon je hem en zo train je hem, bijvoorbeeld met het woord voetje. Dan kan je kijken of hij dat misschien blijft doen en stil blijft staan. Dan is het voor hem misschien ook nog leuk. Succes! :D

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 21:45

paardlovertj schreef:
Heeyy,
vervelend! Als mijn verzorgpony dat doet, probeer ik hem vast te houden, en als dat dan niet lukt, straffen, en weer opnieuw optillen. Indd belonen als hij braaf is. Je zou het ook kunnen trainen, voetje geven. Ik heb een keer gelezen dat als je bijvoorbeeld met je zweepje in de kootholte van je paard kriebelt, dat hij dan vanzelf optilt. Dan beloon je hem en zo train je hem, bijvoorbeeld met het woord voetje. Dan kan je kijken of hij dat misschien blijft doen en stil blijft staan. Dan is het voor hem misschien ook nog leuk. Succes! :D

Het voetje geven zelf doet hij wel heel erg braaf, alleen wordt hij iets te enthausiast en schopt zn voet omhoog, maar vooral bij zijn achterbenen vindt hij het niet goed dat je ze vast hebt, hoe krijg jij hem zover dat hij ook zowaar stilstaat?