dominant kantje op de wiede. Hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goejan

dominant kantje op de wiede. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:22

Hej hej iedereen,

Ik zit al even met een probleem en een vraagje. Ik heb een bijna 3 jarige ruin en heb hem al van toen hij 4 maanden was. Hij staat momenteel op een weilandje met stal erbij dus hij kan naar believen binnen of buiten. Nu staat hij er alleen op, maar binnenkort zou hij verhuizen naar een andere weide waar nog een paardje opstaat. Vroeger heeft hij vaak met andere paarden gestaan en dit vormt geen enkel probleem. Ik ken hem als een heel onderdanig paard naar andere paarden toe, maar naar mij toe is dit helemaal anders.

In de stal is het absoluut geen probleem. (heb hem zonet nog geborsteld in de stal,zonder halster of iets, geen enkel probleem.) Maar vanaf dat ik van hem wegga en bijvoorbeeld eens even in de weide wil gaan, volgt hij me constant en als ik hem wil wegjagen kan hij wat agressief optreden.(wegjagen in de zin van "hee, hou eens wat afstand, kom eens niet te dichtbij") Hij legt zijn oren dan plat in de nek, hoofd hoog in de lucht en draait zijn kont naar mij. Hij heeft nog nooit geslagen, maar telkens wanneer hij deze houding aanneemt besluipt de angst me dat dit op een dag wel eens gebeurt. Vanaf dat hij dit een keer doet is al mijn vertrouwen in hem weg en durf ik hem eigenlijk niet echt meer te passeren.
Ik heb al geprobeerd om echt te blijven staan en hem roepend en tierend weg te jagen, maar dan kwam hij telkens echt agressief terug. Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. Als ik hem aan het halster neem is het allemaal geen probleem, het is enkel als ik mee in het weiland ga.
Een vriendin van me had al aangeraden om een "join up" te doen, maar ik ken hier absoluut niets van en wil niet aan iets beginnen waar ik niets van ken.
Momenteel is het zover, dat ik wel bij hem durf komen absoluut geen probleem, hij kan dan erg lief zijn in de stal, ik ga met hem buiten wandelen, longeren geen probleem, maar ik zou het dus nu niet durven om gewoon in het midden van het weiland te gaan stappen. ik ben bang dat hij op me gaat afstormen en weet ik wat doet...

Ik weet dat het een jong paard is, maar ik vind dit geen excuus voor zulk gedrag. Ik zou doodgraag gewoon de weide op kunnen gaan zonder angst te hebben.
Hebben jullie een oplossing of kennen jullie iemand die mij hierbij kan begeleiden? Ik hoor het heel graag.

groetjes Goedele

Rena100

Re: dominant kantje op de wiede. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:31

Nou ik denk dat zo gauw hij met soortgenootjes staat dit gedrag al een heel stuk verminderd. Ik denk dat hij misschien wat eenzaam is en zijn energie niet kwijt kan door te spelen met soortgenootjes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:32

Dat is geen dominantie, dat is gewoon respectloos. En daar moet je tijd en energie jn steken onder leiding van iemand die weet wat hij doet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:33

Probleem ligt bij jou, niet bij je paard. Jouw paard volgt jou super braaf, ziet jou dus als leider (die join up héb je dus gewoon al). Maar jij durft hem geen leiding te geven en niet duidelijk te maken wat jouw eigen ruimte is. Voor de rest is hij superbraaf juist. Hij volgt je als een hondje, alleen vind jij het te dichtbij, maar dat kun je (en moet je) 'm best duidelijk maken.

Natuurlijk reageert jouw paard boos als je hem wegjaagt. Jij bent zijn leider, hij doet niets, volgt braaf en onderdanig, er is geen ander paard waarmee hij een kudde kan vormen, en jij jaagt 'm weg??? Jij bent in feite continu een join up aan het vragen, die geeft hij braaf, en je blijft 'm afwijzen. Zou ik ook boos van worden (en uit onzekerheid gaat hij zich steeds duidelijker onderdanig opstellen en dus steeds dichter bij je kruipen!).

Tip 1; zet 'm zo snel mogelijk bij andere paarden.
Tip 2: verdiep je in paardengedrag
Tip 3: ga samen met iemand grondwerk doen.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:40

Geen join up doen als je geen ervaring hebt (nog even als tip).

Ik zal zoals hier al gezegd word grondwerk gaan doen, er staan super veel oefeningen op internet en in boeken om respect van je paard te krijgen. Het is super dat je paard je volgt en die vertrouwen in je heeft, maar hij mag niet zonder jou toestemming in je persoonlijke ruimte komen (en jij niet bij hem).
Als je geen oefeningen kan vinden mag je me wel even PBen.

Goejan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 22:20

hej, bedankt voor jullie reacties,

Ik was me er wel van bewust dat dit probleem bij mij lag en niet bij hem, maar ik dacht dat iemand hier misschien iemand kende die grondwerk of dergelijke kon meedoen met mij. Ik ben ondertussen met heel simpele oefeningetjes begonnen en dit gaat heel goed. Binnen 2 weken verhuisd hij naar een weiland met een ander paardje, dat staat al langer vast, maar praktisch kon het nog niet eerder. Ik ga dus verder werken met de oefeningen en dan zien hoe het loopt als hij bij de andere staat.

Groetjes :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:54

Ik kan me helemaal vinden in de post van Ibbel.
Ik kan jullie niet bezig zien, dus durf geen vinger te leggen op wat er precies mis gaat, maar "roepend en tierend wegjagen" klinkt als teveel van het goede...
Als tip denk ik aan de boeken van Inge Teblick. Ze biedt praktische grondwerk oefeningen, maar ook uitleg over het paard en hoe hij (anders) denkt.
Iemand die met je mee kan kijken is altijd erg handig, vooral in het begin als je je lichaamstaal aan het ontwikkelen bent.
Als je dat wilt, is het handig om te vermelden in welke regio je zit. Dan kunnen buurtgenoten zich bij je melden ;)

Enne tot slot.. ik heb in je berichten gespiekt: prachtige valk Fries hoor <<) ! Neem aan dat het om hem gaat?
Veel plezier samen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:23

Join Up raad ik ook af, heeft absoluut geen zin als jij de leiderschapspositie niet vast kunt houden die je door de Join Up gekregen hebt. Probleem ligt namelijk niet bij je paard, die maakt alleen gebruik van de ruimte die jij hem geeft. Een paard wil een leider, en als de mens dat niet voor hem kan zijn, gaat hij het zelf invullen.

Ga grondwerk met hem doen, boek van Inge Teblick is al aangegeven, of verdiep je eens in Parelli?

Goejan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 15:44

hej, ik ben van regio antwerpen, weet niet of hier veel Belgen zitten? :)

Het boek van Inge Teblcik heb ik in de bib proberen zoeken, maar daar hadden ze het niet. Ik heb wel een boek van Linda tellington-jones gevonden. ik ga er eens in lezen.

Heb deze week met hem aan het halster gewandeld en hem gevraagd achteruit te stappen en gisteren moest ik hem zelfs niet meer aanraken. Enkel mijn hand voor zijn borst houden en hij stapte vanzelf rustig naar achter.
2 keer heeft hij even zijn oren in zijn nek gelegd en nja, niet echt willen happen, maar toch zo met zijn mond richting mij willen komen, (het is moeilijk uit te leggen). Ik heb gewoon rustig mijn arm tussen mij en zijn hoofd gehouden (hand waar ik het halstertouw mee vast had even omhoog gedaan) en 'nee' gezegd en voor de rest genegeerd en hij stopte meteen en stapte rustig mee.
Misschien heb ik te snel gepanikeerd en ik denk dat ik het erger heb uitgelegd dan dat ik bedoelde, maar ik hou jullie tips wel in men achterhoofd.
ik heb gezien dat syntra cursussen grondwerk organiseert, maar ik weet niet hoe goed deze zijn. Iemand hier ervaring mee?

en ja, het gaat over de valk fries. Binnenkort zet ik er nog eens fotootjes op met zijn zomervacht, op de nieuwe weide met zijn nieuwe weidemaatje en lekker dicht bij mij thuis;)

groetjes

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:19

Ik wil ook wel keertje met je komen grondwerken, weet niet waar je woont?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:26

Gelukkig dat het beter gaat :) sorry woon helemaal in Nederland :P
Mijn vorige bericht is trouwens verkeerd geplaatst sorry!