pony te erg gehecht aan paardenvriend op vreemd terrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

pony te erg gehecht aan paardenvriend op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:11

Hoi Bokkers!

Ik heb een vraag aan jullie, laatst ben ik op oefen endurance geweest met een stalgenoot, rit ging prima, was erg leuk, paarden waren braaf, maar mijn pony is zó erg gehecht aan haar paardenvriend; azhar, dat 2 meter bij hem vandaan staan al te ver is, en als hij iets te ver weg staat begint ze te dribbelen en te brullen.. de dierenarts noemde haar al wiebelkont oid :') op een gegeven moment was het zelfs zo erg, paarden wouden de trailer niet op, ik dacht ik ga even een stukje wandelen, kan stalgenoot het even proberen met haar paard zonder dat mijn pony de hele tijd wild zit te hinniken etc... maar grease wou helemaal niet weg, op een gegeven moment waren we een stuk van de trailer af en besloot madame dat ze véél te ver van de trailer weg stond, en zette al voordat ik nog een touwtje om haar neus kon binden een volle draf in, zó terug naar de trailer, met, natuurlijk, het baasje er achter aan gesleurd :+ dán is een iele pony van 1.40 toch opeens erg sterk..

een tijd terug ben ik ook naar het stand geweest met een fotomeeting. Daar was eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen maar dribbelen en wild maaien om/door mij heen, erg vervelend.. toen dacht ik dat het kwam omdat ze nog nooit op het stand was geweest, maar nu bedacht ik me dat het natuurlijk komt omdat ze erg gehecht is aan haar paarden vriendje..

als ik alleen op vreemd terrein ben met haar, is er niets aan de hand, is ze de rust zelve en heeft ze respect voor mij(n ruimte) maar met andere paarden er bij valt er niets te beginnen, en dat is érg vervelend...

Nu vroeg ik mij af, hebben jullie enig idee wat ik hier tegen kan doen? haar ''verlatingsangst'' verminderen? ik heb haar nog niet echt op haar flikker gegeven.. kan ik ook wel proberen, maar ik ben niet echt van het slaan, al vind ik wel dat als ze echt iets fout doet dat ze best eens een tik verdient, toen ze me zo meesleurde had ik haar eigenlijk ook flink op haar flikker moeten geven, maar ik was eigenlijk vrij verbaasd op dat moment wat er zojuist gebeurd was :') had haar wel een ruk aan haar halster gegeven, en een tik met het touw, maar ze was er niet van onder de indruk.. en wat moeten al die mensen wel niet gedacht hebben :+

brand los!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:18

Die van mij had het ook even, maar dat ging gelukkig over... Wat bij die van mij hielp: bezighouden... maarja, dat was vooral als ie aan het roepen was tijdens het rijden... als je gewoon stil moet staan is dat natuurlijk lastig :S

Die van mij is er iig overheen gegroeid deels :') (Ik zit niet meer stuurloos op hem :'))

Verder geen echte oplossing, keer boos worden mag wel... Vind ik, vooral omdat het gevaarlijk kan worden :S

Anoniem

Re: pony te erg gehecht aan paardenvriend op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:24

het was inderdaad vooral tijdens het wachten, als ze beiden gekeurd moesten worden en dus stilstaan... tijdens het rijden hebben we eigenlijk steeds naast elkaar gereden en had ik geen enkel probleem...

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:21

Een paard mag best zenuwachtig worden (daar hoef je haar niet voor te straffen), maar mag NIET in jouw territorium komen en/of jou meesleuren. Dus focus je niet op haar, maar neem zelf ruimte in, baken het af (dat betekent een flinke mep als ze 'per ongeluk' te dicht bij je komt, je aanduwt, etc.) en vraag respect. Ik neem aan dat je dat weet hoe dat moet, het betekent basis grondwerk. Mijn paard had het zelfde, maar haar respect voor mij wint het nu van de angst voor verlating. Dus ze wordt nog steeds gespannen (brullen, energiek) maar ze blijft op haar eigen plek. Dit is oké voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:24

ik doe wel actief grondwerk en vrijheidsdressuur met haar, ze is van zichzelf vrij onderdanig en let eigenlijk prima op mij, maar het lijkt net of ze het allemaal vergeet als we op pad zijn met andere paarden...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:42

Heeft ze dit gedrag enkel op vreemd terrein? In dat geval denk ik aan ongerustheid. Een paard is een kuddedier en zal als het zich niet heel veilig voelt, het liefst in een kudde aanwezig zijn. Als er al maar 1 bekend paard is in de kudde en dat gaat weg, voelt het zich verlaten. Als het paard enkel jou heeft, zal het het liefst dicht bij jou zijn en een kudde met jou vormen als hij bang is. Hoe je daar op reageert is leeftijdafhankelijk. Als het een ouder paard is moet je duidelijk maken dat dit gedrag is dat niet mag. Bij een jong paard moet je duidelijk maken dat meesleuren en je wegduwen of omverlopen niet mag. Het in jou ruimte komen als hij bang is, is bij een jong paard (tot 3 jaar en in heel zeldzame gevallen 4 jaar) een goed teken. Dat is dan het teken dat hij jou vertrouwt en bescherming bij je zoekt. Eventueel zal het paard je daar dan bij aanraken, maar wegduwen kan zeker niet natuurlijk. Ik zou bij een jong paard dat bescherming zoeken bij je door de vingers zien. In een kudde wordt dat gedrag ook geaccepteerd tot een leeftijd van meestal tussen de 2 en de 4 jaar. Verschil is dat ze in een kudde ook het tegen andere paarden aanbotsen en onderlopen of overheen springen door de vingers wordt gezien, terwijl dat in een menselijke omgeving te gevaarlijk is om te tolereren. Maar als het paard nog jong is zou ik het zoeken naar veiligheid bij jou zeker laten gebeuren. Het is een blijk van vertrouwen en respect van de kant van het paard (bij een ouder paard niet voor alle duidelijkheid). Dat gedrag afstraffen als het paard jonger dan 3 jaar is, kan de vertrouwensband een lelijke deuk bezorgen. Natuurlijk moet je wel langzaam aan laten merken dat hij op eigen benen moet leren staan maar dat kan anders dan afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:48

ze is al 13, het is enkel op vreemd terrein als we met andere paarden op pad zijn, als ik met haar alleen op pad ben is er niets aan de hand, is ze juist erg cool..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:57

Kan je het gaan oefenen?

Ik heb nu 2 x mijn 2 paarden tegelijk meegenomen en ze gescheiden op de vereniging om ze omstebeurt te gaan mennen.
Dat leverde hoop gegil, gehinnik en gestamp op, zelfs een trillende fjord (die toch echt ervaren is in het ALLEEN weg gaan, maar dus niet met vriendje, net zoals die van jou).
2e x ging het al beter, ook laden en lossen, want dat is dan ook even goed opletten.

Ik ben van plan het vaker te gaan doen op de thuis vereniging, totdat ze door hebben dat de wereld niet vergaat als je in je eentje achter blijft en je vriendje echt wel terug komt, net zoals in de wei.

Moet zeggen had wel mijn handen vol aan ze, maar ze bleven wel luisteren,
maar dit ga ik voorlopig nog niet op vreemd terein doen, ze scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:03

ja dat heb ik dus ook, ze heeft best ervaring op vreemd terrein en is dan altijd super betrouwbaar en braaf, rustig, maar zodra er een vriend bij was kwam het 'ultieme kuddegevoel' weer terug, en is het helemaal drama.. volgende keer doe ik ook een hoofdstelletje in bij de vetenaire keuring, anders is ze nauwelijks te houden... en ik ga denk ik dan maar oefenen met stukjes alleen wandelen, of juist achterblijven als de ander even weg is, maar het was wel erg vervelend...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:13

Beide paarden mee naar de keuring zou ik eigenlijk doen, gewoon de andere daar ook neerzetten.
Je ziet wel meer combi's die dat doen.
Ook slecht voor je hartslag frequentie als ze zo opgedraaid zijn.

En uiteraard thuis en elders gaan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:33

Ja maar neerzetten was al te ver weg :') ze moest echt haar neusje in de vacht van de ander drukken anders was ze in de stress :P

ik denk eigenlijk, heb ik nog niet geoefend maar als ik wegloop met pony, en als ze dan ziet dat paardenvriend weg is, als we terug komen op de plek waar ze hem had achter gelaten, dat ze zich er wel bij neer legt, maar dat moet ik even uitproberen, is niet bevorderlijk voor de hartslag, al was hij bij start én bij finish rond de 50...