Paard 'hangt zichzelf op'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Paard 'hangt zichzelf op'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 00:00

Ik heb nu al 3 keer meegemaakt dat mijn paard onder het vlechten/poetsen
Haar lichaam naar achter drukt en gaat hangen aan het halstertouw.
Ze heeft zelfs een keer zo hard gehangen dat haar hele halster naar achter is meegegaan en een hele wond op haar neus kreeg. De andere 2 keer heb ik haar los kunnen krijgen van het touw.
Ik snap er niks van waarom ze dit doet ?
In het kort: paard wijkt niet voor druk aan het halstertouw

Hoe pak ik dit aan zodat ze het niet meer doet?
Laatst bijgewerkt door ShirlMilou op 20-06-13 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Re: Paard 'hangt zichzelf op'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:03

Er loopt een topic 'paard trekt zich los'

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:05

flinke schop onder de kont geven zodat ze op dat moment alleen nog naar voren kan.
Normaal ben ik niet van het schoppen maar in dit geval wel.
Dan is ze er zo mee gestopt

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 00:06

Ja heb het gezien alleen mijn paard trekt zich niet los.
Want dat lukt hem niet door een goede knoop.
Zij wil zohard trekken tot het ijzer uit de muur valt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:13

Lostrekken of gaan hangen komt op hetzelfde gedrag neer. Als hij gaat hangen een beste schop onder zijn kont of een flinke pets met de zweep.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:38

Poeh ik zou eerst achterhalen waarom ze het doet, voordat je erop gaat slaan of schoppen. Als het uit angst is, werkt dat alleen averechts. Heb je enig idee waarom ze dat doet of op welke momenten? Is het als jij iets bepaalds aan het doen bent bijvoorbeeld?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:58

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:06

Zoals al eerder genoemd: flinke schop of klap op de kont geven. Eventueel met zweep.
Ook hard stemgeluid en dus duidelijk laten blijken dat dit niet mag.
Mijn paard deed het ook in het begin dat ik haar had. Volgens mij puur om me uit te proberen. Zo heeft ze diverse halsters en halstertouwen kapotgetrokken. Ook ik wilde eerst achterhalen waarom ze het deed. Was ze ergens bang voor, ergens van geschrokken? Dus ik stelde haar iedere keer gerust. Ze deed het soms wel 5 x achter elkaar. De laatse keer heb ik - tegen mijn instinct in - toch maar een klap gegeven en hard geroepen. Die dag deed ze het dan ook niet meer.
Enkele dagen later wel, toen was ik er op voorbereid, gaf haar een schop onder d'r kont en sindsdien doet ze het niet meer.
(en dat is alweer enkele jaren geleden) Nooit meer gedaan sindsdien.
Succes!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:07

Een schop onder de kont of een flinke lel met een zweep?
Kijk maar uit dat paard niet meteen terugschopt of in nog grotere paniek raakt.

Er zijn inderdaad vele goede tips gegeven in andere topics hierover, gebruik anders ook even de zoekfunctie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:15

Ik deed een longeerlijn door de ring aan de muur en hield die "strak". Als ze ging hangen liet ik hem gewoon meevieren en zette haar daarna weer naar voren. Paar keer gedaan en toen was de lol er af of ze had gewoon geen opgesloten gevoel meer...... en toen was t klaar met hangen. Is geen paard om een klets te geven, tenzij je naar de kliniek wil...
Die van mij kan etteren maar soms was het paniek.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:18

terpentijn schreef:
Een schop onder de kont of een flinke lel met een zweep?
Kijk maar uit dat paard niet meteen terugschopt

Een paard wat op zijn kont gaat zitten met hangen kan niet slaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:23

Mijne sprong dan naar voren met zn kop tegen de muur op... waarna ze in volle paniek nog erger ging hangen. Tot dat je halster een x breekt en je paard achterover slaat en zn schoft of nek breekt...
Bij sommige paarden kun je het beter niet zo aanpakken ben ik van mening!
Bij mijn ene zou ik wel een klets geven, bij de ander dus absoluut niet meer. Die gaat dan in paniek en dat is gevaarlijk voor mij en haar..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:24

@Barvrouwke....Maar wel achterover slaan... heb je nog meer flauws....?

Is gewoon gevaarlijk om zomaar iemand te adviseren om een hangend paard een schop onder de reet te verkopen, igv schop sta je er dicht genoeg bij om een schop terug te krijgen.
Igv angst maak je het alleen maar erger.

Op z'n kont gaan zitten en hangen hoeft ook niet samen te gaan, laat staan dat 't hetzelfde is

Edit: zie dat iemand hierboven ook al gepost heeft dat zulke kort door de bocht adviezen soms tot nog grotere problemen kunnen leiden.

Er zijn genoeg andere aanpakken in de andere desbetreffende topics (zoekfunctie!0 over dit soort gevallen aangedragen dan : "schop" of "mep"
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 20-06-13 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:25

Mijn paard hing zichzelf soms ook op als 'ie opeens van iets schrok. Hij wou dan wegrennen, wat niet kon, en daardoor raakte hij compleet in paniek. Dit is een aantal keer bijna fout afgelopen, en nu staat 'ie dus gewoon altijd los, of met het touw enkel door de ring heen. Pony blijft gewoon braaf staan dus zeker geen problemen daar mee.
Als je pony het puur doet om te 'klieren' zou ik hem daar inderdaad goed op straffen, maar uit angst zou ik dat zeker niet niet doen, worden ze alleen maar banger van. Misschien een keer goed kijken hoe zijn reactie is, ziet hij er angstig uit tijdens het hangen of niet? Wat zou er enkele seconden daarvoor gebeurd zijn? Zit er een vast patroon in oid.
Veel succes er mee!

pluisje88

pillow schreef:
Lostrekken of gaan hangen komt op hetzelfde gedrag neer. Als hij gaat hangen een beste schop onder zijn kont of een flinke pets met de zweep.

Mijn verzorgpony deed dat ook. Komt een man langslopen, "maat 43 met stalen neus werkt altijd" pony kreeg een beste schop onder zijn gat en hij heeft het nooit meer gedaan :P
Dit werkt uiteraard alleen maar bij kliergedrag. Bij een bang paard moet je dat niet doen
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 20-06-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Hangt ervan af waarom ze doet, is het gewoon tegendraadsheid dan inderdaad tik of schop tegen de kont, maar is het uit angst, dan denk ik toch niet want dan krijg je zo'n jojo effect zoals vivalavida beschrijft, of ze worden zo bang dat ze inderdaad uit paniek nog meer gaan trekken..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:20