Ik heb een 2jarige merrie gekocht die eigenlijk al door en door braaf is in omgang. Graag wil ik met haar een goede band opbouwen en haar de nodige tijd te geven om mij te leren kennen. Ben niet van plan ze voor haar 3-4 te laten opleren.
Wel wil ik graag voorbereidend werk doen. Ik denk maar aan verkeersmak maken of gewoon leuke dingen samen doen om echt op elkaar afgestemd te geraken.
Dit is mijn eerste jonge paard, dus alle tips zijn welkom!!!
Poetsen/wandelen/in de bak spelen/ netjes maken bijvoorbeeld oortjes uit knippen/staart bijwerken Wassen/aan dekjes laten wenen.
MarcR
Geplaatst: 07-06-13 17:38
Leer om grondwerk met haar te doen, zo kan jullie relatie goed blijven. Later kan je als uitbreiding van het grondwerk "in hand trail" doen, dit is een western wedstrijddiscipline maar je kan dit met elk paard doen. Hierbij moet je obstakels passeren met je paard aan de hand : brug, poort, balken, pionnen, enz, zoek maar eens op internet.
Paard laten zijn en zorgen dat ze veel contact met mensen en vooral andere paarden heeft, veel succes.
Milty
Geplaatst: 07-06-13 18:23
Gewoon in de buurt gaan wandelen... (weet niet hoe druk het daar is) Maar dan is dat gewoon al de basis van verkeersmak maken en daar kan je alvast mee beginnen, heb je later profijt van Inderdaad vast ook werken aan de staart uitplukken, de oortjes uitknippen. Misschien als je haar later wilt scheren vast daaraan laten wennen? Gewoon kijken wat voor dingen je later wilt gaan doen en zien wat je daar alvast ter voorbereiding voor kan doen? In-hand trail klinkt ook echt super leuk, ik wist niet eens dat dat bestond! In ieder geval veel succes en ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten!
Inscharen, want een 2 jarige is nog niet bevestigd met sociaal paardengedrag. Af en toe een sessie grondwerk om de basis te bevestigen die hij of zij hopelijk al heeft. Schriktraining. Vaker korte stukjes met haar omgaan, want het is en blijft een kleuter.
Wat ik deed met mijn 2,5-jarige: dagelijkse verzorging incl. dingen als wassen, voetjes afspuiten, dekentjes, ... aan de hand gaan wandelen of gewoon aan de hand ergens laten grazen balkjes aan de longe op het rechte en vrijspringen beginnetje van het longeren op de cirkel, incl dekje, deken- en longeersingel, hoofdstelletje aan,.. 'schriktraining' (noemde ik toen ook echt nog niet zo, gewoon veel rare dingen laten zien en laten doen)
Lekker met leeftijdsgenoten in de wei zetten en af en toe een aai over haar hoofd geven. Laten groeien en met rust laten. De rest van haar leven kun je er nog van alles mee doen.
ankehoix
Geplaatst: 08-06-13 23:02
caro29 schreef:
Lekker met leeftijdsgenoten in de wei zetten en af en toe een aai over haar hoofd geven. Laten groeien en met rust laten. De rest van haar leven kun je er nog van alles mee doen.
Ik heb normaal mijn jonkies altijd bij de volwassene lopen, dit gaat Super. Nu twee jonge hengstjes bij elkaar op de wei, maar ze zijn heel angstig geworden terwijl ze thuis heel bom proof waren. Met mij erbij durven ze alles maar alleen leeftijdsgenoten is dan ook niet genoeg denk ik.
zoek begeleiding en een leuke kudde voor het dier.
Je kan haar laten wennen aan veel dingen en veel dingen leren die later erg goed van pas komen (ook als je ze eventueel wil verkopen):
1. Fietsbellen en getoeter van auto's 2. Ingehaald worden door auto's, fietsen, andere ruiters,... 3. Buitenritten (aan de hand) 4. Transportbeschermers dragen (de meeste paarden doen nogal gek in het begin ) 5. In de trailer staan 6. Voetjes geven 7. Vast staan 8. In vrijheid de stemhulpen al iet of wat duidelijk proberen te maken 9. Schriktrainingen 10. ...
Maar persoonlijk zou ik ook gewoon dat paard de weide op gooien met andere paarden en eens in de week wat van de bovenstaande dingen proberen zonder iets te forceren en zonder haar te dwingen.