dekkende ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 10:20

Eerst even wat achtergrond informatie: Ik heb een 10 jarige Haflinger ruin die ik nu 7 jaar heb. Hij is op zijn derde geruind. Hij heeft altijd met merrie's samen gestaan maar nooit enige interesse getoond (terwijl alle hengstige merrie's altijd helemaal gek zijn op hem). Wij hebben ook nog een Shetlander merrie en een Tinker x Welsh merrie. Met de Shet staat hij al ruim een jaar samen met een Tinker kruising ruim een half jaar. Sinds kort (1 maand) is er ook een Shetlander ruin van vrienden bij onze kudde gekomen, deze Shet is net als onze Shet hoefbevangen geweest en daarom staan de twee Shetlanders veel apart op een kaal stuk en de grote pony's staan op het gras. Er zitten alleen draadjes tussen. De Shetlanders komen een paar uurtjes per dag bij de grote pony's op het gras.
Nu is onze Shet merrie hengstig en biedt zich zodra ze bij elkaar komen vol overtuiging aan aan de Haf en nu zag ik gister tot mijn grote schrik en verbazing dat hij er op wilde. Hij was er al helemaal klaar voor zeg maar en zij ging er ook helemaal voor staan. Ik heb een brul gegeven en toen hield hij wel op, heb ze toen weer apart gezet. Vandaag weer geprobeerd, toen ik er bij was ging het prima maar toen ik achter de bosjes stond om ze nog even in de gaten te houden zat hij er meteen weer op... Heb ze maar weer uit elkaar gehaald. Ik hou ze nu maar uit elkaar maar het was eigenlijk wel de bedoeling om ze straks, als al het gras kort is, weer wat meer bij elkaar te doen. En in de winter moeten ze ook met z'n allen in de paddock kunnen, daar kan ik ze niet zo makkelijk uit elkaar houden. Het is wel essentieel dat het niet meer gebeurt, de Haf is een flinke ouderwetse Haf van bijna 1,50, ze Shet is een luxe, tengere shet van nog geen 95 cm...
Ik vraag met af of jullie een idee hebben hoe hier mee om te gaan en wat de oorzaak kan zijn van deze plotselinge verandering.

Frevanzon

Re: dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:33

hiervoor is het nooit gebeurd? laat ze anders wel bij elkaar staan maar met een hek/schrikdraad ertussen. hierdoor zijn ze wel samen maar kan er niks gebeuren. zodra dit goed gaat kan je na een paar weken het hekje weghalen. blijf er ook veel bij en doe precies als wat je deed, geef een brul wanneer ze het proberen. dan leert hij het vanzelf wel af.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:00

Hiervoor is het (voor zover ik weet) nooit gebeurt. Ze staan nu dus met een draadje er tussen maar dat kan niet altijd zo blijven.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:17

Springt hij er alleen op? Of doe hij ook nog meer?

Als hij er alleen op springt en er dan zo op blijft hangen, zonder dat ie iets doet. Dan kan het volgens mij niet zoveel kwaad.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:23

Ik heb wel het idee dat hij zijn best doet om hem er in te krijgen zeg maar. Hij is er ook al helemaal klaar voor. Weet niet of het lukt maar z'n geval is wel schoner dan ik hem ooit hem gezien dus wat dat betreft vraag ik me of of ie niet al een keer raak heeft gezeten. Aan de merrie is niks te zien, ze heeft al eens een veulen gehad dus misschien scheelt dat. Maar erop zitten is ook niet fijn, hij doet het dusdanig lomp en onhandig dat hij haar bijna plet in zijn poging... En madam gaat er steeds weer voor klaar staan...

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:26

Maar als ik het goed begrijp staat hij dus al een jaar met die merrie samen en heeft hij dit nog nooit eerder gedaan?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:28

Klopt inderdaad. Maar er is nu wel een nieuwe ruin bij die veel met haar samen staat. Mijn idee is dat hij duidelijk wil maken dat het zijn merrie is, maar ik heb geen idee of dat ergens op slaat...

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:29

Ja, die gedachte ging eigenlijk ook door mijn hoofd heen. Heb er verder ook niet veel verstand van hoor.
Al zal die andere ruin waarschijnlijk niet zo veel bedreiging voor hem zijn, maar het kan zij dat hij inderdaad even wil duidelijk maken dat hij de leider is.

Is hij ook de 'leider' van het hele groepje, of niet?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:35

ik heb dat vroeger eens mee gemaakt met 2 ruinen, als die samen stond klom de ruin gewoon op de andere ruin.. vind het raar dat hij dat nu pas doet,, maar ik denk dan weer zet er eventueel nog een andere merrie bij als dat kan,, misschien is het dan over ? maar zolang hij er niet 'in' komt maakt het niet zo veel uit.. kan kan een behoorlijke trauma voor de merrie oplopen als ze 'gedekt' word en ze krijgt er geen veulen uit. weet niet of een paard schijnzwanger kan worden, maar als dat dus wel kan kan ze een behoorlijk trauma oplopen. succes ermee

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:01

Hij is inderdaad de leider van het hele spul. Er staat nog een merrie bij, met haar staat hij de hele tijd samen . Het is dus nu een groepje van 2 ruinen en 2 merrie's en ze staan nu twee aan twee beide groepjes met een ruin en een merrie.
Onze andere merrie waar hij nu mee staat is veel duidelijker hengstig dat de Shet maar heb hem bij haar nog nooit iets zien doen, maar goed eerder bij de Shet dus ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:14

bello2005 schreef:
ik heb dat vroeger eens mee gemaakt met 2 ruinen, als die samen stond klom de ruin gewoon op de andere ruin.. vind het raar dat hij dat nu pas doet,, maar ik denk dan weer zet er eventueel nog een andere merrie bij als dat kan,, misschien is het dan over ? maar zolang hij er niet 'in' komt maakt het niet zo veel uit.. kan kan een behoorlijke trauma voor de merrie oplopen als ze 'gedekt' word en ze krijgt er geen veulen uit. weet niet of een paard schijnzwanger kan worden, maar als dat dus wel kan kan ze een behoorlijk trauma oplopen. succes ermee

Nee, het is andersom. Merries lopen echt geen trauma op als ze wel gedekt worden maar niet drachtig raken; dat is echt flauwekul. Mits enige hygiene bij ruin en merrie in acht wordt genomen, kan het op zich geen kwaad.

Juist een grote ruin op een klein merrietje is iets wat je niet wil. Fysiek is dat gewoon niet goed voor het lijf van de merrie. Ik ga dus met TS mee dat je dit niet moet willen, al moet ik eerlijkheidshalve er wel bijzeggen dat:
Frevanzon schreef:
...... Zodra dit goed gaat kan je na een paar weken het hekje weghalen. blijf er ook veel bij en doe precies als wat je deed, geef een brul wanneer ze het proberen. dan leert hij het vanzelf wel af.

Dit advies volstrekt zinloos is want het gaat niet werken.

Het heeft zeer waarschijnlijk te maken met dat de Haf duidelijk wil maken dat de Shet bij zijn kudde hoort, hij de leider is en DUS het "recht" heeft haar te dekken en niet die andere ruin. Zo werkt het in natuurlijke kuddes ook met dat verschil dat die kuddes bestaan uit paarden van min of meer gelijke grootte..........

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:42

mijn ruin is nu 21 en pas laat gecastreerd,op zijn 6e.
heeft vaak dekneigingen gehad en is ook getest op klopthengst,maar dit was niet zo.
het ging jaren goed,totdat er nu een nieuwe merrie in zijn groep staat.
de andere ruin bij hem word nu steeds weggejaagd en mijn ruin is weer druk bezig om de merrie te dekken.

niet zo erg, het land is groot genoeg voor de andere ruin om ver genoeg bij mijn ruin weg te komen.
op zich baal ik wel een beetje dat mijn oudje nu toch weer bezig is om te dekken.
maar het gaat tot nog toe goed, hij is vriendelijk tegen de merrie en dus laten we ze nog bij elkaar staan.
op het moment dat het echt problemen oplevert met teveel agressie naar de andere dieren toe,of dat hij de merrie zou verwonden gaat hij even apart zo lang ze hengstig is :j

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:01

De hengstigheid is nu gelukkig weer voorbij en het probleem dus ook (voor nu tenminste). Ze staan nu wel weer de hele tijd met z´n allen bij elkaar dus dat geeft sowieso meer rust.
Het probleem is inderdaad het verschil in grote, dat kan gewoon niet goed zijn. Hij zat laatst ook op onze Tinker kruising maar zij is maar zo´n 10 cm kleiner dan hem en stevig gebouwd. Bovendien trapt zij sneller van zich af als het haar niet zint (en is daar ook nog toe in staat) dat lukt de shet gewoon niet. Hij is gelukkig wel super voorzichtig en lief voor ze dus dat scheelt nog iets. Maar ik wil hem gewoon echt niet op de shet hebben. Ik hoop dat de rust (nu de hele ploeg weer bij elkaar is) is wedergekeerd en het de volgende hengstigheid niet meer voorkomt.