Gevaarlijke pony!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baya1993

Gevaarlijke pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 13:11

Hoi, mijn shetland ponie is onomstreden gevaarlijk!
Als ik bij mijn jaarling wil komen valt de shet aan, ik kan hem niet vangen.
Hij ziet er niet uit en ik wil hem verzorgen maar dit gaat gewoon niet.
Soms valt hij zelfs aan terwijl ik niet doe. Dan komthij achter mij gelopen tot ik uit de wei ben.
Hij slaat en bijt en geeft niet op. Hij is echt niet veilig.
Hij zal ongeveer een jaar of 5 zijn denk ik.
Iemand tips?

Grtjs

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:13

sorry dat ik het zeg hoor maar een zweepje mee en een ferme tik

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:13

is die van jezelf?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:14

Lopen ze met z'n tweeen of met meer pony's?
Is hij nog hengst?
Sowieso de volgende keer dat je het land in gaat, een zweep mee nemen!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:15

~~}> ~~}> ~~}>
Nee grapje.

Feit dat hij je uit de wei doet lopen is natuurlijk niet goed, geeft hem enkel maar meer voldoening. Draai de rollen eens om, ga eens achter hem aan (op euhm, "indrukwekkende" wijze ;) ) voordat hij de kans krijgt achter jou aan te gaan.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 12-06-13 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Re: Gevaarlijke pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:17

Die had van mij echt een flinke schop gehad. Ik laat me echt niet aanvallen door een kleine opdonder die denk dat hij 1.80 en de baas is! Afstraffen hoor, laat je niet zomaar de weide uitjagen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:18

Sorry, maar dacht je 12 jaar zou zijn ofzo.

Je klinkt als bang voor je shet en dat weet hij. Ik zou me door mijn paarden dus nooit de wei uit laten jagen.

Maar hoe lang heb je hem al? Was hij eerder wel hanteerbaar?
Is het een shet met slecht verleden?
Hoe stel jij je op (lichaamstaal)?

Ik heb 4 minies en die hebben echt respect voor mij, zonder enige vorm van angst. Maar bijt of schopgedrag wordt wel meteen en duidelijk afgestraft.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:22

Nou inderdaad!! Slaan en bijten is gewoon niet acceptabel!
Bij mij zal hij een dreun krijgen, en dan zo... dat hij dat niet meer in zijn hoofd haalt! ~~}>

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:22

Hele goede begeleiding zoeken, casteren als hij nog hengst is en als dit niet helpt verkopen die hap. Hier krijg je ongelukken van en dat is het niet waard.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:23

miezelke schreef:
~~}> ~~}> ~~}>
Nee grapje.

Feit dat hij je uit de wei doet lopen is natuurlijk niet goed, geeft hem enkel maar meer voldoening. Draai de rollen eens om, ga eens achter hem aan (op "indrukwekkende" wijze) voordat hij de kans krijgt achter jou aan te gaan.

haha nu zie ik een heel leuk beeld voor me :+
Laatst bijgewerkt door KirstenChes op 12-06-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:27

Ach mijn moeder lachte mijn pony keihard uit als ze met longeren op haar achterbenen naar je toe kwam.

Pony had blijkbaar geleerd dat ze mensen dan aan het lopen kreeg. Toen moeders haar finaal uit stond te lachen ging ze omlaag en stond ze haar dom aan te kijken. Dat kende ze nog niet.

Heb ook een keer een shetter gehad die klophengst bleek. Die dacht dat het Okee was om rechtop tegen je aan te klimmen als je de staldeur open deed. Die heeft me toch een paar opdonders en een stevig dieet gehad.

Hondsmak was ie daarna.

Lijkt me wel leuk om iemand vermomd als belgisch trekpaard door de wei heen te zien stieren achter een shetter aan. Neem je een camera mee?

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:29

Mirranda schreef:
Sorry, maar dacht je 12 jaar zou zijn ofzo.

Je klinkt als bang voor je shet en dat weet hij. Ik zou me door mijn paarden dus nooit de wei uit laten jagen.

Maar hoe lang heb je hem al? Was hij eerder wel hanteerbaar?
Is het een shet met slecht verleden?
Hoe stel jij je op (lichaamstaal)?

Ik heb 4 minies en die hebben echt respect voor mij, zonder enige vorm van angst. Maar bijt of schopgedrag wordt wel meteen en duidelijk afgestraft.

Kentaro schreef:
Lopen ze met z'n tweeen of met meer pony's?
Is hij nog hengst?
Sowieso de volgende keer dat je het land in gaat, een zweep mee nemen!

Ze lopenmet 2 en ze zijn allebei gecastreert.
Zweep gebruik ik liever niet. Hij zou er zich ook totaal niks van aan trekken.
Hij is van niets bang.

Ja ik ben bang van die shet idd. En daar is niets mis mee. Als je bij hem in de wei komt zal je wel weten wat ik bedoel. Afstraffen is GEEN optie! Mijn shet is heel zijn leven zwaar verwaarloosd en mishandelt geweest. Dus als je denkt volwassen te zijn reageer dan eens met goede raad ipv je reactie te beginnen met verwijten.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-06-13 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:30

ok...als afstraffen geen optie is dan ben ik gauw klaar hier :)

ook sneue en misbruikte/mishandelde dieren hebben structuur nodig. Als je je shet niet leert dat hij niet de baas is en jou dus niet mag aanvallen dan is het niet zo gek dat ie dat blijft doen he.

success!

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:32

troi schreef:
Hele goede begeleiding zoeken, casteren als hij nog hengst is en als dit niet helpt verkopen die hap. Hier krijg je ongelukken van en dat is het niet waard.

Verkopen is geen optie. Het beestje heeft eindelijk een goede thuis en we zien hem graag.
We willen er dus alles aan doen zodat hij vertrouwen krijgt in ons.
Paardnatuurlijke tips (geen zwepen, niet slaan, niet schoppen,...) zijn dus zeer welkom.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:34

mop, kijk eens naar hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Wie zich niet gedraagt krijgt een mep.

ik ben zelf niet voor meppen en schoppen en best heel paardnatuurlijk bezig, maar wie mij aanvalt krijgt klappen, en stevig ook.

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:36

miezelke schreef:
~~}> ~~}> ~~}>
Nee grapje.

Feit dat hij je uit de wei doet lopen is natuurlijk niet goed, geeft hem enkel maar meer voldoening. Draai de rollen eens om, ga eens achter hem aan (op euhm, "indrukwekkende" wijze ;) ) voordat hij de kans krijgt achter jou aan te gaan.

Heb ik al geprobeert :) trekt hij zich lekker niets van aan.
Hij is van niets of niemand bang.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:36

tsja je wilt hem niet straffen (of eigenlijk leren wie de baas is en wie de kleine shet)

je wilt hem niet verkopen... want dat is zo zielig hij heeft het slecht gehad...

daar zit al het probleem, behandel hem gewoon eens als een niet opgevoede pony zoals als elk andere

niet opgevoede pony en zoek geen uitvluchten...

met aai poessie aai poessie ga je niets veranderen en dat wil je juist graag zeg je zelf.. lijkt mij want daarom post je deze vraag.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:37

zoek dan aub hulp bij iemand die wel verstand heeft van pony's/paarden.

ga niet zelf aanklooien, voordat je een keer gewond raakt.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:37

Hoe weet je dan dat een zweep niet werkt, heb je dat al geprobeerd? En je hoeft je shet niet daadwerkelijk te raken toch, vaak is omhoog houden al voldoende.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:38

Oke misschien even cru:

Hoe denk jij hoe paarden elkaar corrigeren, door lief te doen? Nee die verkopen elkaar gewoon een trap of bijten elkaar.
Zo hard als het moet en zo zacht als het moet.

Verdiep je eens in grondwerk en werken met lichaamstaal.

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:38

vanLotje schreef:
mop, kijk eens naar hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Wie zich niet gedraagt krijgt een mep.

ik ben zelf niet voor meppen en schoppen en best heel paardnatuurlijk bezig, maar wie mij aanvalt krijgt klappen, en stevig ook.

Het is wel de bedoeling dat hij me vertrouwt en dat ga ik niet bereiken door hem te schoppen.
Ik geef aanmijn jaarling ook al wel eens een tik zodat hij eens goed verschiet maar daarvoor krijg ik de kans niet eens bij de shet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:39

Waarom zoek je niet iemand in je omgeving die werkt met paarden. Kan heel divers zijn iemand die instructeur is of paarden traint. Die weten echt wel raad met zo'n shetlander.

Soraya10

Nou niet vervelend bedoeld, maar als jij niet eerst laat zien wie er de baas is dan kom je niet verder. Dit kun je niet paardvriendelijk oplossen. Alhoewel doe het zoals ze het met hem zouden doen in de kudde.Daar zoudenn ze hem ook afstraffen op slecht gedrag. Dus toch afstraffen. Je kan hem beter 1x zo goed op zn donder geven dat hij weet waar hij aan toe is dan dit zo aan laten modderen. Is voor de shet ook fijner om te weten wat zijn plaats is.Geef dat beest is een goede rotschop( en echt ik zeg dat echt niet snel) laat m maar is goed schrikken, want dit kan anders nog wel eens verkeerd aflopen.

Kentaro

Is er een mogelijkheid om hem tijdelijk ergens in een kudde te plaatsen??
Wij hebben vorig jaar een pony in ons bezit gekregen. Beestje heeft iets van 2 jaar alleen gelopen. Dit is het levende bewijs dat dat dus NIET goed is voor een pony/paard..... -O-
Compleet gestoord gedrag vertoonde ze! We hebben er zelfs een gedragstherapeute bij gehad!
Nu loopt ze sinds een aantal weken in de kudde. In het begin was het drama. De andere pony's accepteerde dat rare gedrag van haar niet. Maar nu zij zich beter aan gaat passen, gaat het aan alle kanten beter!! Niets en niemand kan een pony/paard zo goed opvoeden als soortgenoten!!
Echt zo fantastisch om te zien!!
Ze is er nog niet en het zal ook nooit een geschikte kinderpony worden, maar ben echt zo blij dat het toch eigenlijk best heel snel zo goed is gekomen!
En ja, ook ik was als volwassene bang voor een shet van nog geen meter....... (maar we hebben dan ook nog nooit in de 26 jaar van de pony's ZO'N pony mee gemaakt ;( )

Maflinger_S

De beste paardnatuurlijke tip is lichaamstaal gebruiken. De leider van de kudde, en dat ben jij en niet hij, maakt zo subtiel als nodig aan de andere kuddedieren duidelijk wat hij (meestal een zij trouwens) wil dat er gebeurt. Als de subtiele signalen worden gemist worden de signalen wat grover totdat de boodschap is begrepen en het gewenste gedrag wordt getoond.
Ik weet niet welke subtiele signalen jij al gegeven hebt maar het klinkt alsof het tijd is voor de wat grovere want die subtiele heeft hij niet begrepen. Een flinke goed getimede en goed gerichte schop kan dus net zijn wat hij nodig heeft zodat het kwartje valt en het voor jullie beiden veilig wordt/blijft.