Van een lief paard naar een onherkenbaar beest...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Van een lief paard naar een onherkenbaar beest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:55

Beste Bokkers,

Ik open dit topic omdat ik ferm in de miserie zit met mijn verzorgpaard.
Ik verzorg hem al altijd en hij is al altijd een lief paard geweest, niet 100% onderdanig maar
hij deed wel altijd wat van hem gevraagd werd.
Sinds 2 maanden staat hij in een andere weide, en zijn gedrag is gewoon ontploft.
Ik begin me stilaan af te vragen of hij iets aan zijn hersenen heeft, of misschien iets
aan zijn hormonenspiegel, maar ik herken hem niet meer. Het begon met bijten.
Een week later wou ik hem borstelen op de wei met zijn halster aan. Ik doe zijn halster aan,
bind hem (met lange touw!) vast aan een weidepaal en begin te poetsen. Meneer stampt de
hele tijd als ik zijn achterhoeven wil nemen, heeft hij nog nooit gedaan. Ik geef hem een tik,
begint hij te trekken als een gek aan het paaltje, te steigeren en weet ik veel wat. Ik laat hem
los om te gaan crossen, gaat als een gek tekeer, springen, alles erop en eraan.
En dan wil ik zijn halster af krijgen. Ik mag niet in de buurt van zijn oren komen (dat is nieuw).
Maar het rare is, dat ik wel zijn halster mag aandoen. Als ik het wil af doen moet ik een kwartier
rustig naar hem toe gaan, opnieuw proberen, begint telkens te steigeren als ik in de buurt van het
slotje van zijn halster kom. Uiteindelijk lukt dit wel. Dan denk ik, zal hem dan maar los longeren.
Even gaat dat super, luistert zelfs naar me, maar plots uit het niets komt hij BAM op me af,
tanden ontbloot, oren in zijn nek om vlak voor mij agressief te steigeren (en ik zie het verschil
als hij steigert uit zottigheid of steigert om echt iemand kwaad te doen). Dan ben ik zo bang van hem,
ik ben vandaag zelfs meteen weggegaan. Ik durf niet meer naar hem toe in de weide. Het is
alsof hij krankzinnig is geworden, nog nooit heeft hij dit gedaan. Het is nogmaar 2 weken dat hij
dit gedrag vertoont, zomaar plots. Ik heb gevraagt of er iemand die ik ken kan komen kijken,
die wel ervaring heeft met hengsten, dus ik hoop dat hij kan en ons kan helpen.
Ik vraag me af of iemand van jullie dit ook ooit heeft voorgehad,
als het gedragsmatig is of als het zou kunnen dat er iets mis is in zijn hersenen. Ik zal een DA
laten komen voor zijn oren, maar dan moet ik hem wel eerst kunnen vangen. Als daar niets mis mee
is, dan weet ik het ook niet meer... De eigenaar gaat hem weer in zijn oude weiland zetten,
waar hij nooit een vlieg kwaad deed, maar daarmee neem je natuurlijk niet de oorzaken aan...

Ik hoop dat ik geen enorme discussie escaleer bij deze, maar nuttige tips en hulp krijg...
Groetjes...

Flo123

Re: Van een lief paard naar een onherkenbaar beest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:06

Hij zou misschien inderdaad ergens last van kunnen hebben. Hij stond vast schrijf je en hij ging trekken, door dat trekken komt er veel druk achter de oren te staan waardoo best iets beschadigd kan worden, dus misschien heeft hij daar nu last van en wil daarom niet dat je aan het halster komt?
Als de DA niets kan vinden, is het verstandig om iemand erbij te halen die verstand van zaken heeft. Het is mijn werk om gedragsproblemen op te lossen dus ik wil je wel helpen, maar als je iemand anders weet is dat natuurlijk ook super! Als je maar iemand erbij haalt voordat het erger word..

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:19

Beste,

Bedankt voor je reactie. Dat kan goed zijn, van zijn oren. Het is al langer dat ik een DA wil laten komen maar het is mijn paard niet. Nu heb ik zoiets van; ik zie hem veel te graag om te zitten wachten tot het 'vanzelf' overgaat, ik betaal zelf wel gewoon de dierenarts als dat echt moet. De meneer die ik contacteerde heeft een 'ranch' waar ze NH en grondwerk, natuurlijk rijden en zomeer doen, dus ik hoop dat hij eens tijd heeft om me te komen helpen. Bij de eigenaar is dit paard niet zo, de eigenaar staat ook gewoon veel zelfzekerder in zijn schoenen. Ik in het begin ook, maar als hij deed zoals daarnet (zo op me af komen), ik sta te beven als een rietje en dat voelt hij zelf ook best maar al te goed...

Ik zie dat je van Erichem komt, dat is volgens mij in Nederland niet? Ik woon in België, dus dat wordt sowiso al moeilijk... Ik zal eerst eens horen wat die man antwoord ;) Bedankt voor het aanbod alvast ;)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:26

Dit klinkt heeeeeel bekend.. Mijn bijrijdpaard is onlangs verhuist van stal en binnen no time herkende ik hem ook niet meer. Hij was altijd verschrikkelijk lief en braaf had nog nooit wat gemeens gedaan.
Het begon onder het zadel, op de vlucht slaan, schrikken van alles, zat geen rem meer op, echt ongelooflijk. Toen begon het gedonder ook op stal, als hij me zag of hoorde keerde hij me zo de kont toe, met hoeven krabben probeerde hij ook naar me te slaan en als ik hem in of uit de paddock wou halen moet ik echt ontzettend uitkijken want hij liep dwars door me heen, beukte me om of liep zelfs over me heen. Echt een DRAMA. Als ik hem los had in de paddock of wei kwam hij ook echt niet, als ik hem benaderde was hij weg. Hij leek wel woest.

Ook naar andere paarden toe was hij altijd heel sociaal en onderdanig, de sukkel van de wei. Inmiddels staat hij alleen, na meerdere combinaties te hebben geprobeerd hebben ze besloten om hem alleen te zetten omdat hij een draak is in de wei en de boel alleen maar opfokt.

Hij staat nu ruim 2/3 weken alleen en heb hem ook zeker 2 weken niet gereden, inmiddels sinds een paar dagen weer opgepakt en het gaat super. Hij is weer helemaal zichzelf.
Het kwam dus echt puur door de verhuizing dat hij zich zo gedroeg.

Hoop dat het terug plaatsen naar zijn eigen wei helpt. Succes met hem!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:49

Amai, dat is ook misèrie.. Ik ben aan de ene kant blij dat ik niet de enige ben, maar aan de andere kant wens ik dat niemand toe hoor. Ik zal het laten weten, heb vanavond in 'paniek' de eigenaar gebeld en die zei dat hij hem zo snel mogelijk terug in zijn oude wei zou plaatsen. Ik hoop dat het daar beter gaat, maar ik denk het eigenlijk wel, want daar waar hij nu staat ziet hij geen enkel ander paard, heeft wel veel gras, maar er zijn geen wandelpaden. Bij hem thuis gaan we altijd op wandeling (kan hij eens ferm goed galopperen en dan is hij weer rustig), waar hij nu staat rijden we in de wei. In zijn oude wei ziet hij ook tenminste nog de andere paarden, kan er contact mee hebben...
Ik heb de laatste tijd ook examens en minder tijd om naar hem toe te gaan en betrap mezelf erop dat ik eigenlijk gewoon ga om te poetsen en te rijden, maar de laatste keren wou ik gewoon wat trainen aan het halster, maar dat gaat gewoon niet...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:14

Goed dat je gebeld hebt! Ik hoop voor je dat het probleem hiermee (deels) is opgelost, als hij weer in zijn oude wei staat. Helaas ging het vandaag bij mij ook weer fout, met opstappen ging hij er snel vandoor in de bak. Hij ging als een gek te keer met al zijn tuig op en ging dus op zijn eigen teugels staan (daar was ik al zo bang voor toen hij er vandoor ging). Gelukkig knapte de teugel meteen en bleef hij niet hangen. Heb nog wel gereden maar hij was helemaal gespannen.

Voor en na het rijden was hij gelukkig wel lekker ontspannen en lief dus we vermoeden dat hij misschien wel protesteerd omdat hij ergens last van heeft als hij het zadel op heeft. Aangezien er zonder zadel niks aan de hand is.

Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat! Hou je ons op de hoogte?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:21

Zeker ;) Die man kan mij een sessie komen geven, zal vrijdag een afspraak maken :)
Ik hoop dat de eigenaar snel tijd vind om hem te verzetten, hij was vast ook geschrokken
toen ik helemaal in paniek belde :D

P.S. Daarom heb ik handige klik-teugels, als hij er vandoor gaat klik ik ze gewoon los van het bit. Heb het vroeger ook al eens voorgehad dat hij weg was zonder mij en heeft toen zijn ganse hoofdstel kapot getrokken (en nee hoor, niks mis met hem natuurlijk ;) )

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:33

ik denk ook dat het aan de verplaatsing zal liggen, ik denk niet dat hij al eens verplaatst is vanuit zijn eigen weide (heb hem daar altijd zien staan).

(in mijn achterhoofd kwam dit op) : als ik denk aan waar hij nu staat tussen al die huizen denk ik dat er een onervaren persoon eens de weide binnengedrongen is en 'met hem proberen te werken heeft'. (maar dit zal waarschijnlijk niet het geval zijn) ;)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:39

Klinkt alsof het inderdaad door de verplaatsing komt.

Mocht dit niet het geval zijn zou ik hem eens laten nakijken door een da. Misschien laten prikken op de ziekte van lyme? Veel succes!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:59

beautytje37 schreef:
ik denk ook dat het aan de verplaatsing zal liggen, ik denk niet dat hij al eens verplaatst is vanuit zijn eigen weide (heb hem daar altijd zien staan).

(in mijn achterhoofd kwam dit op) : als ik denk aan waar hij nu staat tussen al die huizen denk ik dat er een onervaren persoon eens de weide binnengedrongen is en 'met hem proberen te werken heeft'. (maar dit zal waarschijnlijk niet het geval zijn) ;)

Hé Tessa, denk ook niet dat die al ooit verplaatst geweest is.. Maar zijn wei thuis moet nu eigenlijk 'rusten', want is volledig kaalgevreten en het gras groeit niet meer goed, dus vind het nu wel spijtig dat hij terug moet.. Weet je waar hij staat nu dan? ;)
Waarom zou je denken dat er eens iemand in de wei zou geweest zijn?
Ik hoop dat het verbeterd zo.. Ik snapte der echt niks van, hij heeft nog nooit zo gedaan!
Heb er eens mee naar Merkenveld gereden (das daar niet zo ver van) en hij was gewoonweg onhandelbaar, begon midden op straat te steigeren enzo, wat hij normaal niet doet.. Alle mensen keken verschrikkelijk kwaad naar mij :D

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:11

haha, dat ze er zelf eens op proberen te rijden he, ze zullen dan wel niet meer kwaad kijken ;)
jaja ik weet de weide zijn waar hij nu staat door een foto op je facebook (met die schoentjes aan)

waarom ik denk dat er iemand in de weide gegaan is, is gewoon wat ver gezocht hoor. maar omdat hij 'opeens' zo onhandelbaar werd dacht ik eraan. zit zal wel het geval niet zijn.

hopelijk zal het overgaan als hij weer terug is. misschien dan wat beginnen met grondwerk ... volgen, stoppen achteruit gaan enzo ...

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:43

Dacht ik ook, gewoon eens langsgaan en grondwerk doen. Alles ging goed tot ik hem achteruit wou doen gaan, hij steigerde op zo'n manier dat hij zo echt naar voor sprong met zijn oren plat, toen liet ik hem los en liep als een gek weg, doet ie anders ook nooit.. 'T is wel een eigenwijs type, maar niet zo eigenwijs :D
Weet niet of Karel hem al verzet heeft, ik hoop van wel :S Anders gaat het alleen nog erger worden denk ik..

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:19

ik heb hem nog niet zien staan langs de weg, dus ik denk het niet.
snoepjes doen wonderen om iets aan te leren ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 09:53

Waaw, hij staat weer waar hij hoort te staan, en in twee dagen tijd is hij weer een superlief paard geworden... Raar beest!
Ik ga toch wat aan de slag gaan met grondwerk enzo, zodat hij niet meer zo dominant is... :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:39

Haha wat bizar he! Hij was het niet eens met de verhuizing ;)! Heel fijn dat het nu weer goed gaat! Succes met het grondwerk :)!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:48

Snoepjes en hengsten vind ik niet zo'n goed idee.
Als jij je eten afgeeft zal hij dat interpreteren als onderdanig gedrag en je (nog meer )gaan domineren.
Misschien voelt hij zich onveilig in zijn nieuwe omgeving en neemt het heft zelf in handen.
Immers, in de natuur zou hij ook opnieuw zijn plaats in de kudde gaan onderzoeken.
Hij vraag je dus om sterk leiderschap zodat hij zich over kan geven en zich weer veilig voelt.
Wees voorzichtig, dit kan erg gevaarlijk zijn.

Goed idee om er een goeroe bij te halen, dan komen jullie er wel uit!
succes!