Nerveus paard, hoe ga ik hier best mee om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Nerveus paard, hoe ga ik hier best mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:28

Ik heb sinds 2 jaar een Arabische Volbloed ruin van 2005. In het begin was hij altijd heel nerveus, maar naarmate ik hem beter leerde kennen is hij veel rustiger geworden. In de meeste situaties is hij echt niet zo moeilijk in de omgang en weet ik perfect wat ik aan hem heb. We rijden zowel in de bak als op buitenrit, in de bak rijden we vaak alleen maar op buitenrit altijd in groep.

Alleen blijft hij in sommige situaties helemaal overstuur geraken. Hij staat dan te weven, hij druipt helemaal van het zweet en hij hinnikt de hele tijd. De situaties waarin hij zo reageert zijn echt geen erge stressmomenten, hij doet dit bijvoorbeeld als hij op stal staat en alle andere paarden zijn buiten (hij kan ze wel nog zien door de deur), of als hij op de trailer moet.
Telkens als hij een tijdje niet zo'n stressmoment heeft gehad denk ik dat het wel beter gaat en maak ik plannen om toch nog eens iets te proberen met hem, maar dan komt hij door een stom toeval een kwartiertje alleen in de stal te staan en vind ik hem weer zo terug.

Hoe reageer ik hier best op? Die situaties vermijden, of juist dit soort situaties opzoeken? Kan dit nog beter worden of is hij gewoon zo'n type paard en zal hij altijd zo blijven?
Het is altijd mijn droom geweest om hem uit te brengen op wedstrijd, maar ik zou al tevreden zijn als ik eens gewoon op verplaatsing zou kunnen lessen gaan volgen. Moet ik mijn droom maar even aan de kant zetten en aanvaarden dat het (met dit paard) waarschijnlijk nooit zal lukken? Of geloven jullie dat er wel een kans is dat dit kan worden opgelost?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:26

Allereerst mijn complimenten voor het feit dat hij - sinds hij bij jou is - al een heel stuk rustiger is geworden. +:)+ Dat geeft aan dat hij jou vertrouwt en dat je hem op de (voor hem) goede manier behandelt. Voor de situaties die jij verder beschrijft denk ik dat je er goed aan doet om een objectief, maar wel deskundig persoon van buitenaf te vragen je verder te helpen. Voor de basis heb jij al een goed vertrouwen bij je paardje gelegd, maar omdat je nu zelf even niet zeker van je zaak bent hoe verder te gaan, kan een ander je daar heel goed bij ondersteunen. En dan moet het vast en zeker lukken om je droom werkelijkheid te maken! ;)

Elegance_

Re: Nerveus paard, hoe ga ik hier best mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:34

Ik lees even mee, ik heb ook een paard die erg nerveus is (vooral als ze van haar eigen terrein af is, op eigen terrein is ze gewoon rustig) Dat met die trailer herken ik ook direct!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:10

Ik zou juist niet gaan vermijden daarmee los je het niet op. Maar toch steeds andere/nieuwe situaties opzoeken. Niet teveel ineens maar met mate natuurlijk. Je moet ze ook niet direct in het diepe gooien maar vermijden zou ik ze zeker niet doen. Wel ben ik van menig dat het in het paard zelf zit en het paard dus geen koele kikker word. Dus wel iets om rekening mee te houden. Je kan bijvoorbeeld eens gaan zoeken naar iets waarbij het paard rustiger word.
Merrie hier op stal is ook vrij nerveus, maar ze is wel goed te handelen. Ze heeft anderhalf jaar terug een ongelukje gehad en hierdoor is het wel erger geworden maar inmiddels is dat weer wel over en zit ze weer goed in haar vel. Wat bij haar helpt ze had toen na het ongelukje heel erg moeilijk mee om zonder andere paarden te zijn dus poetsen alleen was gewoon enorm lastig. Meestal zetten ik ze dan even weg, tot het op een bepaald punt voor haar teveel werd en dan ging ik even naar buiten om rondjes over het erf te lopen, hierdoor kalmeerde ze weer en zetten ik haar weer terug kon ik nog even afmaken en mocht ze terug in de weide.
Wat weerhoudt je ervan om naar een andere locatie te gaan? Ik zou toch proberen om een instructeur te vinden die daar voor open staat en je daarmee wil helpen ondanks dat de eerste keren misschien niet heel goed gaan of je misschien niet aan rijden toe komt maar even wat grondwerk doen. Want mijn ervaring met nerveuze paarden is dat je echt wel moet opletten dat ze niet te ver gaan want dat kan gevaarlijk worden en dus moet je zeker wel weten tot hoever je kan gaan. Als je dan op een andere locatie bent en het gaat niet helemaal zo als het moet misschien dan alleen het paard daar in de bak laten even aan de hand lopen, kijken hoe dat gaat. Je hebt dan wel niet meteen je doel bereikt maar wel een stap dichter bij.

Ik zou dus vooral voor nu opzoek gaan naar iets waarmee je het paard sneller kunt kalmeren. Zodat de rust terug komt en je weer verder kan waar je gebleven bent.
En voor de rest is ook heel belangrijk dat je naar jezelf blijft kijken. Als jij bv gefrustreerd raakt omdat je paard zo nerveus is kan dat een invloed hebben. Dus probeer ook voor jezelf de rust te bewaren en misschien genoegen te nemen met iets minder.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:15

Jij geeft aan dat het geen heel erg stressmoment is als hij alleen op stal staat omdat hij de andere paarden nog kan zien. Maar voor jouw paard is dat dus anders. Hij wil bij de kudde zijn en ervaart wel degelijk stress.
Als je met de trailer weg wil, gaat hij dan alleen of met een ander paard erop?
Zou namelijk goed kunnen dat de trailerstress ook te maken heeft met het niet alleen willen zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 14:30

Tigra_ schreef:
Wat weerhoudt je ervan om naar een andere locatie te gaan? Ik zou toch proberen om een instructeur te vinden die daar voor open staat en je daarmee wil helpen ondanks dat de eerste keren misschien niet heel goed gaan of je misschien niet aan rijden toe komt maar even wat grondwerk doen. Want mijn ervaring met nerveuze paarden is dat je echt wel moet opletten dat ze niet te ver gaan want dat kan gevaarlijk worden en dus moet je zeker wel weten tot hoever je kan gaan. Als je dan op een andere locatie bent en het gaat niet helemaal zo als het moet misschien dan alleen het paard daar in de bak laten even aan de hand lopen, kijken hoe dat gaat. Je hebt dan wel niet meteen je doel bereikt maar wel een stap dichter bij.

Dat zou ik heel graag eens proberen, ik zal eens overleggen met mijn lesgever of dat kan. Ik ben pas veranderd van lesgever en zij heeft een eigen accomodatie dus als ze daarvoor openstaat is dat wel een goed idee.

Wat altijd helpt om hem te kalmeren is een rondje stappen buiten, dan heeft hij alles eens gezien en wordt hij gauw rustiger. Eigenlijk wordt hij onmiddellijk rustiger als ik hem aan het halster neem en uit zijn stal/trailer haal.

Het trailerladen zelf blijft wel een enorm probleem. Het laden gaat eigenlijk altijd moeilijk, ook als er al een ander paard op de trailer staat. Tijdens de rit is hij wel veel rustiger als hij niet alleen is, tenminste dat denk ik want hij zweet veel minder en hij hinnikt ook niet.
Dus als ik eens wil proberen op verplaatsing te gaan moet ik al een maatje regelen die mee kan. Ik heb wel een shet, maar dan moet die terwijl we op verplaatsing zijn op de trailer blijven staan. Tenzij ik een stalgenootje kan vragen om mee te gaan, maar mijn stalgenootjes volgen niet op dezelfde plek les als ik. Meegaan met hen op verplaatsing is ook een optie natuurlijk, maar meestal komt dat er niet echt van omdat we dan extra tijd moeten voorzien om te laden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:35

er is van een aantal stofjes ook bekend dat ze nerveus gedrag kunnen verminderen, zoek eens op magnesium.. grote kans dat jouw nerveuze vriend ook wat magnesium tekorten heeft.
ook zijn er meerdere voerfabrikanten op in gesprongen en hebben voer speciaal voor onrustige paarden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:40

jiehaaa schreef:
Jij geeft aan dat het geen heel erg stressmoment is als hij alleen op stal staat omdat hij de andere paarden nog kan zien. Maar voor jouw paard is dat dus anders. Hij wil bij de kudde zijn en ervaart wel degelijk stress.
Als je met de trailer weg wil, gaat hij dan alleen of met een ander paard erop?
Zou namelijk goed kunnen dat de trailerstress ook te maken heeft met het niet alleen willen zijn.

Dat dacht ik ook gelijk!
Voor een paard is het heel belangrijk dat hij bij zijn soortgenoten blijft, dus juist een behoorlijk stressmoment waar heel veel paarden last van hebben! :j
De trailer vind ik ook niet zo gek, dat hij daar stress van ervaart.
Je hebt natuurlijk ook geen koudbloed.
Hoe reageert je paard als je hem zelf weghaalt bij andere paarden ipv als hij alleen achterblijft?
En wat zijn zijn leefomstandigheden, loopt hij veel los en hoeveel voer krijgt hij?
En wat ook vaak meespeelt is dat je onbewust signalen afgeeft waardoor je paard heftiger reageert.
En heeft hij niet een tekort aan magnesium, daar kunnen paarden ook nerveus van worden.
Hihi, ik zie dat jij dat ook net schrijft, knollentuin!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:55

MirandaFuego schreef:
Je hebt natuurlijk ook geen koudbloed.

Denk jij dat álle koudbloeden lief zijn dan? ;)
Heb net wat te vaak een grote koudbloed gezien met het karakter van een felle volbloed.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:53

MirandaFuego, als ik hem weghaal bij zijn soortgenoten reageert hij minder hevig, zo lang ik bij hem blijf tenminste. Maar als ik dan wegga en hij alleen achterblijft krijgt hij ook veel stress.

Hij loopt 24/7 buiten en krijgt onbeperkt ruwvoer. Krachtvoer krijgt hij enkel in de winter, in de zomer lijkt hij voldoende te hebben aan het gras. Hij blijft mooi op gewicht, heeft veel energie en zijn vacht glanst.

Wat het geven van onbewuste signalen betreft, dat wist ik al :) Als we trailerladen om te oefenen gaat het namelijk veel vlotter dan als we echt ergens naartoe moeten, maar dat is gewoon omdat ik zelf wat meer gespannen ben. De stress als hij alleen op stal staat heeft daar echter niks mee te maken, want meestal gebeurt dat enkel per ongeluk (hij komt niet dagelijks binnen dus het gebeurt alleen af en toe eens als ik hem binnen zet voor even en alle andere paarden toevallig naar buiten gaan)

Matheno daar heb je gelijk in, in de dagelijkse omgang is hij heel koel en meestal makkelijker dan de meeste koudbloeden :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:08

Leer hem thuis op een vertrouwde plek en stilstaand om te hals te laten dalen tot op of ver onder de verticale lijn, bindt dit aan een commando (bijvoorbeeld "laag").
Als hij dit begrepen heeft ga je heel kleine stukjes met hem stappen en halthouden aan een halster, steeds laag. Soms één of meerdere pasjes achterwaarts.
Alleen oefenen waar hij zich veilig voelt.
Veel belonen als het in de richting van goed gaat.
Doe het voor met jouw lijf.

Houdt afstand als je stapt, minstens een 80 cm, hij moet op zijn "eigen benen lopen", laat hem niet voor jou uit gaan maar naast of achter je blijven.
Je kunt een lange, niet te erg zwiepende, licht gekleurde dressuurzweep gebruiken of een dunne stok van een meter, ruim voor zijn borst uit, om duidelijke aanwijzingen te geven, rustig bewegen, omhoog naar haar toe is stop, omlaag van haar af is lopen, houdt afstand met de zweep.
Rust, geduld, rust, vriendelijk. Doe het alleen, geen toeschouwers en concentreer jezelf op wat je doet.
Controleer dat hij goed blijft ademen, zo niet doe dat voor, adem rustig en diep, smak een beetje, geef een half handje brokken.

Neem hier de tijd voor, een weekje of zo en vergroot dan je actieradius, heel klein beetje bij beetje en dan steeds meer.
Blijf binnen zijn tolerantie, dit is héél belangrijk, als je te snel te ver gaat verlies je.
Je gebruikt drie soorten van communicatie tegelijkertijd:
je geeft het voorbeeld met jouw lijf
je stem
gebaren met de zweep
Oefen dat even voor jezelf op het droge.
Wees consequent tot het begrepen is.

Always quit at the right moment.

Het onder de verticale lijn brengen van de hals werkt als een ontspannings trigger. (daarom ook rijdt je een jong paard lang en laag)
Onzekere paarden brengen de hals omhoog, spannen de rug aan en beginnen ingehouden of onregelmatig te ademen, ze kunnen dan alleen nog maar instinctief reageren, ze "denken niet meer na"
Dit moet je eerst doorbreken, daarna kun je je paard leren dingen te doen in ontspanning, na te denken en niet instinctief te handelen.

Nogmaals als je te snel en te ver gaat verlies je, blijf binnen de tolerantie van je paard.
Die tolerantie gaat zich vergroten als ze geleerd heeft om op een andere manier te werken.
Dus eerst de basis installeren.

Kijk ook eens bij TTEAM daar kun je met jouw soort van paard veel baat bij hebben. (heb ik geen belangen in hoor)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:31

Ik zou zulke situaties niet persé vermijden of juist opzoeken maar gewoon je ding doen. En als daar bij hoort dat hij op de trailer moet dan zou ik dan de reacties van het paard meenemen op dat moment.

Het handigst is natuurlijk om zelf rustig en zelfverzekerd te blijven, lage spierspanning, ademhaling in je buik. En ervoor te zorgen dat je paard in zo'n situatie bij jou is met z'n aandacht en niet bij de trailer. Maar dat is in de praktijk nog niet zo eenvoudig.

In elk geval zou ik het niet gaan opzoeken, en ook niet vermijden. Maar ermee dealen op het moment dat je in zulke situaties verzeild raakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:54

Paard heeft verlatingsangst. Daar kun je aan werken. Heb je hetzelfde gedrag ook bij rijden? Wordt hij onrustig als anderen weggaan en hij alleen achterblijft? Ik zou de situaties juist opzoeken of creeeren en dan eraan gaan werken. Paard bezighouden zodat hij leert dat hij zijn aandacht bij jouw moet houden. En andere paarden bij hem weghalen. Korte momenten, en steeds uitbouwen. Paard moet leren geduld te hebben en vertrouwen te krijgen dat hij het alleen ook kan redden.