Mijn pony staat vaak stil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Mijn pony staat vaak stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 22:36

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn pony. Ik heb een schat van een pony, hij vind het heerlijk om buitenritten te maken, kan lekker crossen en schrikt eigenlijk nooit. Hij doet echter wel wat anders wat ik niet fijn vind.

Als hij iets ziet wat hij spannend vind, (dit kan van een bankje zijn tot iemand in de bosjes) gaat hij stil staan. Geen beweging meer in te krijgen... Hij kijkt er alleen maar na en wil enkel nog de andere kant op. Als het echt niet anders kan ga ik er af en loopt ik aan de hand met hem er langs, geen probleem. Hij loopt zo onder tunnels door en over bruggen heen. Maar ik zou zo graag zien dat hij dat ook doet zonder dat ik eraf moet. Ik snap dat een hoge brug misschien eng is en dat ik er dan even af moet, maar een bankje in de berm moet kunnen toch?

Ik heb al van alles geprobeerd, aansporen, rustig blijven en hem er langs praten (dit werkt nog het beste tot nu toe maar duurt lang en lang niet altijd met succes), maar ook 'aanpakken' werkt eigenlijk niet.

Owja als er iemand mee is op de fiets of ik rijd met een ander paard loopt hij overal stoer langs :)

Hebben jullie tips?

Groetjes!!

MarritdeG

Re: Mijn pony staat vaak stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 22:41

Misschien niet onbelangrijk om te melden. Het is een welsh x arabier die vanaf 0 t/m 3 slecht behandeld is. Ik heb hem beleerd en hij is getransformeerd van nerveus, angstig en bijna valse pony tot een fijne rijpony met pit en een eigen willetje. Het vertrouwen is zo sterk dat ik met hem bitloos heel Friesland doorga. Hij is al van heel ver gekomen. Nu enkel nog het stilstaan probleem oplossen en hij is perfect :D.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:24

Erop blijven zitten en net zo lang wachten tot er wel weer bewegig in komt. Houd zijn aandacht er wel bij, het is niet de bedoelig dat hij op rust gaat staan.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 10:37

En als hij dat wel doet? Want hij gaat wel rustig staan eten...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:33

Achterwaarts er langs? Dat werkt soms verrassend goed :-)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 11:40

Goeie tip, ga ik vanmiddag proberen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:58

Zorgen dat je zijn aandacht terug krijgt. Been geven bijvoorbeeld. Als hij ergens niet langs wil en vervolgens gewoon gaat staan te eten trekt hij zich niets meer van je aan (respectloos) & zou ik dus niet te bang zijn om daar een keer boos om te worden.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 12:02

Ben ik helemaal met je eens. Het breekt mijn hart maar afgelopen zondag werd ik best wel boos. Echter raakt hij dan gestresst en draait hij op zijn achterpoten weg en wil de andere kant uit rennen. Soms komt er een moment dat hij een aanloop neemt en wil gaan maar dan gaat hij op het laatste moment toch terug krabbelen...