ezel associaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

homarxxx

ezel associaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 11:06

het gaat hier om een ezel dus ik weet niet goed of ik het hier mag plaatsen, sorry daarvoor :o

Ik heb dus een ezel hij staat al ongeveer 7 jaar aan huis, alleen (wel met geiten en schapen) ... :( Waarom? eigenlijk vooral uit onwetendheid van mij ouders die hem gekocht zonder er over na te denken. Na enkele jaren ben ik in de paarden gerold en was ik dus erg veel bezig met mijn ezel, maar het is nooit in mij opgekomen dat hij een maatje nodig had. Sinds 2 jaar weet ik dat er verandering in moet komen (door Bokt) maar mijn vader zag het niet zitten en vond dat het niet nodig was.
Maar dit jaar komt daar verandering in! *\o/* We mogen een extra wei gebruiken en deze zomer worden er 2 nieuwe stallen gebouwd.
Daar ben ik heel blij om maar mijn vraag is nu zal hij na al die jaren niet erg asociaal zijn geworden? niet meer weten hoe hij zich moet gedragen tegen andere ezels?
Dankje

Ik schaam me er erg voor dat hij zo lang alleen heeft gestaan, dus alsjeblieft geen commentaren dat het heel slecht is want dat weet ik!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:52

Ik heb zelf geen ervaring met ezels dus ik weet niet hoe die onderling zijn en of dat enigszinds te vergelijken is met paarden. Wel weet ik dat het paarden soms wel tot problemen kan lijden. En dan vooral al ze al vanaf vrij jonge leeftijd alleen staan.
Ik denk dat het best goed kan komen als je het op een goede manier aanpakt. Met een paard zou ik het zo doen dat ze eerst een aantal dagen/weken naast elkaar in de weide staan, ze kunnen elkaar zien en eventueel aanraken maar niet direct bij elkaar dan kun je al een beetje aftasten hoe reageren op elkaar en of dat gaat klikken. Dan kun je zien of ze naar elkaar toe trekken en of echt behoefte hebben daaraan.
Hier staat een licht asociale pony, lang hengst geweest op stal wel een buurman en rijden met andere paarden maar buiten in de paddock/weide stond hij alleen. Daardoor is hij best lastig om nieuwe pony's/paarden te introduceren maar we hebben wel goed resultaat als we ze dus paar dagen of weken naast elkaar zetten, in het begin gaat hij echt wel in de aanval maar na paar dagen zakt dat af. Zo hebben we nu al paar jaar een shetlander nu is hij er dol op maar toen hij er net naast stond stormde hij soms van de andere kant van het weiland in een keer op de shet af, gelukkig gescheiden toen nog maar nadien zocht hij de shet echt op en ging hij naast de draad liggen slapen of waakte over de shet. Toen hebben we de shet erbij gelaten en hij was de beschermer van de shet tegenover de rest was wel leuk om te zien.

Dus ik zou zeggen probeer het tijd te geven en ze in het begin gescheiden te houden tot ze goed reageren op elkaar. Ik weet dus niet precies hoe het bij ezels is maar als deze wel sociaal is opgegroeid in z'n jeugd kan hij dus wel sociaal zijn en heeft het misschien wat meer tijd nodig om weer aan een soortgenoot te wennen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:55

Wat goed dat je op zoek gaat naar een maatje voor je ezel! Beter laat dan nooit toch? :)

Ik zou ook eerst aankijken hoe het gaat en ze dus niet meteen bij elkaar zetten, maar eerst met draad ertussen als dat mogelijk is (en kijken hoe dat verloopt, ze moeten natuurlijk niet door het draad gaan). In elk geval om even te kijken hoe ze reageren op elkaar.
Is je ezel een hengst of ruin?

homarxxx

Re: ezel associaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 14:32

dankje voor de reacties! :)
Dus normaal als ik ze rustig aan elkaar laat wennen met een draadje tussen moet het wel lukken!? Dat kan ik doen maar hoelang laat ik ze dan zo naast elkaar staan, een paar dagen?

Het is trouwens een ruin. Nog iets wat ik mij af vroeg ga ik dan best op zoek naar een ruin om erbij te zetten? Of zou een merrie ook gaan? Een hengst wil ik zelf liever niet om dat ik graag ga wandelen en als hij dan kuren zou krijgen lijkt me dat niet leuk. Ik zou hem ook niet willen laten dekken dus ik zie het nut er niet van in!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:33

Het beste kijk je per dag hoe het gaat. Beter paar dagen te lang gescheiden houden dan te kort. Gewoon kijken tot ze elkaar goed lijken te accepteren naast elkaar en dan eens kijken hoe ze het doen als je ze samen zet. Best kun je dan ook zorgen voor voldoende gras dat is dan extra afleiding zodat ze eerder zullen gaan eten.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 13:26

Dat zal ik zeker doen! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:31

Wat ook nog een optie is, om even je ezel eerst te verhuizen naar een kudde of naar de ezel die te koop staat. Dan is het risico wat kleiner dat je opgeschept zit met 2 ezels die niet samen kunnen staan.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:00

Ik was van plan om eerst een proeftijd te vragen omdat ik zeker wil zijn dat ze samen kunnen staan. Anders heb ik straks 2 ezels die apart moeten staan en dat is helemaal de bedoeling niet!
Ik denk eigenlijk dat het voor hem al zo'n grote aanpassing zal zijn en daarom dat ik hem daarom liever hier op zijn vertrouwde wei houd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:35

Soms kan verhuizen juist ff alles doorbreken. jij kent je ezel het beste...

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:51

Laat ik ze beter op 'neutraal' gebied kennismaken en net niet in de wei waar ze samen zullen staan? Ik vraag me wel af of dat er mensen bereidt zijn om een onbekend dier er bij te zetten, want ik wist eigenlijk niet dat dat gedaan werd! :o
Ik ga wel zeker een proeftijd vragen gewoon om zeker te zijn , als het dan toch niet zou klikken..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:04

Je ezel uitlenen is wsl net zo gewaagd of erger. Eigenaar kan dan de manier van samen zetten zelf in de hand houden. Zijn genoeg mensen die paarden of ezels gewoon bij de ander zetten, zonder enige voorbereiding. nu is een ezel niet zo duur in aanschaf, maar de d.a blijft erg duur. ;-)

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:44

Soort van gewenning zou ik ook wel aanraden, zeker de eerste keren met een touw tussen hun in of zo. Kijken hoe ze reageren en van daaruit verder beslissen wat te doen.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:57

Dankje voor de tips, ik zal ze zeker gebruiken! :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:22

Een ezel zal absoluut blij zijn met zijn nieuwe maatje. Wij hebben ook twee ezels en ik merk echt dat het vrienden voor het leven zijn. Ezels gaan diepere vriendschappen aan dan paarden en als het klikt, dan zijn ze ook onafscheidelijk.

Wat je ook zou kunnen doen, is contact opnemen met een ezelopvang (bijv. www.ezelshoeve.nl). Dan betaal je misschien net wat meer voor een ezel (geen wereldbedrag hoor), maar zij begeleiden je wel met de keuze van een maatje. Ook zijn die ezels gechipt, gevaccinneerd etc. etc. En je krijgt 'klikgarantie', dus mocht het echt niet klikken met jou of met jouw ezel, dan kun je nog besluiten het dier terug te brengen.

Wat wel goed is, is dat je in elk geval zoekt naar een sociale ezel. Ezels kopiëren gedrag van elkaar. Als de ander erg sociaal is, dan zal hij dat sneller overnemen. Ik zou er dus niet zo snel voor kiezen om een veulen of jaarling te halen bij deze ezel. Succes!

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:31

Hier in België heb ik ook een gelijkaardige organisatie gevonden, omdat het mij handig lijkt om te weten dat het in orde is en dat er de mogelijkheid is (als het niet klikt) terug te laten gaan!
Ik was niet van plan om een veulen of jong ezeltje te nemen maar een ouder sociaal beestje. Maar ik ben er nog niet uit of ik voor een ruin of merrie ga. Ik ga binnenkort is contact opnemen met de organisatie en dan kunnen zij mij hopelijk nog verder helpen!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:39

Super dat je naar een opvang gaat!

Een merrie of ruin is denk ik vooral afhankelijk van je eigen voorkeur en die van je ezel. Merries worden hengstig en gaan dan meer balken, terwijl ruinen iets gelijkmatiger in karakter zijn. Wij hebben twee ruintjes die elkaar als veulen uitgezocht hadden en dus al een stelletje waren. Wat wel leuk is bij ruinen, is dat ze meer schijnen te spelen. Merries (bij paarden ook) schijnen minder speels en wat serieuzer te zijn.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 11:04

Mijn voorkeur gaat ook meer uit naar ruinen dus ik denk dat ik daarvoor ga kiezen!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:16

Dat van dat gras is zeker een goede tip. Mijn pas gekochte jaarlingmerrie stond enkele dagen op een stukje weide naast onze kudde, met enkele draden ertussen. Dat ging prima: de alfamerrie zocht veel contact (om op het moment dat mijn jaarling kwam snuffelen haar weg te jagen :') ) en er was eigenlijk de hele dag interactie tussen de kudde en de nieuwkomer. Helaas besloot de jaarling dat het na enkele dagen wel genoeg was geweest, brak ze uit naar de grote kudde toe, en zat mijn ruin (volgens de buren) echt verschrikkelijk achter het merrietje aan. Gelukkig is de merrie dan door het lint gerend naar een nieuw stuk gras, en toen was heel de groep zodanig afgeleid door al die lekkere grassprietjes dat ze de jaarling met rust lieten :) In een mum van tijd was iedereen trouwens erg dikke vriendjes :)

Erg leuk voor jouw ezeltje dat hij een vriendje krijgt! Post je even hoe het gaat, ik ben best benieuwd!