ik word er zo moe van..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gita1501

ik word er zo moe van..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:11

Ik heb geen idee of het hier goed staat, dus zo niet mag het dan verplaatst worden

Na lang twijfelen toch maar even een topic openen. Zoals de titel al zegt, ik word er zo moe van. 'mijn' paard staat al bijna anderhalve maand lekker 24/7 op het land. De eerste twee weken gingen prima, geen problemen en als ik haar uit het land wilde halen kwam ze blij en hinnekend naar me toegelopen, ze is altijd al een beetje bang geweest voor het schrikdraad maar verder was er nooit wat aan de hand.

niet afgelopen vrijdag maar die vrijdag ervoor kwam ik aanlopen en kreeg ik geen hinnek en ze kwam niet naar me toe. Achja kan gebeuren dus ik liep naar haar toe inplaasvan andersom. Toen ik bijna bij haar kwam keerde ze om en rende ze weg, misschien had ze haar dag niet, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Ik ben geen opgever dus heb in totaal bijna 3uur in het land gelopen en geprobeerd haar te vangen.. zonder resultaat. ik heb werkelijk alles al geprobeerd: bix, appels, snoepjes, op de grond zitten wachten, met meerdere het land in en haar proberen te vangen, maar ik ben absoluut geen voorstander van opjagen of haar een bang gevoel geven dus alles op zijn tijd.

Vandaag ben ik weer naar de manege gegaan met een vriendin die foto's kwam maken vanwege het lekkere weer, goede kleding aan en alles mee en met mijn goede gedrag en in mijn achterhoofd dat het me na 6x waarschijnlijk weer niet ging lukken, toch geprobeerd haar uit het land te kwijgen.. op alle mogelijke manieren en niks hielp. na 1.5 uur spullen weer gepakt en richting huis.

ik weet dat ik niet moet opgeven want dan beloon ik haar slechte gedrag, maar ik heb echt geen zin meer om naar de manege te fietsen en uren achter elkaar in het land te lopen om haar te vangen. ze staat met nog een paar andere paarden en die komen wel gewoon. ik weet niet wat haar probleem is en ik hoop echt dat iemand een gouden tip heeft... Het is geen optie om erheen te fietsen, dan een uurtje met rust te laten en dan nog een keer proberen want zo heeel dichtbij woon ik niet.

ik word het langzamerhand zat en heb geen idee waarom ze opeens zo erg is omgeslagen..
is hiet nog iemand met zo'n probleem, en hoe is die opgelost?
Alvast bedankt..

sorry voor dit lange verhaal.. ik hoop echt dat iemand me kan helpen :(

( ze heeft bijna altijd een halster om, maar die heeft ze op een of andere manier afgekregen dsu dat is nog een bijkomend probleem)

VeraaaBalloo

Re: ik word er zo moe van..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:17

Mijn oude verzorg paard had dit ook. Ontzettend vervelend! Wij gingen op een gegeven moment met z'n 3en het lang in met longeer lijn & dreven hem in een hoekje & zo pakte we hem dan. Of eventueel met een koek maAr dat heb je al geprobeerd! K hoop dat je een goeie oplossing krijgt te horen!

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:19

dankjewel, longeerlijn was ook al een idee dus misschien ga ik dat nog maar een keer proberen!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:36

Heeft ze een echt maatje in de,wei?
Zo ja knuffel en beloon die eens uitgebreid.
Dikke kans dat ze jaloers wordt.

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:39

hahaha jaa ze staat samen met ongeveer 8 shetlanders en een welsh, zal dit onthouden! wie weet helpt het! Dankjewel

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:25

Bij die van mij is klieren afgelopen als ik m heb waar ik hebben wil en kan zorgen dat die niet uit de voeten kan ff met een rotvaart rond laten scheuren en pas laten stoppen als jij het wilt. Moet je wel een stuk afzetten en haar er achter houden. En je land gaat aan gort als het te nat is. Maar t werkte als een tierelier

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:32

dankjewel, ik zal het onthouden! als een keer alle andere pony's uit het land zijn zal ik dat een keer proberen

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:34

En als die shetlanders en Welsh uit de wei worden gehaald (naar stal toe oid) komt ze dan ook niet bij de ingang staan om mee te lopen? Geen één paard wilt toch in z'n uppie achterblijven als de kudde vertrekt...

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:37

ze zijn nooit altijd allemaal weg, maar als er een deel uit word gehaald loopt ze een deel mee, maar zodra ik mijn hand uitsteek om een halster o.i.d om te doen draait ze dr hoofd weg en krijg ik dr kont naar me toegedraaid.. misschien toch maar een keer proberen om alle paarden eruit te halen en kijekn of ze er achteraan komt hobbelen..

xsael

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:42

Mijn verzorgpaard heeft zo ook haar momentjes ja. Wat bij haar dan werkt is iemand anders erop af sturen, iemand die haar normaal er nooit uithaalt. Diegene even een lange pluk gras meegeven zodat ze er echt zelf naartoe moet happen en dan snel pakken. Bij ons hoeft dan alleen het halster niet nog helemaal om, tegen de tijd dat dat dan gedaan is is zij ook allang weer weg. Ik weet niet of jij er zo'n voorstander van bent, maar ik zou toch overwegen om een goedpassen halster om te laten, scheelt een hoop werk en tijd steeds als ze weer wil vluchten!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:48

Ook heen gaan als je niets van je paard wilt, alleen een koekje brengen en meer niet.. Ik heb ondertussen 2 paarden die al hinnikend naar me toe komen galopperen.. Erg leuk en handig..

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:51

@xsael ze staat egenlijk altijd met een halster om, maar die heeft ze afgekregen.. zodra ik haar tepakken heb gaat er ook gelijk weer een halster om!

@cynthiaaapje dat deed ik wel is, niet heel vaak. ik ga dat nu wel vaker doen!

lotje1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:55

als bij ons een pony zijn halster heeft verloren en die loopt weg pakken we em bij zijn kuif, en dan doen we snel het halster om, ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik kon het niet laten om ook proberen te helpen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:58

VSW --> OPG

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:01

@lotje1313 dankjewel voor je tip! ik heb dit geprobeerd maar ze is te snel. Als ik alleenmaar mijn hand een klein beetje beweeg is ze al weg, als ik snel genoeg ben met haar voorpluk pakken heb ik maar een minideeltje en dat trekt ze zo los. Maar bedankt voor het meedenken

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:07

Als je het gaat afdwingen dan komt ze helemaal niet meer, je moet echt vaker heen gaan en jezelf interessant maken. Dit is het makkelijkste door vaak heen te gaan zonder dat je iets met d'r moet. Gewoon ff kroelen, een koekje en als ze dan altijd bij je komt eens een keer een halster om en dan een koekje, halster af en weer en koekje en weer weg gaan..

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:08

Klinkt vervelend zeg! Mischien is het handig om verschillende grondwerk oefeningen te gaan doen, zodat jouw paard respect voor je gaat krijgen op de grond? En ook kan het mischien helpen om gewoon soms even op een krukje bij de wei te gaan zitten, of gewoon de wei in te lopen om je pony een knuffel te geven en weer weg te gaan zodat je paard niet altijd als jij de wei in komt lopen meteen het koppelt aan het uit de wei gaan?

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:10

Cynthiaaapje schreef:
Als je het gaat afdwingen dan komt ze helemaal niet meer, je moet echt vaker heen gaan en jezelf interessant maken. Dit is het makkelijkste door vaak heen te gaan zonder dat je iets met d'r moet. Gewoon ff kroelen, een koekje en als ze dan altijd bij je komt eens een keer een halster om en dan een koekje, halster af en weer en koekje en weer weg gaan..

ik ga dit zeker doen! alleen kroelen wil nog niet echt want ze komt niet dichterbij daneen straal van een meter.. ik heb geen flaaauw idee waar dit gedrag vandaan komt, maar ik ga van de week wel even wat appels en snoepjes brengen, op langere termijn gaat dit me zeker helpen. Dankjewel voor de tip

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:11

Hier het zelfde probleem. Net zolang doorgaan tot dat je der hebt, als je juist naar verloop van tijd opgeeft geef je je gewonnen en heeft ze haar zin. Juist dan gaat ze het steeds vaker doen.

En inderdaad een kleiner stuk, alleen en biks bij je en een super snel reactie vermogen om het halster vast te kunnen krijpen voor het geval ze weg wil draaien.

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:13

@yape jaa precies zoiets zei Cynthiaaapje ook al, ik ga hier zeker wat mee doen! ze kent vrijheidsdressuur en dat vind ze ook echt heeel erg leuk. Ik schrok een beetje van dit gedrag ben het niet van dr gewend.. ik ga deze weken gewoon veel heen om er alleenmaar te zijn en niks te doen zodat inderdaad dat 'koppelen aan' gedrag weggaat. Dankjewel voor het meedenken!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:13

Eerst veel aandacht schenken aan de andere paardjes terwijl je het halster nonchalant achter je houdt is inderdaad een goed idee. Gewoon van de ene naar de ander lopen, even knuffelen en zo, dan gaat ze niet meteen denken dat je haar komt halen. Ik doe het vaak zo met manegepony's die niet meewillen, en het werkt echt goed!
En meteen als je uit de wei komt belonen met een appel of zo, zodat ze weet dat uit de wei gehaald worden best leuk is :) Haal je haar alleen uit om te rijden? In dat geval best ook af en toe uithalen om eens gewoon te poetsen, of een wandelingetje aan de hand te maken, zodat ze uit de wei niet meteen met rijden of op stal verbindt.
Veel succes!

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:15

Alle andere paarden uit de wei halen is een goed idee. Voelt ze zich misschien bedreigd o.i.d? Of heeft ze gewoon geen zin om uit de wei te gaan? Als ze zich bedreigd voelt proberen met je schouder er naar toe heel langzaam te lopen. Als dat niet werkt zou k het ook niet weten eigenlijk :$ succes

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:21

@nowylover, dankjewel voor de tip, ik hoop dat ik snel haar vertrouwen weer heb gewonnen, dan gaat ook meteen het halster weer om, als ze die nog had gehad had ik haar al heel vaak kunnen pakken..

@Iolanthe nee ik rij niet altijd, ongeveer 1 van de 3 keer. Ik ga vaak lekker met haar naar buiten of alleen even poetsen. Dat jaloers maken is een goed idee, dat kan ik nog proberen! Dankjewel voor het meedenken

@horsesNL dankjewel voor het meedenken. Ik weet niet of ze geen zin heeft oid, misschien door het mooie weer dat ze denkt 'bekijk jij het lekker, ik blijf in de zon' ik zou zo graag dr gedachten willen lezen -O-

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:37

Doet ze dit ook bij de eigenaar? Het is namelijk je verzorgpony.

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 21:11

@eline_s_s de eigenaar ken ik niet zo goed, ik mag van hem zeggen dat het mijn eigen paard is, hij komt een paar keer per week wat lekkers brengen en voorderest ben ik verantwoordelijk. Ik zie hem verder bijna nooit dus ik weet niet zo goed hoe het paard op hem reageert.