Verzorgshet trekt je omver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenpret

Verzorgshet trekt je omver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:53

Ik heb al sinds oktober een verzorgshetlander van rond de 2 of 3 jaar oud (leeftijd is onbekend wegens meerdere geboortedata in paspoort)

Hij is een shetlanderruin. Klein maar sterk.

Toen ik begon met hem verzorgen was hij een beetje lastig. Poetsen vond hij niks, hoefjes vond hij niks en stromend water was hij als de dood voor.
Na een maandje of twee mocht ik hem goed borstelen en hoeven gaat al steeds beter. Water is nog steeds eng en dat word dan altijd stijgeren, draaien en lastig doen.

Nu echt sinds een week is alles weer terug gedraaid. Ik mag amper bij zijn rug komen, hoeven moet ik niet aanzitten want dan gaat hij bijten en als ik hem probeer te longeren (wat hij nog moet leren) Dan gaat hij stijgeren, gericht bokken en loopt hij een half rondje en dan sleurt hij me omver. Ik heb hem al een paar tikken verkocht maar hij blijft het proberen. Ik blijf maar aan hem hangen als hij wegrent. Ik wil niet toegeven maar toen heeft hij uiteindelijk het longeertouw gewoon kapot getrokken en lag ik dus op de grond. Hij had zijn zin en ik heb hem weer een tik verkocht en inderdaad met stem belonen als hij het goed doet en afkeurende strenge toon als hij er vandoor gaat en gericht bokt.
Ik viel op mijn stuitje en werd duizelig en had veel pijn dus ik wilde hem terug zetten bij twee andere shetjes. Ik had het onderste schrikdraad al los gemaakt en wilde net de bovenste los maken maar me shet was er dus al onderdoor gerend en ik werd mee gesleurd. Ik hield hem niet meer en ik liep zo tegen het schrikdraad aan. Hij heeft dus weer zijn zin.

Nu ben ik eigenlijk een beetje radeloos wat ik met hem aanmoet. Hij heeft net een ondertandje verloren, hij heeft wel wormen (wormenkuur wel gehad). Wat kan er zijn en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Nienke98

Re: Verzorgshet trekt je omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:44

Het is duidelijk dat hij nu de baas over je speelt. Weet je ook zeker of hij nergens pijn of wondjes etc. heeft? Anders iemand met veel of meer ervaring laten kijken? Hoe reageert hij als je alleen in de paddock/wei komt om hem niet mee te nemen? Verder kan ik je niet helpen, dan zou ik je alleen maar verkeerde tips geven denk ik.

Mij verzorg shetlander wil me ook nog weleens omvertrekken maar hij weet nu dat hij een snoepje krijgt als hij braaf is. :+ Maar hoe dan ook jouw probleem lijkt me wat erger.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:45

Je zegt in je verhaal dat je hem een tik geeft. Maar hoe doe je dat dan precies? (Om even een beeld te krijgen er van ;) )

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:02

Ik geef hem met mijn hand een een tik op zijn neus of kont. (Tik op de kont wat harder) Ik sla niet, maar aai ook niet. Ik heb samen met twee andere meiden van stal met zeker wel meer ervaring dan mij even met hem gelopen en laten zien wat hij doet. Zij weten het ook niet.

Als ik alleen met hem in de bak zit oid dan is hij opzich wel lief. Ook zonder touw loopt hij keurig achter me aan en houd mijn tempo aan. Dat wijst er volgens mij toch wel op dat hij mij als leider aanziet. Het is echt alleen als hij aan een touw zit dat hij echt behoorlijk gaat trekken en doen. vooral wanneer ik probeer te longeren

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:48

Dit gaat misschien wat cru klinken. Maar als je gaat longeren en hij weigert om verder te gaan moet je hem misschien gewoon eens een goede mep verkopen met de longeerzweep zodat ie wel voor uit moet. En als ie het dan goed doet uiteraard belonen. Het is namelijk niet de bedoeling dat hij uitmaakt wat ie wil doen.

En als je naast hem loopt gewoon eens een keer een goede ruk aan z'n hoofd geven zodat ie weet dat ie moet luisteren. Eventueel misschien eens een hengstenketting proberen?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:59

Niet prutsen want hoe meer het mis gaat hoe vervelender hij gaat worden als hij door krijgt dat hij het kan maken. Laat even een volwassene met ervaring kijken

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:59

Ik zie dat je in Leiden woont. Waar staat je pony?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:19

Die goede mep en hengstenketting kun je weg laten. Zoek hulp bij iemand met veel ervaring. Wellicht is er een bokker in de buurt die je wel wilt helpen. Praat er eens over met de eigenaar misschien heeft hij/zij een oplossing voor je of kan je helpen.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:19

Ik zou proberen grondwerk te doen, dan gaat hij je wat beter vertrouwen. Het is nog maar een jong beestje dus het is niet zo gek dat hij opeens poetsen eng begon te vinden. Mijn 2 jarige (dat is dan wel een friese hengst, beetje anders :+ ) had ook opeens een tijdje geleden dat hij alles eng vond, maar dat ging vanzelf weer over met heel veel geduld en veel grondwerk/VD *\o/*

Trouwens, je woont in Leiden, nu ben ik wel benieuwd naar waar je paardje staat /3