Ik heb een vraag aan jullie, laatst ben ik op oefen endurance geweest met een stalgenoot, rit ging prima, was erg leuk, paarden waren braaf, maar mijn pony is zó erg gehecht aan haar paardenvriend; azhar, dat 2 meter bij hem vandaan staan al te ver is, en als hij iets te ver weg staat begint ze te dribbelen en te brullen.. de dierenarts noemde haar al wiebelkont oid
op een gegeven moment was het zelfs zo erg, paarden wouden de trailer niet op, ik dacht ik ga even een stukje wandelen, kan stalgenoot het even proberen met haar paard zonder dat mijn pony de hele tijd wild zit te hinniken etc... maar grease wou helemaal niet weg, op een gegeven moment waren we een stuk van de trailer af en besloot madame dat ze véél te ver van de trailer weg stond, en zette al voordat ik nog een touwtje om haar neus kon binden een volle draf in, zó terug naar de trailer, met, natuurlijk, het baasje er achter aan gesleurd
dán is een iele pony van 1.40 toch opeens erg sterk.. een tijd terug ben ik ook naar het stand geweest met een fotomeeting. Daar was eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen maar dribbelen en wild maaien om/door mij heen, erg vervelend.. toen dacht ik dat het kwam omdat ze nog nooit op het stand was geweest, maar nu bedacht ik me dat het natuurlijk komt omdat ze erg gehecht is aan haar paarden vriendje..
als ik alleen op vreemd terrein ben met haar, is er niets aan de hand, is ze de rust zelve en heeft ze respect voor mij(n ruimte) maar met andere paarden er bij valt er niets te beginnen, en dat is érg vervelend...
Nu vroeg ik mij af, hebben jullie enig idee wat ik hier tegen kan doen? haar ''verlatingsangst'' verminderen? ik heb haar nog niet echt op haar flikker gegeven.. kan ik ook wel proberen, maar ik ben niet echt van het slaan, al vind ik wel dat als ze echt iets fout doet dat ze best eens een tik verdient, toen ze me zo meesleurde had ik haar eigenlijk ook flink op haar flikker moeten geven, maar ik was eigenlijk vrij verbaasd op dat moment wat er zojuist gebeurd was
had haar wel een ruk aan haar halster gegeven, en een tik met het touw, maar ze was er niet van onder de indruk.. en wat moeten al die mensen wel niet gedacht hebben 
brand los!