Hoe een veulentje aan je laten wennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Hoe een veulentje aan je laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:29

Ik wist eventjes geen andere titel maar ik zal de situatie hieronder uitleggen.

Sinds gisteren is een shetland merrietje met veulen (hengst) bij ons op stal gearriveerd. We staan maar met 2 mensen op stal, nu dus met 3. Omdat we maar met zo weinig zijn komt het wel eens voor dat een van ons (en dus niet de staleigenaar) de paarden buiten zet of binnenhaalt.

Ik ging vandaag bij het veulentje in de stal zitten. Om te beginnen was de moeder een beetje nijdig richting mij. Na een hand met brokjes vond ze me opeens een stuk liever :') Maar het veulentje blijft wegspringen en verstopt zich achter de moeder.

Ik wil natuurlijk niks gaan forceren maar er gaan nu zeker keren komen dat ik de paarden allemaal buiten moet zetten. En dus ook het shetlandertje met het veulen. Ik wil graag dat het veulentje mij een beetje leert kennen voordat ik ze eens naar de wei moet brengen.. of juist binnen moet halen.

Wat kan ik het beste doen zodat het veulentje mij leert kennen.. ? alvast bedankt :)

Even ter info. Ik wil dus geen gekke dingen gaan doen zoals VD ofzo, veulentje is denk ik nu een paar weekjes oud. Het enigste wat ik graag wil zijn tips zodat het veulentje aan mij went

WhiteLogness

Re: Hoe een veulentje aan je laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:31

Ik denk dat je maar het met rust moet laten. De moeder doet niets voor niets zo nijdig. Ik heb gehoord van hele schuwe veulen maar op een dag dat ze alles zullen verkennen en dat ze over een soort drempel gaan en gewoon naar je toe komen. Ik denk gewoon een kwestie van geduld.

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:36

Zolang het veulen bij de moeder blijft, moet het geen probleem zijn met binnen en/of buiten zetten. Die loopt wel achter moeder aan.
Je moet gewoon geduld hebben, uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid wel. Ga lekker in de stal zitten (als de eigenaar dat natuurlijk goed vind). Als je dit een paar keer doet, zal het veulen (als het goed is) wel naar je toe komen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:38

Mijn ervaring is ook dat je ze even met rust moet laten in het begin, en een paar keer per dag even langsgaan. Even de moeder aanhalen (als ze dat toelaat) en praten tegen het veulen.
Ik ga altijd in de wei zitten op een afstandje en wacht dan tot het veulentje naar me toe komt, ze gaan vanzelf aan je snuffelen.
Laat hem eerst alleen even aan je hand snuffelen voordat je hem gaat aaien. Met brokjes zou ik niet doen, zeker niet bij een hengstveulen dat is straks alleen maar lastig.
Probeer geen onverwachte bewegingen te maken en loop niet rechtstreeks op het veulen af maar zigzaggend en kijk naar de grond.
Als het veulen je een beetje heeft verkend en vanzelf naar je toekomt groeit het vertrouwen vanzelf en kun je beginnen met opvoeden.
Dat opvoeden houd dan in dat het veulen jouw persoonlijke ruimte moet gaan leren accepteren en niet zomaar over je heen loopt, of schopt of bijt etc.
Sommige veulens hebben aanmoediging nodig en zul je weinig hoeven corrigeren, andere (hengst) veulens hebben als ze wat ouder worden duidelijkheid nodig anders kunnen ze erg brutaal worden.

Succes en geniet ervan!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:39

Ja! Dat is slim voor erbij te zetten. De eigenaar vindt het niet erg als ik erbij ga zitten.

Bedankt voor alle tips :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:37

Gaat het al beter?

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:52

Heb zelf ook een shetlandveulen gehad, in begin loopt die gewoon met zn moeder mee en na een tijdje went hij vanzelf wel aan je als je vaak in de buurt ben en lief tegen hem praat !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:57

Veulens kijken veel af van hun moeder, en als je de moeder aandacht geeft en met haar gaat tutten, dan gaat het veulen gaandeweg ook nieuwsgierig worden. En dan zomaar terloops een keer een aai met de hand of met de zachte borstel geven als ze langslopen. Niet gericht aankijken en ook niet meteen naar hem toestappen. Wacht tot hij zelf komt.
Hoe oud is het veulen?