Paard 'trilt' na verhuizing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KhivkJe

Paard 'trilt' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:26

Hallo bokkers,

sinds vrijdag heb ik mijn grote liefde kunnen kopen en staat ze op een nieuwe stal, dicht bij mij in de buurt. Ik ben dus helemaal in de wolken nu. :)

Vrijdag was ze vrij onder de indruk van alles, maar al heel snel stond ze ontspannen op stal te eten met de oortjes naar voren. Zaterdag was ze af en toe een beetje gespannen, maar grotendeels was ze gewoon heel erg nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurde op en om de stal.
Vanochtend haalde ik haar uit stal, nadat ze gegeten had en wilde ik een beetje met haar knuffelen en poetsen. Ik heb haar op de poetsplaats gezet en na enkele minuten viel het me op dat ze bij haar flank en bij haar elleboog nogal stond te trillen. Ik heb het gefilmd:http://youtu.be/rwJYPNq0Oes
Dit is geen trillen van de kou, want ik liep in een t-shirtje rond en had het zelf niet koud.

Voor de rest staat ze vrij ontspannen, maar wel heel kijkerig (niet schrikachtig), naar alles te kijken buiten.
Afbeelding

Ze kijkt alleen maar en schrikt nergens van.
Ik vroeg mij nu af of dit nu duidt op stress of iets in die trant en hoe ik haar hier zo goed mogelijk mee kan helpen om dit te verminderen. Zou het kunnen liggen aan een nieuw voerschema? Ik meng haar oude brokken nog voor de helft met de nieuwe brokken, maar ze krijgt nu wel muesli wat ze normaal nooit krijgt.

Ik begrijp natuurlijk dat ze moet wennen op de nieuwe stal, maar als nieuwe paardeneigenaar heb ik nu al 2 slapeloze nachten gehad omdat ik bang ben dat er iets gebeurd 's nachts.. :Y) Dus ik zou graag willen weten of ik me nu te druk hierover maak.

tabaflab

Re: Paard 'trilt' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:29

Een raar iets ja, maar ze staat er ondertussen gewoon heel rustig bij. En als je het aanraakt?
Misschien een raar spiertje?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:38

Dat is gewoon spanning. Gaat vanzelf over als ze meer gewend raakt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:39

misschien vind ze het gewoon erg spannend allemaal.

zou het even paar dagen aankijken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:41

Mijn paard doet dit ook als ze gespannen is. Ze schrikt dan ook nergens van, maar ervaart intern dan veel spanning. Ik probeer dan zelf zo ontspannen mogelijk te zijn en gewoon alles te doen als normaal. Bij jouw paard gaat dit vast na even wennen op de nieuwe stal over.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:43

Als ik haar hier aai of aanraak, blijft het doortrillen. Ze geeft geen reactie als ik het aanraak en blijft gewoon vrolijk naar de vogeltjes kijken. Het trillen houdt wel op, maar dan begint het weer en blijft het een paar minuten doorgaan.

Hierna had ik haar in de bak losgelaten en daar zag ik haar lichaam niet trillen. Ik heb haar daarna niet meer vastgezet, maar meteen op stal gezet, omdat ze eten kreeg.

Tijdens dat zij in de bak losliep, kwam er een ruin in de wei ernaast los en die hebben aan elkaar geroken en met de neusjes gewreven en nu is mijn merrie heel erg hengstig geworden... Ik heb haar nog nooit zo gezien, terwijl ik haar al zo'n 3 jaar ken. Toen ik haar op stal zette, was ze ook volledig opgefokt, omdat ze niet meer bij die ruin kon neuzen. Ze kan hem wel (heel wazig) zien vanuit haar stal, omdat er een plastic glasplaat achter tralies bij haar stalletje is, met uitzicht op dat weitje. Ze nam steeds een paar happen van haar voer en rende dan weer naar het raampje, om te kunnen kijken wat die ruin deed.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:46

mijn paard heb ik dit ook wel eens zien doen ;) ik zou me er niet teveel zorgen over maken en al helemaal geen 2 slapenloze nachten van laten hebben meid!.. dit is gewoon nog wat spanning van alles wat ze nu ervaart waarschijnlijk. :) gun haar gewoon even de tijd om te wennen, doet ze dit over een maand nog kun je altijd voor de zekerheid even een belletje plegen naar de dierenarts en jou verhaal uitleggen :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:47

Je moet niet vergeten dat zo'n nieuwe stal echt enorm veel spanning met zich mee kan brengen.
Mijn paard is een enorme zenuwpees bij veranderingen. Als ze van wei wordt verplaatst is ze daar twee dagen van de rel van.
Ik denk dat je het gewoon een beetje moet negeren en ontspannen dingen met haar moet doen voor zover het lukt. Alles is anders voor haar. Ze komt heus wel tot rust als ze een beetje meer gewend is.
Je moet jezelf ook niet zo opfokken erover, want dit straal je hoe dan ook uit naar je paard.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:55

Goed, dan maak ik me inderdaad nu een beetje te druk en is het een kleinigheidje. Het is voor ons allebei nieuw, dus we moeten er allebei nog aan wennen. Komt wel goed dan :-)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:58

T is gewoon allemaal even spannend. Zo lang ze goed eet en niet nerveus / schrikkerig wordt: lekker genieten van je nieuwe liefde!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:30

ik snap jouw onzekerheid hoor, voor het eerst (?!) een eigen paard op stal is toch spannend....

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:02

Ja klopt, mijn eerste eigen paard! :) Ik ken de merrie ook al heel goed en ik heb dit gewoon nog nooit van haar gezien, dus daarom dat ik even zoiets heb van huh??

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:13

maak je geen zorgen is volgens mij gewoon spanning, het is voor een paard ook een hele verandering.
Wij hebben 2 maand geleden een pony gekocht en die deed hetzelfde maar dat is nu helemaal over. :j

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:28

Het is inderdaad spanning, dat wat jij omschrijft als 'ze staat ondertussen gewoon vrolijk naar buiten te kijken' is alertheid en ze is nog erg onzeker over de hele situatie. Onthoudt dat als een paard de oren naar voren heeft, dit absoluut niet altijd hoeft te betekenen dat hij tevreden/relaxed/blij is, bij paarden die schrikken en vluchten zie je ook gespitste oren :)
In de bak kon ze 'vrij' lopen (door beweging raken ze ook spanning kwijt) en op het filmpje staat ze vast en heeft dus ook geen mogelijkheid om te vluchten mocht er iets gebeuren. Op een vreemde plek schat elk paard de kans groter dat hij 'aangevallen' wordt door bijv. een roofdier en moet zich hierop voorbereiden/uit dit op een andere manier, het ene paard zal niet stil kunnen staan en constant onrustig bewegen, de ander freezed... viel me op in je filmpje, dat je paard 'extreem' stil staat ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:32

Verder wil ik nog zeggen dat je volgens mij een geweldig paard hebt gevonden, koester haar! :j